Tämä vuosi oli itselleni melkoinen pelivuosi, sillä hypetettävää löytyi kaikille kuukausille ja väliin mahtui vielä muutama yllättäjäkin, kuten aiemmin arvostelemani Tearaway Unfolded. Ihan kaikkia kiinnostavia pelejä en edes ehtinyt (vielä) kokeilemaan, sillä myöhemmälle jäivät mm. kehutut Life is Strange ja Undertale. Tässä kuitenkin muutamia kohokohtia omalta pelivuodeltani 2015.

Edellisen vuoden puolella ilmestyneessä Dragon Age: Inquisitionissa riitti tekemistä pitkälle kevääseen, sillä peli on massiivinen, siihen ehti tulla muutama lisäosa ja tottakai kaikki sisältö on pakko koluta läpi jokaista keräilyesinettä myöten. DA:I ylitti ainakin omat jo muutenkin korkeat odotukseni, sillä siinä korjattiin suurinpiirtein kaikki kahdessa edellisessä osassa itseäni ärsyttänyt, pidettiin toimivat osat, ja parannettiin sekä laajennettiin kaikkea entisestään.

dai

Haltiainkvisiittorini pitää huolen, että maailmassa on kaikki hyvin.

Keväällä BioWaren eepos sai siirtyä syrjään toisen jättijulkaisun tieltä, kun pääsin vihdoin The Witcher 3:n pariin. CDProjekt Red oli noudattanut samaa kaavaa, sillä tämäkin oli sarjansa edellisiin osin nähden huimasti laajempi ja hiotumpi kokonaisuus kaikin puolin. Eniten kuitenkin kiinnitin huomiota siihen, miten paljon paremmin pelin naiset oli kirjoitettu aiempaan verrattuna. Ottaen huomioon lähdemateriaalin maailman naisvihamielisyyden (kirjojen kirjoitustyyliin sinänsä en voi niitä lukematta ottaa kantaa), The Witcher 3 oli jopa varsin feministinen ollen silti juurilleen uskollinen. Geraltin seurassa vietetty kesä ei todellakaan mennyt hukkaan.

witcher3

Yennefer ei turhia ujostele.

Silti suurin rakkauteni tänä vuonna oli kuitenkin lisäosa valitsemaani MMO-huumeeseen. Guild Wars 2: Heart of Thorns julkaistiin elokuun lopussa, ja myönnettäköön, että pelitunteja on taas sen jälkeen kertynyt normaalia tiuhempaan tahtiin. Lisäosan mukana tuli paljon hypetettyjä ominaisuuksia kuten jokunen uusi alue, jokaiselle hahmoluokalle mekaniikat uusiksi laittava elite specialization, yksi kokonaan uusi hahmoluokka, kiltahallit sekä masteryt, jotka ovat joko hyödyllisiä, pakollisia tai tarpeellisia vain blingblingin hankkimiseen. Koko pelaajakunta tuntuu kuitenkin olevan yhtä mieltä siitä, mikä oikeasti on HoT:n parasta antia: liitely. Oksistossa leijailu on siinä määrin sekä kätevää että koukuttavaa, että muualla Tyriassa seikkaillessa unohtaa, että ominaisuus on käytössä vain uusilla alueilla. (Seikka, joka on aiheuttanut lähes jokaiselle lisäosaa pelanneelle lukemattoman määrän vahinkokuolemia, kun puolessa välissä korkeaa hyppyä muistaa, että siipiä ei ole.)

gw2

Lisäosassa parasta: viidakossa liitely.

Entäpä ensi vuonna? Odotetuimpiin nimikkeisiin kuuluu omalta osaltani Mass Effect Andromeda, jonka pitäisi ilmestyä loppuvuodesta, Rise of the Tomb Raiderin PS4-julkaisu sekä toivottavasti vihdoin päivänvalon näkevä The Last Guardian. Saa nähdä, mitä muuta uusi vuosi tuo tullessaan.