Vanhimmat klassiset Pokémon-videopelit, Pokémon Red ja Pokémon Green, julkaistiin Japanissa 27. helmikuuta 1996. Tänään Pokémon siis täyttää huikeat 25 vuotta. Suomeen sarja saapui vuonna 1999, ja monet varmasti lapsuudessaan keräilivät kortteja tai seurasivat Ashin ja Pikachun seikkailuja televisiosta. Osa innostui Pokémoneista uudelleen Pokémon GOn myötä, ja joillakin Pokémon-harrastus on kulkenut mukana läpi elämän. Mistä kaikki sai alkunsa, miten Pokémon-tuoteperhe on kehittynyt vuosien varrella ja mitä sille kuuluu nykyään?

Ötököistä kapselihirviöiksi

Pokémonin kehittäjä Satoshi Tajiri oli jo nuorena kiinnostunut videopeleistä ja alkoi julkaista pelivinkkejä ja strategioita käsinkirjoitetussa Game Freak -lehdessä vuonna 1983. Vuonna 1989 Tajiri perusti ystäviensä Ken Sugimorin ja Junichi Masudan kanssa samannimisen videopeliyhtiön ja alkoi kehittää pelejä Nintendolle ja Segalle. Tajiri toimi pelien ohjaajana ja suunnittelijana, Sugimori vastasi taiteesta ja Masuda sävelsi musiikit – sama työnjako tulisi jatkumaan vielä pitkään myös Pokémon-peleissä.

Pokémonien idea pohjautuu Tajirin lapsuuden harrastukseen, hyönteisten keräilyyn. Nähdessään Game Boy -konsolin linkkikaapelin hän sai ajatuksen pelistä, jossa pelaajat voisivat vaihdella keräämiään olentoja keskenään. Tajirin alkuperäinen suunnitelma oli nimeltään Capsule Monsters, mutta koska Yu-Gi-Oh!-mangassa oli jo esiintynyt samanniminen peli, uudeksi nimeksi tuli ensin CapuMon ja sitten Pocket Monsters, lyhennettynä Pokémon. Pelejä kehitettiin kuusi vuotta ja sinä aikana Game Freak ajautui melkein konkurssiin, mutta lopulta tullessaan markkinoille vuonna 1996 Pokémon Red ja Pokémon Green olivat suuri menestys. Suosiota lisäsi erityisesti salainen 151. Pokémon, Mew, jonka ohjelmoija Shigeki Morimoto lisäsi peliin viime hetkellä. Pian Redin ja Greenin jälkeen julkaistiin Blue-versio, jossa oli parannellut grafiikat ja äänet. Tuoteperhe lähti myös heti laajentumaan: vielä samana vuonna julkaistiin Pokémon-korttipeli, seuraavana vuonna alkoivat sekä animesarja että Suomessakin julkaistu Pokémon Adventures -manga.

Näin suosittu tuote tahdottiin tietenkin viedä myös ulkomaille, ja neuvottelut Pokémon-pelien julkaisemisesta Yhdysvalloissa alkoivat. Alun perin lokalisointitiimi olisi halunnut muuttaa Pokémonien ulkonäköä hurjemmaksi peläten, etteivät söpöt otukset kelpaisi amerikkalaisille lapsille. Ehdotus kuitenkin onneksi hylättiin. Pokémon Red ja Blue, jotka nimistään huolimatta pohjautuivat enemmän japanilaiseen Blue-versioon kuin alkuperäisiin Rediin ja Greeniin, julkaistiin USA:ssa vuonna 1998 ja vuotta myöhemmin Euroopassa. Mukana tulivat myös animesarja ja korttipeli, ja pian myös useampi uusi Pokémon-videopeli kuten Pokémon Snap ja Pokémon Pinball. Ilmiö yllätti kaikki täysin: monissa kouluissa kortit kiellettiin kokonaan, koska ne aiheuttivat riitoja ja estivät lapsia keskittymästä opiskeluun. Pokémon päätyi jopa Time-lehden kanteen artikkelilla, jossa kehotettiin “varomaan Pokémaniaa”. Maailmanvalloitus oli alkanut.

