Sanon tämän kaikella kunnioituksella ja puhtaasti rakkaudella. Uskokaa tai älkää, tämän tarkoitus ei ole provosoida yhtään ketään: James Bond on maailman hurmaavin ja ihanin sovinisti. Myönnetään, hänella on charmia, joka puree naisiin ja, niin halutessaan, hän osaa kohdella naisia todella kunnioittavasti. Pääasiassa naiset ovat hänelle kuitenkin objekteja, ja hän osaa olla oikea sika. Tästäkin huolimatta minä pidän Bondista hahmona.
Olen katsonut Bond-elokuvia alakoululaisesta asti. Tuolloin Roger Moore oli mielestäni aivan paras Bond-näyttelijä ikinä, sillä pidin Mooren poikamaisesta huumorista. Moore oli vielä pitkälle aikuisikäänikin suosikki, kunnes näin Casino Royalen (2006). Daniel Craig toi Bondin hahmoon aivan uutta syvyyttä. Jotain sellaista, mitä itse Sean Connerykään ei saanut mukaan. Bond ei ollut enää pelkkä agentti, joka ajautui ihmeellisten esineiden kanssa aina vain uusiin seikkailuihin. Bondilla oli tausta, hänestä huokui lievää angstia, jonka hän peittää hyvin kylmien hermojensa taakse. Daniel Craigissa yhdistyvät kaikki hyvä, mitä muista Bond-näyttelijöistä vain voi saada irti. Mikä parasta: Daniel Craigin Bondin ei tarvitse piiloutua kaikkien hienojen vempainten taakse. Pierce Brosnanin Bond-elokuvien ongelmaksi muodostuivat nuo kaiken maailman vimpaimet, jotka veivät ainakin minulta huomion tarinasta.
Odotin varmasti monen tapaan monta vuotta innolla uutta Bond-elokuvaa, joka tosin viivästyi useaan otteeseen tuotantoyhtiön taloudellisten ongelmien takia. Tuntuu, kuin Quantum Of Solacesta (2008) olisi jo ikuisuus. Nyt viimein Skyfall sai ensi-iltansa. Ei voi sanoa sen olleen mikään yllätys, kun Skyfall nousi menestykseksi.
Skyfallin lähtöasetelma on kiinnostava: Bond ammutaan, kun hän yrittää saada takaisin MI6:lta varastetun listan, jolta löytyvät kaikki järjestön peitetehtävissä työskentelevät agentit. (Mainitaan tähän väliin, että mieleni teki noiden ensimmäisten viiden minuutin jälkeen todeta teatterissa kovaan ääneen, että “No, sepä oli lyhyt elokuva.”) Bond saa mahdollisuuden aloittaa elämänsä alusta, mutta palaa takaisin vanhaan elämäänsä nähtyään uutisissa, kuinka MI6:n rakennukseen oli tehty pommi-isku. Bondin tehtäväksi tuleekin pitää M (Judi Dench) turvassa parhaansa mukaan.
Judi Dench on ihana M. Virkistävää nähdä ikääntynyt näyttelijä, joka ei ole kiristänyt kasvojaan luonnottomiksi. Javier Bardem puolestaan on hyytävä ja limainen elokuvan pahiksena, hakkerointiin erikoistuneena Silvana.
Hakkerointi näyttelee myös yhtä elokuvan päärooleista. Tämä aspekti tuo Bondit lähemmäksi todellista maailmaa. Kuten Q (Ben Whishaw) sanoo Bondille, he eivät enää keskity räjähtäviin mustekyniin. Sotaa ei käydä enää pelkästään asein, sillä huono tietoturva saattaa koitua suuremmaksi uhaksi yhteiskunnalle. Parhaiten suojatuillekin palvelimille voidaan murtautua, jos vain aikaa ja osaamista löytyy. Viime aikoina on tullut esiin turhan monta tosielämän tapausta, jossa erilaisten foorumien salasanat on vuodettu nettiin. Useiden suomalaisten yritysten tietoturvat eivät välttämättä ole niin hyvällä tolalla kuin voisivat. Auringon voimalla toimiva lasersäde ei välttämättä ole niin realistinen uhka kuin kattava tietomurto.
Mielestäni Casino Royale on edelleen ehkä paras Bond-elokuva, joka on tehty. Skyfall kuitenkin lukeutuu parhaiden joukkoon. Se on viihdyttävä ja pitää mukana otteestaan ja kertoo enemmän Bondista hahmona, kuin muut elokuvat yhteensä. Sitä en kyllä ymmärrä, miten en heti keksinyt lopussa paljastettua pientä yksityiskohtaa. Se oli niin ilmiselvä, se olisi pitänyt älytä heti!
007 Skyfall ansaitsee neljä nörttityttöä.
Skyfall oli hyvä, mutta….
