Nörttitytöt

Tällä viikolla kaikki blogissa julkaistavat tekstit on kirjoitettu tai käännetty ruotsiksi. Toivotamme kaikki tervetulleeksi ruotsiviikon pariin, olet sitten toisen kotimaisen paatunut vihaaja tai ruotsifani, tai jotakin siltä väliltä!

Under svenska veckan, är alla texter i vår blogg skrivna eller översatta på svenska. Vi önskar alla välkomna till svenska veckan, lika väl hatarna som beundrarna av det svenska språket, och alla som ligger emellan!

 

Denna vecka fick jag intervjua burleskduon The Ravishing Shangri-La Rubies. Frågorna hittades på av medlemmar i nördflickornas förening och bloggens redaktion, som var jätte nyfikna på vad som burlesk egentligen är för något. Nu kastar vi strålkastarljuset på damerna, och låter dem berätta.

The Ravishing Shangri-La Rubies. Bild: ©Tuomas Lairila

Vem är The Ravishing Shangri-La Rubies? Vad gör ni?

Vi är TurrrboCherry och Tinker Bell, burleskartister och -lärare samt producenter. Vi äger och leder Finlands första egentliga burleskskola Studio Shangri-La & The Shangri-La School of Showgirls i Helsingfors och ordnar vår egna burleskklubb, Rubies-Klubit, cirka 6 gånger om året, samt vår årliga jul- och sommarshow Under the Mistle Tease samt The Shangri-La Summer Show.

Hur fick ni idén att bli burleskartister?

Vi träffades kring den första burleskfestivalen i Helsingfors år 2008 via en gemensam kompis och då det var faktiskt för oss båda första gången som vi såg burlesk live. Då ville man ju bara genast sätta igång och hoppa på scenen själv också!  Och det var mer eller mindre det vi gjorde. Vi hittade några till likasinnade och grundade The Itty-Bitty Tease Cabaret, fem personer tillsammans,  i maj 2008. Vår första show var i Bar Lepakkomies några månader senare i september samma år.

Duon The Ravishing Shangri-La Rubies igen föddes då vi två jobbade tillsammans med en julig jazz & cabaret show tre år senare. Vad som först var tänkt att bli en duo bara för just den produktionen visade sig sedan utvecklas till något större, som sedan förde med sig både burlesk-skola och otaliga produktioner.

Varför just burlesk? Vad är det som fascinerar i det?

Burlesk kombinerar (närapå!) allt gott i världen – musik, dans, teater, konst, glädjefylld erotik, kroppskonst… Även på det personliga planet kan man inom burlesken kombinera allt det som själv står en nära. Man behöver inte välja bort något område. Du har hela tiden möjlighet att föra in nya färdigheter och idéer i din egen burlesk. Så är det också den aspekten att man får vara i direkt kommunikation med publiken som fascinerar och ger en mycket. En show är aldrig lik en annan.

Hur tränar man sig i burlesk?

Yoga och pilates kan hjälpa med kroppshållning och koordination. Bild: ©Ulrika Bachér

En stor del av “tränandet” är abstrakt och finns på idé-planen: då nummer föds, musik väljs, dräkter planeras. Inspiration kan fås från allt möjligt, det kan vara att se ett inspirerande burlesk nummer, uppleva ett konstverk eller se en film som ger en idéer, eller till och med en vardaglig händelse eller ett föremål som ger upphov till ett nytt nummer.

Numren tränas både inombords och fysiskt. Du måste “komma in” i ett nummer, känna det till punkt och pricka, tänka på det med och utan musik och sedan träna det, öva steg och rörelser samt riktningar: hur du rör dig och vart. Mental träning, att öva upp sin karisma, publik kontakt, hur man bär upp sig själv på scen. Att sedan träna med all rekvisita och dräkten är såklart också väldigt viktigt. Därtill tränar (och undervisar vi) också i  andra dansämnen samt yoga och pilates. Det hjälper att ha en hyfsad kondition samt bra kroppshållning och koordination för att båda kunna öva sina burlesknummer samt framföra dem.