Linkkikaapeli ja sen tuoma mahdollisuus vaihdella Pokémoneja vaikutti merkittävästi pelien suosioon.

Toinen sukupolvi ja Pokémonin tulevaisuus

Oli selvää, että näin suosittujen pelien täytyisi saada jatkoa. Pocket Monsters 2 -pelit, jotka myöhemmin saisivat nimekseen Pokémon Gold ja Pokémon Silver, ilmoitettiin julkaistavaksi jo vuonna 1997, mutta niiden kehitys myöhästyi kahdella vuodella pelien kehitysvaikeuksien ja kansainvälistymisen aiheuttaman kiireen vuoksi. Sillä välin ehdittiin julkaista Pokémon Yellow, ensimmäisten pelien päivitetty versio, joka otti vaikutteita Pokémon-animesta. Myös uusien pelien markkinointiin panostettiin, ja fanit innostuivat nähdessään tuntemattomia Pokémoneja animessa ja elokuvissa. Gold ja Silver julkaistiin viimein vuonna 1999 ja ne toivat mukanaan kokonaan uuden tarinan, 100 uutta Pokémonia ja monia uusia ominaisuuksia, kuten pelin sisäisen kellon ja harvinaiset, poikkeavan väriset Shiny Pokémonit. Myös animessa, korttipelissä ja Pokémon Adventures -mangassa siirryttiin Goldin ja Silverin maailmaan. 

Yllättävää kyllä toisen sukupolven piti alun perin olla viimeinen. Kun Gold ja Silver kuitenkin myivät vielä nopeammin kuin Red ja Green, Game Freak ymmärsi, ettei tarina voinut jäädä tähän. Myös Gold ja Silver saivat jatko-osan, Pokémon Crystalin, joka toi peliin lisää tarinaelementtejä ja entisestään parannettuja ominaisuuksia, kuten animoidut Pokémonien kuvat taistelujen alussa sekä mahdollisuuden pelata tyttöhahmolla. Pian myös kolmannen sukupolven kehittäminen aloitettiin ja Pokémon Ruby ja Pokémon Sapphire julkaistiin vuonna 2002. Pokémon oli löytänyt toimivan kaavan: uusia sukupolvia julkaistiin keskimäärin kolmen vuoden välein, ja niin animesarja, korttipeli kuin muutkin oheistuotteet seurasivat pelien tarinaa muodostaen yhtenäisen maailman, josta paljastui jatkuvasti uusia alueita, uusia Pokémoneja ja uusia seikkailuja.

Pokémon-perhe on vuosien varrella ehtinyt päätyä mitä erikoisimpiin paikkoihin. Jotkut Pokémon-fanit ovat saattaneet esimerkiksi päästä matkustamaan oikealla Pokémon-lentokoneella, sillä All Nippon Airways -lentoyhtiö käytti useampaa Pokémon-kuvioitua konetta aina vuoteen 2016 asti. Eräs Pokémonin historian upeimmista nähtävyyksistä oli PokéPark, kokonainen teemapuisto, joka oli auki vain puoli vuotta Nagoyan kaupungissa vuonna 2005. Myös Yhdysvalloissa haluttiin välillä vaikuttaa Pokémonin tarinaan, ja näytelty musikaali Pokémon Live!, joka sisälsi yli 260 Pokémon-asua ja -nukkea, esitettiin 2000-2001 ja musikaali laajeni hetkellisesti myös Eurooppaan. Lisäksi läpi vuosien Pokémon-fanien unelmakohteita ovat olleet tietenkin Pokémon Centerit, pelkästään Pokémon-tuotteille omistetut kaupat. Tällä hetkellä Pokémon Centereitä on 15 kappaletta ympäri Japania sekä yksi Singaporessa. Myös New Yorkissa oli oma Pokémon Centerinsä 2000-luvun alussa, ja Eurooppaan on saatu kaksi lyhytaikaista pop-up-liikettä, ensin Pariisiin Pokémon X:n ja Y:n julkaisun yhteydessä vuonna 2014 ja sitten Lontooseen juuri ennen Pokémon Swordin ja Shieldin julkaisua vuonna 2019.