—ISOJA SPOILEREITA JA SPEKULOINTIA—
Uhkaskenaario ei toiminut. Joo, ei sillä että hermokaasuohjuksien laukaiseminen kuutukikohdasta, agentin sahaaminen laserilla kahtia tai heittoistuimet autoissa olisi mitään uskottavuuden riemuvoittoja ennenkään. Bond on fantasiaa ja näin on hyvä. Suunnilleen kaikki digitaalista “sodankäyntiä” kuvaavat leffat on tähän mennessä uhrattu draaman alttarille. Bondin tapauksessa pulma on, että tämä muuttaa koko taustalla kummittelevan MI6:n näyttämään toistaitoiselta kengännauhabudjetilla toimivaksi amatööripoppooksi. (Mikä oli osin leffan pointti.) Esimerkiksi alun McGuffin kiintolevylle tallennetusta vakoojalistasta en keksinyt muuta selitystä kuin mahdollisen halun päteä. Serverifarmi evakuoidulla saarella?
Isoin ongelma henkilöityy kuitenkin uuteen Q:hun. Jokaikinen asia, mitä herra päätyi ruudulla tekemään – tuotti lähinnä vaikeuksia ja hengenvaaraa Bondille, MI6:lle ja Englannille! Silvanan pakoon, MI6:n räjähtämiseen ja M:n kuolemaan johtaneet tapahtumasarjat olivat suoraan Q:n hallittavissa (ja melko triviaalein varotoimenpitein estettävissä). Jos keski-ikäinen agentti on koko elämänsä treenannut agenttivermeiden käyttöä, niin et sä yhtäkkiä laita sitä toiselle puolelle maailmaa vain radiolähettimen kanssa. (Tosin Craigin Bond on muutenkin ollut aina miellyttävän paljon vähemmän tekno…)
Mun mielikuvituksessani leffa päättyi joko
a) MI6 käynnistää laajat sisäiset tutkinnat ja päätyy heittämään kiintiösöpöliinin silmälaseissa betonikengillä kanaaliin. Varmuuden vuoksi.
b) Petaamalla jatko-osaa, jossa koko MI6:n johto on solutettu vihamielisen rikollisjärjestön toimesta. Uusi M uusine sihteereineen, selvästi toimintaa sabotoiva Q… Lopputekstien jälkeen ministeristasoinen heppu nousee helikopteriin silittäen rotukissaa.
Pisteet:
Originelli) ***,
a-versio) ****,
b-versio) *****
1337.h4x0r, kiitos palauteesta ja erityisesti spoiler-varoituksesta.
Muistakaa muutkin, että laitatte spoilerivaroitukset tai me ei päästetä teidän spoilaavia viestejä läpi. 🙂
Argh. Neljä nörttityttöä? Fanitin pienenä Agentti X9:n Bond-sarjiksia mutta nyt on pakko. Skyfall on visualisesti hävyttömän kaunis elokuva ja Craigin Bond on kiinnostavin tulkinta sitten Conneryn — mutta siihen ne ansiot jäävätkin.
***Spoilerivaroitus***
Missä maailmassa Silvan juonessa on jotain järkeä? Missä maailmassa superhakkerin salaus murretaan sillä, että kenttäagentti bongaa selkokielisiä tavuja kryptattujen seasta? Pitikö joku tarinankaarta oikeasti dramaattisena, tai ylipäätänsä minään muuna kuin tarinan mieshahmojen legitimoimisella naishahmojen kustannuksella?
Jos Skyfall edustaa tulevaa, se jäi viimeiseksi Bondiksi, jonka katson. Koko Casino Royalessa tyylikkäästi sisäänpelatun modernin Bond-dekonstruoinnin tuomitseminen ja tuhoaminen rebootin tieltä haisee niin tylysti antifeministiseltä zeitgeistilta että tekee pahaa. En vain pääse ympäri siitä, että elokuvan jokaisen naisen tehtävä on ensin olla epäpätevä tai penseä ja haitata Bondin työntekoa, sitten nähdä valo ja kuolla Bondia motivoivalla tavalla. Poikkeukseksi jää Eve, joka pelastuu koska ymmärtää pistää pyssyn naulaan ja ryhtyä siisteihin sihteerin sisätöihin kuten kunnon patavanholliset tytöt tekee.
En vain osaa nähdä tällaista käsikirjoittamista hurmaavana.
“Olen katsonut Bond-elokuvia alakoululaisesta asti. Tuolloin Roger Moore oli mielestäni aivan paras Bond-näyttelijä ikinä, sillä pidin Mooren poikamaisesta huumorista. Moore oli vielä pitkälle aikuisikäänikin suosikki, kunnes näin Casino Royalen (2006).”
Hihihi, Roger Moore oli minunkin suosikkini samoista syistä, tosin sillä erotuksella, että herra Moore on edelleen tänä päivänäkin (olen 30+ wee) lemppari-Bondini 🙂 Daniel Craig on jotenkin liian kylmähkö ja hillitty, kaipaan sitä kepeää vitsailua, charmia ja letkeyttä Bondin hahmoon.