Den största träningen kommer dock av erfarenhet, att uppträda för olika publiker och i olika miljöer.

Har burlesk någon ideologi?

Här kunde man fatta sig långt och skriva en hel doktors avhandling, men för att dra i hop det så kort som möjligt: burlesken har ingen skriven ideologi i sig. Hur olika mänskor upplever och ser på burlesk beror både på individuella faktorer samt lite var på jorden man befinner sig  (lokala, kulturella skillnader) och ifall man hör till vad som kunde kallas den “globala burlesk gemenskapen”, som grundar sig på och respekterar burlesken historia. Burlesk har alltid varit feministiskt och en smula anarkistiskt lagd. Den har brutit regler, varit innovativ och ljuv och provoerande på samam gång, gjorts av starka kvinnor som (väldigt långt) själva bestämt över sina scen nummer, karriärer – och kroppar. Burlesken har påverkat av tidens anda och den burlesk vi ser idag är väldigt mångfacetterad. Burlesken har inga gränser för uppförarens kön, ålder eller fysiska attribut, och det är artisten som själv väljer att vara ett objekt på scen, men ändå behålla sin maktposition i förhållande till publiken, vilket kanske kunde beskrivas som en slags idelologi – eller kanske snarare manifestation?

Vem är burlesk för? Vem kan utöva burlesk? Vem kan komma och se burlesk?

Burlesk är för alla oberoende av kön, kropp eller ålder. Alla kan komma och se på burlesk. Alla kan stiga upp på scenen – ifall de är beredda att satsa och bli bra på det de gör. Samma gäller ju med all annan konst också – för att komma nån vart måste man vara bra, och vill man bli bra får man jobba. De fysiska attributen avgör inte vem som kan eller får göra och skapa burlesk. Du måste ha en idé och en vilja och sedan lära dig förmågan att framföra det.

Om man är intresserad av burlesk, hur kan man sätta i gång med det?

Burlesk kan också innehålla komedi. Bild: ©Turrrbo Cherry

Det beror helt på vad man vill göra. Man kan gå och se på shower och klubbar, eller så kan man anmäla sig på en burleskworkshop eller en längre kurs i burleskdans till exempel och lära hur man gör. Burlesk är så himla mångsidigt, man kan koncentrera sig på klassisk burlesk med bump’n’grind eller så kan man köra med komedi eller draglesque… Vi har veckotimmar på vår studio för dem som vill ha burlesk som en danshobby, och så kan man också ta en längre kurs och jobba med sitt eget solonummer, med chansen att visa upp på scenen för en riktig publik vad man åstadkommit.

Med åren känns det som att ju flere som gör burlesque desto högre blir tröskeln för att bara göra något alldeles “själv”, så de flestas väg upp på scen idag brukar gå via någon sorts kurs eller workshop. Det är en stor hjälp med praktiska tips och konstruerande kritik, men man måste komma ihåg att det är helt okej att göra sitt första burlesk nummer helt själv  också. Dock bör man nog gå och se burlesk live samt kolla in varierande burlesk videon, för att hjälpa en få en uppfattning om burlesque som underhållning och scen konst.

Har ni några tips för någon som funderar på att börja burlesk? Var borde man göra? Vad borde man absolut inte göra?

Det som är viktigt att komma ihåg är att burlesk inte är terapi. Visserligen kan burlesk som hobby eller yrke förbättra ens självförtroende och det är underbart i och för sig, men man borde aldrig ha det som utgångspunkt när det gäller att underhålla en betalande publik. Burlesk är först och främst underhållning – och underhållning får absolut vara politiskt, väcka tankar och känslor och så vidare, men det handlar aldrig om att peka finger åt publiken så att säga.

Burlesk kan behandla teman som väcker känslor och även kan vara provocerande, men överlag vill man undvika sådant som får publiken – eller artisten- att känna sig obekväm.

Tack för intervjuen!

Ni kan hitta The Ravishing Shangri-La Rubies här och här, och Studio Shangri-La här.