Tämä arvostelu sisältää spoilereita huoneen rakenteesta, yleistunnelmasta ja arvoitusten tyypeistä, mutta ei suoria ratkaisuja ongelmiin.

KGB-huoneen valinta

Sain tilaisuuden arvostella Truescapelta huoneen ja valitsemaamme aikaan sattuivat olemaan vapaana Hannibal-huone ja KGB-huone. K18-kauhuhuone Hannibal ei nelihenkisen ryhmämme mielestä kuulostanut yhtä hauskalta kuin pako neuvostovankilasta, joten valitsimme KGB-huoneen.

Pääsin peliarvostelijana pelaamaan pelin ilmaiseksi ja tunnen pari pelin yrityksen työntekijöistä, mutta en anna sen ainakaan tietoisesti vaikuttaa tähän arvosteluun.

Vankina Siperiassa

Pelin alkaessa meille selitettiin säännöt hyvin ja kerrattiin alkuasetelma: olimme vankeina siperialaisessa KGB:n tukikohdassa, ja meidät teloitettaisiin jos emme pääsisi vartijan tunnin mittaisen ruokatauon aikana pakoon. Sen jälkeen meiltä kysyttiin, kuka kahlittaisiin tuoliin. Hävisin kivi-sakset-paperi -mittelön kavereita vastaan, joten jouduin käsiraudoitetuksi kiinni lattiaan naulattuun metallijakkaraan, “kidutustuoliin”. Muut kaverit lukittiin selleihin.

Sellihuoneen tunnelma oli hieno ja teemaan sopiva. Huonetta valaisi yksi yksinäinen punainen valo ja huone oli varsin karu. Varsinkin aluksi oli hankalaa tajuta, mihin niin karussa huoneessa olisi voinut piilottaa asioita, muun muassa avaimia joilla kaverit saisi ulos selleistä! Pikkuhiljaa avaimia ja vihjeitä alkoi kuitenkin löytyä.

Huoneen erikoisuutena olivat työkalut, joita käyttämällä sai ratkoa pulmia. Perinteisen ruuvimeisselin sijaan pelissä oli mukana mm. saha, viila ja leikkurit, mikä oli aika virkistävää! Välillä tosin oli vähän epävarma olo siitä, missä tilanteissa sai käyttää voimaa ja työkaluja ja missä ei. Pelinpitäjä kyllä huuteli meille välillä radiopuhelimen kautta ja piti huolen, ettemme rikkoneet paikkoja joita ei olisi saanut, mutta aina ei silti ollut ihan selvää missä tilanteissa kuului käyttää voimaa ja missä ei.

Sellistä pääsimme toiseen huoneeseen: käytävään, jossa oli vanha lankapuhelin ja generaattori. Meillä kului aika pitkään selvittää puhelimeen tarvittava koodi, vaikka saimmekin vihjeen pelinpitäjältä. Loppujen lopuksi jouduin arvailemaan koodin viimeistä numeroa, mutta ihan selvää ei ollut, onnistuinko arvaamaan viimeisen numeron oikein vai päästikö pelinpitäjä meidät armolla läpi…. kolmanteen huoneeseen!

Tässä pakopelissä oli eniten huoneita pelaamistani pakopeleistä, ja jokainen tila oli erilainen. Proppaus oli hyvää, ja heti kun astuimme kolmanteen huoneeseen oli selvää, että olimme komentajan toimistossa. Tässä vaiheessa aika alkoikin olla jo aivan lopuillaan ja kiirehdimme että saimme viimeiset ongelmat ratkaistua. Lopulta ylitimme ajan 30 sekunnilla, mutta pääsimme ulos onnistuneesti.

Tunnelmat pelin jälkeen.

Pidin tästä pakopelistä kovasti. Arvoitukset ja ongelmat eivät olleet pelkästään kirjainkoodeja ja lukkoja, vaan pääsimme käyttämään myös erilaisia laitteita ja tavaroita, kuten aikaisemmin mainitsemiani työkaluja ja vanhaa valintakiekollista lankapuhelinta. Morse-koodin käyttö kaikenlaisissa arvoituspeleissä on klassikko ja jopa klisee, mutta se sopi täydellisesti huoneen sotilasteemaan.

Hyvä kokemus pienistä teknisistä vioista huolimatta

Kaiken kaikkiaan pidin kokemuksesta kovasti. Huoneiden sisustus oli uskottavaa ja ongelmat luovasti suunniteltuja.Teknologiaa oli käytetty hyvin hyödyksi. Ainoa oikea “vika” huoneessa oli se, että yksi puzzlemekaniikka ei toiminut, joten pelinjohtaja joutui irrottamaan kahleeni jakkarasta ohjaamosta käsin ja loppupelin kannoinkin sitten ranteessani hieman epämukavan painavaa käsiraudassa roikkuvaa metallitankoa. Ratkaisu oli tietenkin pelinpitäjältä aivan oikea, mutta harmitti kun emme päässeet avaamaan käsirautoja itse peliteknisen ongelman vuoksi. Ongelma on kuitenkin varmaan korjattu seuraavia pelaajia varten, joten sen ei pitäisi vaikuttaa muiden ryhmien peli-iloon. Hyvä kuitenkin, että pelinvetäjillä on keinot päästää pelaajat eteenpäin pelissä tulematta itse huoneeseen, vaikka huoneessa olisikin jokin vikana. Kauko-ohjattavat lukot ovissa ja metallipalkissa, jossa käsiraudat olivat kiinni, tekevät huoneesta paljon sulavamman kokemuksen ongelmatilanteiden sattuessa.

 

Todellinen nörttityttö