Vuonna 2011 Pelilauta-foorumilla puitiin nopanheitossa huijaamista, suunniteltiin Ropeconiin yhteistä myyntipöytää suomipeleille ja ihmeteltiin palkintoja niittänyttä Fiascoa. Erilaisia kotimaisia roolipelijulkaisuja kertyi yhdeksän, joista neljä täysimittaisia roolipelejä. Samaisen vuoden Ropecon jäi monen mielessä historiaan kun Frank Menzer yllätti conikävijät lahjoittamalla alkuperäiset 70-luvulla julkaistut D&D -läpyskät Suomen roolipelaajille. Muistan itsekin taputtaneeni kunniavieraan lahjoitusjulistukselle gaalassa käteni helliksi, mutta muut uutiset ovat vaipuneet jo auttamatta unholaan.
“En varmaan olis yhtään selvillä mitä harrastuksessa tapahtuu ilman Roolipelitiedotusta.”
– Lukijakyselyn vastauksista
Pelilauta-foorumi suljettiin vuoden 2017 helmikuussa ja Facebook-ryhmien keskustelut hautautuvat viikoissa historiaan, tapahtumissa käydyistä keskusteluista puhumattakaan. Onneksi on kuitenkin yksi paikka, joka paitsi tiedottaa laajasti roolipeliskenen uutisista, myös kokoaa skenen keskusteluja yhteen.
“Seuraan Roolipelaajien Suomi-FB-ryhmää, Rpt:tä ja Lokia, tämä kolminaisuus riittää portiksi kaikkeen. Pysykää olemassa! :)”
– Lukijakyselyn vastauksista

Kuka muistaa, mitä skenessä puhutaan?
Elokuussa 10-vuotissyntymäpäiviään juhlinut Roolipelitiedotus on ajankohtaisiin tiedotteisiin ja uutisiin keskittyvä tiedotuskanava. Se keskittyy uutisoimaan, raportoimaan ja tiedottamaan, siinä missä Nörttitytöt ja Loki tuottavat tämänkin kirjoituksen kaltaisia sukelluksia eri puolille nörttiskeneä monista eri näkökulmista. Roolipelitiedotuksen tiiviin informatiiviset artikkelit kertovat ihailtavalla säntillisyydellä ja säännöllisyydellä, mitä suomalaisessa roolipeliskenessä tapahtuu ja mistä harrastajat puhuvat. Iso osa tästä on tietysti päätoimittaja Sami Koposen kynänjälkeä ja tyyliä, mutta toisaalta juuri se on erottanut Roolipelitiedotuksen muista blogeista omakseen.
“Koosteet kuukauden roolipelikuulumisista ovat ihan erityisen mieluisia.”
– Lukijakyselyn vastauksista
Selkeä, säännöllinen ja puoluettomuuteen pyrkivä tiedotus on elintärkeää harrastukselle, jossa pelipiirit pysyvät luonnollisesti melko pieninä. Kuukausittaiset Skenessä puhutaan -koosteet tiivistävät sosiaalisen median puhutuimmat jutut yhteen ja tapahtumaraportit paitsi tallentavat conikuulumisia, myös pohtivat kriittisesti conien kehityssuuntia. Erityisen suosittua sisältöä Roolipelitiedotuksessa ovat olleet skenetoimijoiden haastattelut, jotka ovat myös nykyisen päätoimittajan suosikkisisältöä moniäänisyytensä ja pitkäikäisyytensä vuoksi. Näiden lisäksi blogissa on julkaistaan uutisia ja tiedotteita skenetapahtumista sitä mukaan kun jotain uutisoimisen arvoista tapahtuu ja kantautuu toimituksen korviin.