Pokémon Center Mega Tokyo Tokiossa syyskuussa 2019.

Matkalla oikeaksi Pokémon-mestariksi

Korttipelin markkinoinnissa tehtiin alusta asti yhteistyötä kortteja myyvien kauppojen kanssa. Niihin perustettiin Pokémon-liigoja, joihin pelaajat kokoontuivat viikoittain vaihtelemaan kortteja ja pelaamaan toisiaan vastaan. Liigatoiminnan perusidea on säilynyt melko samanlaisena nykypäivään asti: ahkerat pelaajat ansaitsevat promokortteja, joita ei saa mistään muualta, ja liikkeissä järjestetään säännöllisesti myös pieniä turnauksia. Paikallistason toiminnasta vastaavat Pokémon-professorit, sertifioidut vapaaehtoiset, joilta vaaditaan sekä sääntötuntemusta että organisointitaitoja. Vuoden aikana parhaiten turnauksissa menestyneet pelaajat voivat jopa ansaita kutsun maailmanmestaruuskilpailuihin Yhdysvaltoihin, ja ne ovatkin Pokémon-pelaajille vuoden kohokohta. Ensimmäisissä maailmanmestaruuskilpailuissa, jotka järjestettiin vielä tuolloin nimellä Tropical Mega Battle, oli vain noin 50 pelaajaa, kun taas vuoden 2019 kilpailut olivat yli 8000 osallistujan suurtapahtuma ja toistaiseksi maailman suurin Pokémon-turnaus.

Turnaustoiminta oli aluksi hyvin korttipelikeskeistä, ja isot viralliset videopeliturnaukset tulivat kuvaan vasta paljon myöhemmin. Neljännen sukupolven pelit, Pokémon Diamond ja Pearl, julkaistiin vuonna 2006 ja ne toivat mukanaan online-taistelumahdollisuuden, jolloin kilpailullinen peliyhteisö lähti huimaan kasvuun. Vuonna 2008 maailmanmestaruuskilpailujen yhteydessä järjestettiin ensimmäinen Video Game Showdown, ja seuraavasta vuodesta lähtien videopelistä tuli virallinen osa maailmanmestaruuskilpailuja. Vuonna 2015 kolmanneksi MM-lajiksi otettiin mukaan vasta julkaistu Pokémon-tappelupeli Pokkén Tournament. Suomessa on muuten maan pienestä koosta huolimatta aina ollut kova kilpailullinen taso, ja Suomella onkin kaksi korttipelin maailmanmestaruutta sekä toistakymmentä Top16-sijoitusta.

Pokémonin maailmanmestaruuskilpailut Washington D. C.:ssä elokuussa 2019.

GO ja Pokémonin uusi nousu

Vaikka Pokémonin suosio ei kadonnut mihinkään vuosien varrella, se oli kuitenkin monta vuotta fanikunnan ulkopuolella kadonnut katukuvasta. Tilanteen muutti täysin uusi AR-teknologiaa soveltava Pokémon GO -kännykkäpeli vuonna 2016. Pelikehittäjä Niantic oli jo useamman vuoden ajan kerännyt paikkadataa edellisen pelinsä Ingressin avulla ja pystyi nyt hyödyntämään sitä luodessaan PokéStop-kohteita ja Pokémon-saleja ympäri maailmaa. Mahdollisuus napata Pokémoneja omilla kotinurkilla saavutti heti räjähdysmäisen suosion, ja ensimmäisten päivien aikana peliä käytti parhaimmillaan 28,5 miljoonaa pelaajaa päivittäin. Vaikka peli saikin ajoittain kritiikkiä aiheutettuaan muun muassa liikenneonnettomuuksia, se myös innosti pelaajia urheilemaan ja liikkumaan luonnossa aivan uudella tavalla. Samalla monet, jotka olivat kenties viimeksi lapsuudessaan pelanneet Rediä tai Blueta, löysivät Pokémonin uudelleen.

