Kehittäjä: Cryptic Cargo
Julkaisuvuosi: 2020
Alusta: pako/livepeli
Peliaika: noin 1 h 30 min
Peli on toimitettu blogin arvostelijoille ilmaiseksi.
The Outbreak
The Outbreak on Cryptic Cargon tuottama pakohuonepeli, joka toimitetaan lavasteineen haluamaasi sijaintiin, esimerkiksi kotiisi, mökille tai toimiston pikkujouluihin. Paikalle toimitetaan matkalaukku, jossa on lavasteita ja ongelmanratkaisutehtäviä, jotka muistuttavat pakohuonepeleistä, joihin perinteisesti mennään paikan päälle. Pakohuoneista inspiraationsa saaneista lautapeleistä peli taas eroaa sillä, että tuotantoarvot ovat pakohuoneiden tasoa. Matkalaukullinen tavaroita puretaan pöydälle, johonkin lähelle asetetaan mukana tuleva kaiutin, yhdistetään laukussa tullut läppäri kaiuttimeen ja käynnistetään pakopelin appi – näillä edellytyksillä peli voi alkaa.
The Outbreak oli Cryptic Cargon pakopeleistä meille testattavaksi toimitettu. Sen ideana on, että laukku sisältää ratkaisun globaaliin fiktiiviseen pandemiaan, ja laukun avaajat ovat altistuneet aggressiivisesti etenevälle taudinaiheuttajalle, minkä johdosta kello alkaa tikittää ja ratkaisu on löydettävä nopeasti. Esineistä löytyy vihjeitä, appi sisältää omat puzzlensa ja esineistö tarjoaa pakohuonepelistä tutulla tavalla epäilyttävän paljon numerokoodeilla suljettuja riippulukkoja.
Jonaksen mielipide:
Ihan ensimmäiseksi täytyy sanoa, että pelin teema oli pandemian keskellä itselleni aavistuksen raskas. Näin ei ole välttämättä ihan kaikille, koska monelle esimerkiksi Pandemic -lautapelin pelaamisesta on muodostunut katharttinen kokemus. Jäin silti toivomaan toisenlaista teemaa. Idea kuitenkin on mielestäni täysin timanttinen, pakopeli toimitettuna omaan kotiin kaverien kanssa pelattavaksi. Itse arvostin merkittävästi sitä, että peliin osallistuminen ei vaatinut julkisessa liikenteessä matkustamista, ihmisvilinälle altistumista ja pelaajatoverini olivat kaikki olleet pitkälti yhtälailla eristyksissä kuin minä.
Pidin siitä, että esineiden ratkottavat pulmat oli sidottu appiin ja ei tullut vaikutelmaa, että appi olisi ollut erillinen oma puzzlensa, vaan se sitoi hyvin irrallista sisältöä yhteen. Numerolukkojen ratkomisen suhteen en ole vielä saavuttanut kyllästymispistettä, mutta jokainen pakopeli, jota olen pelannut, on sisältänyt niitä aivan järkyttävissä määrin, ja ne eivät aina oikein tunnu sopivan teeman kanssa yksiin.
Käytimme vinkkejä runsaasti enkä ole itse kovin hyvä pakohuonepelien tyyppisissä kokonaisuuksissa. Koko ajan tuntui olevan pieni epäilys, että ehdimmekö ajoissa vai emme, ja täytyy sanoa että sen suhteen peli oli hyvin mietitty. Koko ajan tuntui olevan kiire ja epäilys siitä, pääsemmekö läpi. Näissä peleissä kuitenkin pieni paine ja haaste on hyvästä.
Todellinen nörttityttö
Teron mielipide:
Näin muutenkin eristyksissä olleena Cryptic Cargo tuo mukavan vaihtoehdon harrastaa pakohuonepelejä turvallisessa ympäristössä ilman turhaa altistumisvaaraa. Peli tulee matkalaukussa, johon mahtuu riittävästi erilaisia pulmia ja vihjeitä. Mukana tulevalla mobiililaitteella ja kaiuttimella saa lisättyä peliin immersiota tarinan taustoituksella sekä äänimaailmalla. Appi tuo myös perinteiseen pakohuonepeliin lisänä oman hienouden, kun fyysisten haasteiden lisäksi mobiililaite mahdollistaa lisäksi digitaaliset haasteet ja nivoo ne hienosti yhteen. Pelaajat voivat seurata jäljellä olevaa aikaa ja tehtäväkohtaisesti avata vinkkejä, mikäli tuntuu siltä, että ratkaisua ei tahdo keksiä.
Arvostelussa olevan pelin tautiteema ei ollut yleisen pandemian vuoksi mukavin, mutta kaikki komponentit olivat kuitenkin teeman ja tarinan mukaisia. Pelin kirjallinen sisältö olisi kaivannut vielä viimeistelevän iteraation, kuten myös appi. Kun esimerkiksi selailin yhden pulman vinkkejä läpi useaan kertaan ja yhdellä kerralla painoin nopeasti seuraavia vinkkejä, päädyin tyhjälle vinkkisivulle. Paluunäppäimellä pääsin kuitenkin viimeiseen vinkkiin käsiksi ja pääsin jatkamaan ongelmitta.
Vaikka suositelluksi pelaajamääräksi ehdotetaankin 2-7 pelaajaa, niin uskoisin, että parhaimman kokemuksen saa 3-5 pelaajan ryhmällä, jotta kaikilla on jotain ratkottavaa eikä aika lopu kesken. Suositeltavaa on myös, että pelipöytä, johon laatikot, komponentit ja vihjeet asetetaan, on riittävän iso eli isompi kuin käytössämme ollut 0,5 m² pinta-alalla oleva pöytä. Näin kaikki komponentit mahtuvat pöydälle kaikkien pelaajien nähtäväksi eivätkä piiloudu pöydällä olevien laatikoiden ja muiden pelikomponenttien taakse tai alle. Pelikokemus oli kuitenkin positiivinen ja mielelläni kokeilisin Cryptic Cargon toista peliä eri teemalla, kun sellainen tulee saataville.
Todellinen nörttityttö
Joonaksen mielipide:
Varsinkin fyysiseen kompaktiuteen nähden mielestäni pelillisesti varsin hyvän kokoinen ja aidosti pakohuonepelitunnelmallinen kokemus. Ratkaistavat pulmat olivat monipuolisia, joskin ehkä omaan makuuni aavistuksen liian selkeästi ankkuroituja numerolukkokoodien murtamiseen. Tabletti ja sen integroiminen ongelmanratkaisuun oli mukava lisä, mutta osa sen kirjoitetuista sisällöistä olisi hyötynyt vielä yhdestä sujuvoittamiskierroksesta. Aihepiirin ja joidenkin komponenttien makaaberius ei välttämättä sovi kaikille, ja siitä on hyvä olla etukäteen tietoinen. Ei täydellinen mutta kuitenkin erittäin hyvä pakohuonepeli ja osoitus siitä, että erinomainenkin pakohuonepeli voi mahtua matkalaukkuun.
Todellinen nörttityttö