“Pidän itse haastatteluista, koska niissä voi tuoda esille skenemme erilaisia puolia ja antaa puheenvuoron muille. Luulen, että ne ovat kaikkein parhaiten aikaa kestävää sisältöä. Kovin paljonhan Roolipelitiedotuksessa ei tällaisia blogisarjoja ole, kun kyse on ollut enemmän uutistyyppisestä tiedottamisesta – silloin kirjoitetaan, kun jotain tapahtuu.“
-Sami Koponen
Harrastushistorian tallentamisen kannalta tärkeitä ovat myös vuosikoosteet, joista tämänkin kirjoituksen alun nippelitiedot ovat peräisin. Kuka muka enää nykyajan informaatiotulvassa muistaa, mitä vuonna 2014 tapahtui (paitsi 5. edikan julkaisu), saati sitten 2011? Roolipelitiedotus muistaa.
Mikä on ollut hienoin onnistuminen Roolipelitiedotuksen historiassa?
Sami Koponen: Hienoin onnistuminen on se, että verkkosivu on pysynyt aktiivisena niin pitkään. Roolipelitiedotukselle on kertynyt mainetta, perinnettä ja artikkeliarkistoa varsin runsaasti. Ei se nyt ihan skenen instituutio ole, mutta merkittävä juttu kuitenkin. Yksittäisinä onnistumisina mieleen jääneitä ovat sellaiset hetket, kun on pystynyt tarjoamaan yleisölle jotain sellaista, mitä ei muualta löydy, kuten kokooma-artikkeleita jostain kansainvälisen skenen puheenaiheista, tunnettujen skenetyyppien haastatteluita, kotimaisten roolipeliblogien verrattain kattava lista tai Ropecon-kartta, johon merkittiin pikapelit, demohuone ja esiteltiin lyhyesti uudet ropejulkaisut.

Vuosikymmen harrastuksen historiaa yksissä digitaalisissa kansissa
Roolipelitiedotuksen perusti ja ensimmäisen merkinnän sen virtuaalisille lehdille kirjoitti monelle pelisuunnittelijana tuttu Eero Tuovinen, mutta pian puikkoihin tarttui skenen dokumentointia ja harrastuksen näkyvyyden lisäämistä tärkeänä pitävä Sami Koponen. Loppu onkin niin sanotusti historiaa.
Elokuun alussa Tuovinen kirjoitti muisteloitaan blogin alkuajoista ja pohti, miten Koponen oli muovannut hänen yhteisöblogimaisemmasta visiostaan vimmaisen huolellisen suurprojektin. Roolipelitiedotus perustettiin eräänlaisena vastauksena paperisten roolipelilehtien lopettamiselle ja digitaalinen kanava poistikin paperilehtien suurimman kompastuskiven, siis julkaisukulut. Nykyajan teknologialla blogin pyörittämiseen tarvitaankin enää vain sitoutumista ja kiinnostusta, kirjoitustaitoa, sekä visio siitä, mistä kannattaa kirjoittaa. Ensimmäisen vuosikymmenen visio on ollut selkeästi dokumentoida ja tehdä roolipeliharrastusta näkyväksi.
Mitä sinulla on ikävä paperisista roolipelilehdistä?
Sami Koponen: Näppituntuma. Tykkään lukea kirjoja ja sanomalehtiä juuri niiden fyysisen käsittelyn kannalta. Fyysisessä tuotteessa myös layout eli taitto nousee paremmin esille ja arvoonsa. Toinen kaipuu kohdistuu arkistoimiseen. Vanhat roolipelilehdet on helppo laittaa hyllyyn ja sisällysluettelosta näkee, mitä niistä löytyy. Verkkosivu on sekavampi kokonaisuus ja vaikka hakukoneella voikin hakea vaikkapa kaikki tietyn tyyppiset artikkelit, ei niistä muodostu samanlaista kokonaisuutta kuin yksittäisestä lehdestä.