Pokémon GOn suosion myötä Pokémon näyttää myös alkaneen panostaa näihin uusiin faneihin. Switchin ensimmäiset Pokémon-pelit Let’s Go, Pikachu! ja Let’s Go, Eevee! olivat uudenlaiset päivitetyt versiot Pokémon Yellow’sta, ja niiden yksinkertaistettu mekaniikka Pokémonien nappaamiseen oli selvä yritys houkutella GO-pelaajia perinteisten Pokémon-videopelien pariin. Ensimmäisten sukupolvien Pokémonit ovat saaneet uutta näkyvyyttä myös elokuvissa: vuoden 2017 I Choose You! aloitti vaihtoehtoisen aikalinjan, jossa Ashin Pokémon-matka alkaa alusta ja kehittyy aivan uusiin suuntiin. Paria vuotta myöhemmin taas julkaistiin Mewtwo Strikes Back: Evolution, 3D-grafiikalla päivitetty versio ensimmäisestä Pokémon-elokuvasta. Aivan uusi aluevaltaus oli myös live action -elokuva Detective Pikachu, joka ensimmäistä kertaa näytti tietokoneanimoituja Pokémoneja oikeassa maailmassa ja yllätti monet todella positiivisesti. GO on myös vähitellen lisännyt peliin uudempien sukupolvien Pokémoneja ja näin tehnyt tuoteperheen kaikkia vaiheita tutummiksi uusillekin pelaajille.

25-vuotisjuhlan kunniaksi GOssa voi nyt löytää paljon ensimmäisen sukupolven Pokémoneja.

Harrastus jatkuu korona-aikanakin

Monelle Pokémon-fanille tärkeää on nimenomaan yhdessä tekeminen ja pelaaminen, joten tapaamisrajoitusten myötä on täytynyt keksiä uusia ratkaisuja. Heti maaliskuussa 2020 The Pokémon Company International ilmoitti pysäyttävänsä kaiken virallisen liiga- ja turnaustoiminnan ja siirtävänsä suuresti odotetut Lontoon maailmanmestaruuskilpailut seuraavalle vuodelle. Pari viikkoa sitten tuli uusi ilmoitus siirrosta vielä vuodella eteenpäin, joten Lontoon kisat – ensimmäiset Pohjois-Amerikan ulkopuolella – nähdään toivottavasti viimein vuonna 2022. Fyysisten tapaamisten puutetta on kuitenkin pyritty korvaamaan erilaisilla online-turnauksilla, ja tällä hetkellä on käynnissä kolmas kansainvälinen Players Cup -turnaus, jossa niin korttipelin, videopelin kuin Pokkéninkin pelaajat voivat voittaa matkoja tuleviin kansainvälisiin turnauksiin. Myös Pokémon GO on tehnyt kotoa käsin pelaamisesta helpompaa muun muassa erilaisilla bonuksilla ja mahdollisuudella osallistua raid-taisteluihin etäpassien avulla.

Korona-aika on ollut poikkeuksellista myös Pokémon-korttikeräilijöille. Ihmisten etsiessä uusia ajanviettotapoja moni löysi keräilyn joko uudestaan tai ihan ensimmäistä kertaa, mikä sai korttien hinnat lähtemään nousuun. Hinnat kuitenkin todella räjähtivät kasvuun vasta, kun muutama tunnettu tubettaja keksi ostaa satojen tuhansien dollarien arvosta vanhoja, avaamattomia korttipakkauksia ja sitten avata niitä livestreameissa. Tämä herätti myös sellaiset ihmiset, jotka eivät varsinaisesti välittäneet Pokémoneista vaan näkivät ne tuottoisana sijoituksena. Sekä vanhojen että uusien korttien myynti on kasvanut niin paljon, että The Pokémon Company on virallisesti ilmoittanut painavansa loppuunmyytyjä tuotteita lisää vastatakseen kasvaneeseen kysyntään.