Itsekin olisin antanut neljä nörttityttöä elokuvalle, se oli kerrassaan viihdyttävä pläjäys, vaikka näinkin Suden tuossa ylläkirjoittamat pointit elokuvaa katsoessani.
” James Bond on maailman hurmaavin ja ihanin sovinisti. Myönnetään, hänella on charmia, joka puree naisiin ja, niin halutessaan, hän osaa kohdella naisia todella kunnioittavasti. Pääasiassa naiset ovat hänelle kuitenkin objekteja, ja hän osaa olla oikea sika.”
Mitä jos Bondin hahmo kohtelee kaikkia ihmisiä objekteina? Tämä minusta korostuu varsin paljon etenkin Craigin aikaisissa Bondeissa, mutta myös aiemmissa. Kirjoja en ole lukenut, joten en tiedä kuinka monta merkityksellistä samaa sukupuolta edustavaa ystävää Bondilla niissä on. Käytännössä Bond tuntuu arvottavan ihmisiä täysin heidän hyödyllisyytensä mukaan, jonka voi tietysti spekuloida johtuvan orpoudesta, sotilaallisesta koulutuksesta ja/tai traumoista elämän aikana. Yksi näistä hyödyllisyyksistä tuntuu kyllä olevan seksin saaminen, joten ehkä näemme Bondin arvottavan heteroseksuaalina naisia hieman eri tavalla kuin miehiä elokuvissaan. Mutta tekeekö se hahmosta sovinistia? Ehkä sellainen hollywood-tyylisen veijarisovinistin? Ei oikeasti naisia alempina ihmisyyden edustajina pitävää miestä. Väittäisin Bondilla olevan pahoja luottamusongelmia ja muutenkin suhtautumisongelmia ihmisiin yleensä, jonkinlainen persoonallisuushäiriö kenties… Mutta joo, tuli vain mieleen.
Ja kyllä, Casino Royale on paras Bond toistaiseksi, Craig minusta paras näyttelijä toistaiseksi ja Skyfallin ansiot ovat jossain ihan muualla kuin juonessa, joka on epälooginen ja täynnä reikiä, pyrkiessään liikaa kumartamaan kaikille Bond-kliseille kautta aikojen. Elokuva oli silti kyllä hyvä, mutta vaati ripustamaan narikkaan enemmän aivokapasiteetistani kuin olisin halunnut.
Täytyy kyllä allekirjoittaa Aten pointti. Vanhempia Bondeja pitää tietenkin arvostella ajankuva mielessä pitäen; se mikä silloin oli normi, on nykyään hävytöntä sovinismia. Uusissa Bondeissa joo toki, sama naistenkaataminen on läsnä, MUTTA Blondin-Bondin käytös on muutenkin erilaista aiempaan veijariin verrattuna. Blondi-B on vähän, tai vähän enemmän sosiopaatti monessa mielessä.
Ja Skyfallista tuli sellainen fiilis että kiero ja vaikea suhtautuminen naisiin johtuu vaikeasta äitisuhteesta, jota Bond yrittää edelleen korjata M:än kautta, antamalla tämän hyväksikäyttää itseään, koska oma äiti hylkäsi, ja voisin selittää tämän tarkemmin, mutta noh, se on meikäläisen omaa spekulointia ja tuppaan yleensäkin lukemaan hahmoista sellaisia puolia mitä kirjoittajat eivät ole tarkoittaneet niin eipä sillä väliä. Toisaalta tämä juurikin on se syy miksi rakastan Skyfallia; odotin eeppistä ja kaunista elokuvaa, ja sain kaupan päälle mielenkiintoisia hahmoja ja kieroja ihmissuhteita, joten juonesta viis!
Tiivistetysti olen siis sitä mieltä että aiemmin elokuvissa esiintynyt versio Bondista oli sovinisti, mutta kuka sankari tuohon aikaan ei ollut? Bond on vaan helppo ristiinaulita, koska hänellä on jokaisessa leffassa uusi typy (minkä ei toisaalta myöskään pitäisi olla määritelmä naisten esineellistämiselle), muttei Bond ole pahimmasta päästä muutenkaan. Uusi Craig-Bond on häiriintynyt muilla tavoin, pääosin traumaperäisesti, sekä ympäristön paineesta, ja luonteeltaan hyväksikäyttäjä sukupuoleen katsomatta. Tämä Bond kuitenkin vaikuttaa sovinistiselta, koska elokuvien kirjoittajat ovat, kappas, miehiä joten hänelle ei kirjoiteta vastapariksi vahvoja naishahmoja (M on vahva mutta Skyfallissa “damsel in distress”), jolloin mielikuvaksi jää, että on vain Bond alistamassa tai pelastamassa naisia, alistaa hän heitä tai ei. Uusi Bond hahmona ei tallo naishahmojen oikeuksia tai vähättele niitä, sen tekevät elokuvayhtiöt ja käsikirjoittajat.