Roolipelaamisesta kiinnostuneiden ohjaaminen harrastuksen pariin on ollut iso osa Roolipelitiedotusta. Uutisten lisäksi sivuston pysyvillä sivuilla onkin selitetty harrastusta aloittelijoille sopivin sanoin ja esitelty suomalaista roolipelimateriaalia kattavasti. Juhlavuoden kunniaksi Roolipelitiedotuksessa on laitettu iso vaihde päälle ja julkaistu uusi pelivalmis skenaario tai minipeli joka kuukausi.
Muutoksia uudella vuosikymmenellä
Projektin oli alusta alkaen tarkoitus olla kaikille avoin yhteisöblogi, mutta toimittajakuntaa ei värvätty aktiivisesti, vaikka kutsu lähteä mukaan on verkkosivuilla ollut alusta asti. Koponen on toimituskunnan laajentamisen sijaan päätoimittajana keskittynyt sisällöntuotannon laatuun ja tasaiseen julkaisutahtiin. Tässä onnistuminen näkyy uskollisessa ja laajassa lukijakunnassa, mutta on tarkoittanut turhan paljon yksin puurtamista, vaikka jälki onkin ollut hyvää. Kun Suomen roolipeliseura ry perustettiin, Roolipelitiedotus oli yksi niistä projekteista, joiden jatkuvuutta tukemaan uusi seura rakennettiin.

“Yleisön ja tekijöiden yhteisöä vartenhan tällaista tiedotus-projektia lopun perin tehdään.”
–Eero Tuovinen
Kymmenen hyvin hoidetun vuoden pestin jälkeen Koponen aikoo siirtyä uusien haasteiden pariin vuodenvaihteessa. Nyt on siis muutosten aika. Roolipelitiedotukselle etsitään uutta päätoimittajaa ja muita tekijöitä. Roolipelitiedotuksen puikkoihin etsitään sisällöntuottajia ja toimituskunnan ohjaamisesta kiinnostuneita. Into ja kiinnostus projektia kohtaan ovat tietenkin tärkeimmät hakukriteerit, sillä käytännön kirjoitus- ja toimitustaidot, sekä sivuston muokkauksen välineet kyllä oppii väistyvän päätoimittajan sparrauksessa.
Roolipelitiedotus on Suomen roolipeliseuran projekti, mikä tarkoittaa sitä, että seura tukee toimituskuntaa esimerkiksi blogin markkinoinnissa, toiminnan suunnittelussa ja konkreettisimmillaan maksamalla verkkosivujen kulut. Seuran Tukitiimi on blogin työryhmän käytettävissä apuna erikoistilanteissa (kuten vaikkapa uuden toimituskunnan suunnittelutyön tukena), mutta ylin päätäntävalta toiminnasta on Roolipelitiedotuksen toimituskunnalla. Yksin ei siis tarvitse puurtaa! Projektin parissa Roolipelitiedotuksen Facebook-sivun puolella someuutisia kokoavat jatkossakin Nea Similä ja Esko Elf Vesala.
Jos Roolipelitiedotukseen mukaan lähteminen kiinnostaa, lue lisää täältä ja ilmoita kiinnostuksestasi yhteydenottolomakkeella. Lisäkysymyksiä voi tulla esittämään myös Suomen roolipeliseuran Discord-kanavalle. Tehdään Roolipelitiedotuksen seuraavasta kymmenvuotisesta entistäkin upeampi!
Mitä odotat elämältä Roolipelitiedotuksen päätoimittajapestin jälkeen?
Sami Koponen: Odotan, että aikaa jää muille roolipeliharrastukseen liittyville projekteille. Esimerkiksi roolipelifoorumien ja -uutissivustojen seuraamiseen menee runsaasti aikaa ja omat julkaisuprojektini ovat jääneet työtunteja vaille. Tarkoitukseni on jatkossa keskittyä enemmän paikallisen roolipeliskenen kehittämiseen sen sijaan, että seuraan & raportoin mitä valtakunnan tasolla ja kansainvälisillä kentillä tapahtuu.