Alkuperäinen julkaisupäivä: 4. marraskuuta 2016
Genre: Ammunta, toiminta
Ikäraja: K18
Pelaajia: 1
Moninpelissä: 2-18
Kehittäjä: Infinity Ward
Julkaisija: Activision
Suunnittelija: Jacob Minkoff, Taylor Kurosaki (kampanja), Joe Cecot (moninpeli), Brian Bright, Lee Ross (Zombies)
Alustat: PC, PlayStation 4, Xbox One

Testattu: PlayStation 4

Call of Dutyllä on vankka fanikanta, joten ei ollut ihme, että kun Infinite Warfaren traileri julkistettiin, osoittivat monet fanit valtavan pettymyksensä ja peli haukuttiin lyttyyn jo ennen kuin se edes oltiin julkaistu. Syynä oli yksi muutos: modernin sodankäynnin tai historiallisten sotien sijaan taistelut vietiin tulevaisuuteen ja sen myötä avaruuteen. Hyi kamalaa, scifiä avaruussotaa, yök! Mutta onko avaruussodankäynti sittenkään niin kamalaa kuin ennakko-odotukset antoivat olettaa? Miten se poikkeaa vanhasta tutusta CoD-kaavasta? Itse odotin Infinite Warfarea oikeastaan innoissani: nyt saataisiin jotain uutta!

by Infinity Ward / Activision

by Infinity Ward / Activision

Call of Duty: Infinite Warfaren kampanja-moodin tarina maalaa kuvan tulevaisuudesta, jossa maapallon sietokyky alati kasvavaa ihmiskuntaa kohtaan on tullut äärirajoilleen, eivätkä yksittäisen planeetan resurssit enää riitä. Tämän seurauksena ihmiskunta on laajentanut elinalueensa koko aurinkokuntaamme, kun resursseja on lähdetty hakemaan muilta planeetoilta sekä niiden kuista.  Marsiin perustettiin tärkein ja suurin siirtokunta, joka ajan kuluessa on kuitenkin avaruuden rankoissa olosuhteissa vieraantunut Maasta tulleista juuristaan. Pikkuhiljaa siellä kytenyt kapinallisjoukko tekeekin läsnäolonsa tunnetuksi heti kampanjan alkumetreillä.

SDF eli Settlement Defense Front vaatii aurinkokunnan tärkeitä resursseja itselleen ja aikoo samalla myös tuhota kaiken mikä viittaa ihmiskunnan heikkoihin juuriin Maa-planeetalla. Pääpahan, Admiraali Kotchin (Game of Thronesista tuttu Kit Harington), johtamana kapinallisjoukko aloittaakin massiivisen hyökkäyksensä Geneveen kesken UNSAn (United Nations Space Alliance eli maapallon yhteisten puolustusvoimien) lippuparaatin, jossa kaikki Maan suuret laivastot ovat tietenkin mukana. UNSA kärsii valtavat tappiot ja vain muutama suuri tähtisotalaiva säilyy taistelukelpoisena. Yksi näistä aluksista on Retribution, jonka kapteeniksi kampanjan päähenkilö Nick Reyes äkillisesti ylennetään.

by Infinity Ward / Activision

Kampanja koostuu perinteisesti erilaisista tehtävistä, jotka siivittävät perusjuonta eteenpäin. Tällä kertaa mukana on myös liuta erilaisia vapaavalintaisia sivutehtäviä, aina tukikohdan valloituksesta avaruustaisteluihin, joiden suorittamisesta pelaajaa palkitaan erilaisilla eduilla. Tehtäviä voi myös suorittaa haluamassaan järjestyksessä. Pelkän aluksissa ja kaupungeissa tapahtuvan ampumisen sekä hiiviskelyn ohella mukaan on lisätty futuristiseen teemaan sopien avaruustaistelukohtauksia, joissa päästään lentämään tähtihävittäjällä ja välillä hyppelemään avaruuden painottomaan tyhjiöön.

Välianimaatioiden grafiikat sekä äänimaailma ovat huikeita ja voisi helposti kuvitella katselevansa kovanluokan Hollywood-elokuvaa. Hahmot ovat uskottavia ja toimivia ja itse yllätyin siitä, miten suuri määrä kampanjan päähahmoa tukevista hahmoista on naisoletettuja hahmoja.

by Infinity Ward / Activision

by Infinity Ward / Activision

Kampanjan saa tahkottua läpi alle kuudessa tunnissa, mikäli jättää sivutehtävät välistä ja keskittyy vain pääjuonen edistämiseen. Sivujuonten kanssa pelattavaa riittää kyllä pidemmäksikin aikaa ja mitä enemmän suorittaa sivutehtäviä, sitä enemmän pelimaailman koko taustatarina alkaa avautumaan.