Pokémonilla siis menee varsin hyvin vielä 25 vuoden jälkeenkin. Pokémoneja on tällä hetkellä yhteensä 898, TV-sarjan 24. kausi on parhaillaan käynnissä ja 23. Pokémon-elokuva, Secrets of the Jungle, julkaistaan englanniksi tänä keväänä. Juhlavuotta vietetään myös muun muassa erityisten Pokémon GO -haasteiden ja McDonald’seista saatavien promokorttien muodossa, ja vuoden erityiseksi teemaksi on valittu musiikki. Pokémon tekee vuoden mittaan yhteistyötä useiden tunnettujen artistien kuten Katy Perryn kanssa, ja tänään vuosipäivän kunniaksi lähetetään Post Malonen kanssa järjestettävä virtuaalikonsertti. Konsertti alkaa kello 02:00 yöllä Suomen aikaa, ja sitä voi seurata Pokémonin Youtube-kanavalla tai Twitchissä.

Lisätietoa Pokémon-peliharrastuksesta: www.pokemonsuomi.net

Hyvää Pokémonin 25-vuotispäivää!
Tiesitkö jo näistä?

Anime: Twilight Wings
Twilight Wings on Youtubessa vuonna 2020 julkaistu alkuperäissarja, joka perustuu uusimpiin pääsarjan videopeleihin, Pokémon Swordiin ja Pokémon Shieldiin. Muutaman minuutin pituiset jaksot kertovat lyhyitä tarinoita Galar-alueen salipäälliköiden ja muiden peleistä tuttujen hahmojen elämästä. Sarja on julkaistu sekä japaniksi että englanniksi, ja siihen kuuluu 7 varsinaista jaksoa sekä The Isle of Armor- ja The Crown Tundra -lisäosiin perustuva bonusjakso.

Mobiilipelit: Pokémon Café Mix
Supersöpöllä vesivärimäisellä tyylillään erottuva Pokémon Café Mix on eräänlainen epäsuora jatko-osa aiemmille Pokémon-pulmapeleille kuten Pokémon Trozei ja Pokémon Shuffle. Pelissä työskennellään kahvilassa ja ratkotaan tehtäviä yhdistelemällä samanlaisia Pokémoneja ketjuiksi. Peli oli jopa vuoden 2020 The Game Awards -ehdokkaana parhaaksi mobiilipeliksi. Android- ja iOS-versioiden lisäksi se on saatavilla myös Nintendo Switchille.

Videopelit: New Pokémon Snap
Yksi vanhimmista Pokémonin spinoff-peleistä, Pokémon Snap, on vihdoin saamassa jatkoa! Edeltäjänsä tapaan New Pokémon Snapissa toimitaan valokuvaajana ja kerätään täyteen hienointa mahdollista Pokémon-valokuva-albumia, eli taiteellinen silmä ja reaktionopeus ratkaisevat. New Pokémon Snap julkaistaan Nintendo Switchille 30.4.2021.

Korttipeli: Pokémon Trading Card Game Online
Tiesitkö, että Pokémon-korttipeliä voi pelata myös netissä? Ilmainen Pokémon TCG Online -sovellus on saatavilla tietokoneelle ja tabletille. Pelin säännöt oppii nopeasti, vaikka et olisi koskaan ennen pelannut, ja voit haastaa ystäviäsi tai muita pelaajia kaikkialta maailmasta. Lisää kortteja saa fyysisistä korttipakkauksista saatavien koodien avulla, mutta pelissä ansaittavilla ilmaiskorteillakin pääsee oikein hyvään alkuun.