Moninpelipuolella jatketaan tutulla COD-kaavalla: voit kehittää aseitasi ja hahmoluokkaasi erilaisia avattavilla (tai oikealla rahalla ostettavilla) perkeillä (eduilla), pelimuotoja löytyy lipunryöstöstä reviirinvalloitukseen, unohtamatta perinteisiä mättöotteluita. Mukaan on tuotu tietenkin iso liuta futuristiseen teemaan sopivia karttoja, jotka tuntuvat olevan kuitenkin sekavia ja niiden opettelussa vierähtää kyllä hyvä tovi. Karttojen lisäksi asevarusteluun on tuotu futuristia lisäyksiä muutamilla sädeaseilla, mutta tutut ja turvalliset AK:t ja M4:t löytyvät listoilta edelleen, eivätkä sädeaseet nouse mitenkään ylivoimaisiksi.

by Infinity Ward / Activision

by Infinity Ward / Activision

Moninpelinhahmonsa voi luokitella haluamiensa ominaisuuksien perusteella yhteen kuudesta luokasta. Luokat perustuvat taisteluvarusteisiin sekä armoriin, joita kustomoimalla voi hahmosta tehdä juuri sellaisen, mikä omaan pelityyliin tuntuu parhaalta. Olit sitten perus etulinjahyökkääjä, hiippaileva sniper tai taustatulta tarjoava tank niin jokaiselle löytyy jotain. Tietenkin mitä enemmän pelaat, sitä enemmän kustomointimahdollisuuksia sekä lisävarusteita hahmon kehittämiseen avautuu.

Kaikenkaikkiaan moninpeli-moodi on tuttua ja turvallista Call of Duty -räiskettä, futuristisella twistillä. Itse olisin ehkä kaivannut kampanja-moodin avaruustaisteluja mukaan enemmänkin.

by Infinity Ward / Activision

Mitä olisikaan Call of Duty ilman tutuksi tullussa Zombies-moodia, jossa tarkoituksena on tietenkin pitää hauskaa epäkuolleiden kustannuksella. Zombies-moodi on yksinkertaisuudessaan huumoripainotteinen survival-moodi yksin tai kavereiden kanssa pelattavaksi, ja tällä kerralla ollaankin päädytty lahtaamaan zombeja 1980-lukuteemaiseen ”Zombies in Spaceland” huvipuistoon. Itse olisin odottanut ehkä jotain pääpelin teemaan sopivaa ”alienit ovat hyökänneet avaruusasemalle ja ovat tehneet kaikista zombeja” -asetelmaa, mutta 80-lukuinen huvipuisto neonvaloineen ja autenttisine soundtrackeineen on vaan niin hilpeää katsottavaa, että menköön nyt tämän kerran. Ja kuka voisikaan vastustaa zombien lahtaamista ”Final Countdownin” tahtiin kun DJ-puikoissa heiluu itse David Hasselhoff – jonka muuten saa unlockattua pelattavaksi hahmoksi.

Parhaimmillaan Zombies-moodi on 2-4 pelaajan pelaamana, sillä selviytyminen käy jokaisen pelikerran jälkeen vaikeammaksi ja vaikeammaksi, ja toisen pelaajan taustatuki muuttuu nopeasti ehdottoman tärkeäksi. Jokaisen kierroksen jälkeen pelaajat palkitaan uusilla aseilla ja lisävarusteilla, joten ihan hernepyssyillä ei tarvitse lähteä zombie-hordea vastaan uhoamaan.

by Infinity Ward / Activision

Tiivistelmä:

+ Avaruustaisteluosuudet
+ visuaalisesti upea
+ Zombie-moodi

extra + huikeasti naisia! Vaikkakin npc-ominaisuuksissa, mutta silti.

– moninpelin sekavat kartat
– ajoittain tökkivä tekoäly
– ei avaruuskenttiä moninpelissä (toistaiseksi…)
– mikromaksut (onneksi eivät ole pakollisia)
 

Arvosana:

Todellinen nörttityttö

Todellinen nörttityttö

 


Peli saatu ilmaisena arvostelukappaleena