Alustat: Microsoft Windows, Mac
Kehittäjä: Blizzard Entertainment
Julkaisija: Vivendi Universal, Activision Blizzard
Genre: mmorpg
Ikäraja: 12
Varoitus: Seuraava teksti sisältää juonipaljastuksia.

Broken Isles sijoittuu Azerothin meren keskelle.
World of Warcraftin kuudes lisäosa, Legion, julkaistaan 30. elokuuta. Edellisen lisäosan, Warlords of Draenorin, aikahyppy ja sen vaikutukset Warcraftiin maailmaan ovat tehneet lyhyestä juonikuvauksesta lähes mahdottoman, joten tyydyn toteamaan vain että Burning Legionin demonit ovat tulossa, niitä on paljon ja ne ovat vihaisia. Legionin tapahtumat sijoittuvat ajallisesti WoDin jälkeiseen aikaan, ja tapahtumapaikkana toimii Broken Isles, saaristo suuren meren keskellä Maelstromin lähellä.
Alueena Broken Isles on kaunis. Käytin betassa useita tunteja maisemien ihailuun. En halunnut tehdä tehtäviä turhan pitkälle enkä oikeastaan kehittää hahmoanikaan liikaa, sillä haluan nautiskella pelista kiltakavereiden kanssa yhdessä.
Uutena hahmoluokkana peliin on tuotu demon hunter. Demoninmetsästäjä voi olla joko tankki ja ottaa vihollisen iskuja vastaan tai dps, eli tuottaa mahdollisimman paljon vahinkoa vihollisille. Pelaajien keskuudessa on kuulunut nurinaa siitä, että tämäkin hahmoluokka käyttää suojanaan nahkaista haarniskaa, ja kilpailee samoista varusteista druidien, rogueiden ja munkkien kanssa, siinä missä kevyttä haarniskaa (mail) käyttävät vain hunterit ja shamaanit.

Demon hunter.
Edellisestä lisäosasta, Warlords of Draenorista, tuttu garrison saa jatkoa, sillä pelaajat saavat hahmoilleen luokkakohtaiset order hallit. En pelannut betaa riittävän pitkälle testatakseni niitä, mutta toivon, etteiväne ne muodostu samanlaisiksi yksinäisiksi saarekkeiksi kuin garrisonit ovat olleet. Kahdesta edellisestä lisäosasta on puuttunut yhteinen pääkaupunki, mutta nyt Dalaran avataan uudestaan myös hordelle, joten toivo yhteisestä hengailupaikasta elää! Blizzard on ilmoittanut, että Dalaran tulee toimimaan toiminnan keskuksena ja esimerkiksi kauppaa muiden pelaajien kanssa ei voi omasta order hallista käsin käydä.
Muita WoDista tuttuja juttuja ovat eri alueiden bonus objectivet, joista saa kokemuspisteitä ja rahaa ja jotka ovat suurempia, tietyllä alueella suoritettavia tehtäviä. Lentämään ei myöskään lisäosan tässä vaiheessa pääse. Huhut kuitenkin kertovat, että lentotaito on mahdollista saavuttaa myöhemmin, jos jaksaa suorittaa kaikki edeltävät tehtävät ja saavutukset.

Honor talentit löytyvät normaalien taitojen vierestä omalta välilehdeltään.
PvP (player versus player) on aina ollut osa World of Warcraftia. Toisten pelaajien kanssa taistelemisessa on oma viehätyksensä, vaikka allekirjottanut pyrkiikin yleensä ensimmäisenä karkuun. Legionissa PvP:tä maustetaan uudella asialla, honor skilleillä. Aiemmin eroa on tehty pelitaidon lisäksi erityisillä varusteilla, nyt mukana on myös juuri PvP-mittelöön suunnitellut erityistaidot. Hahmoluokkien tasapainottaminen PvE:n (player versus environment) ja PvP:n välillä lienee mahdoton tehtävä, ja honor talentit ovat uusi yritys sillä saralla. Jos systeemi toimii, se on erittäin tervetullut, mutta toisaalta mahdollisuutena on myös se, että talenttien farmaaminen on työn ja tuskan takana ja turpaan tulee niin että tuntuu.
Uteliaana ihmisenä kysäisin muutamalta pitkän linjan pelaajalta ensivaikutelmia. Parasta kuulemma on se, että tekemistä ja pelattavaa on paljon sellaisellekin, joka ei kuulu raidaavaan kiltaan. Omaa, legendaarista asetta voi kehittää muutenkin kun juoksemalla raideja ja toivomalla hyvää onnea aarteiden kanssa. Legion tarjoilee myös runsaasti nostalgiaa Burning Crusadea (peruspelin ensimmäinen lisäosa) aikanaan pelanneille.

Valloitetaan maailma – taas kerran.
Legendaariset aseet ja esineet ovat ensimmäisissä lisäosissa olleet harvinaista herkkua, vain parhaiden raidikiltojen parhailla pelaajilla oli mahdollisuus saada hahmolleen joku niistä. Kahdessa viimeisessä lisäosassa jokainen pelaaja on voinut tehtäviä suorittamalla rakentaa itselleen legendaarisen viitan ja legendaarisen sormuksen. Allekirjottanut on jättänyt molemmat kesken, sillä tehtäväsarjat ovat olleet tappavan tylsiä – kerää 1001 pientä kivensirua raidilta, jonka jälkeen toista sama kuusi kertaa. Kivensiruja saattaa olla raidipomojen aarteena tai sitten ei. Toivottavasti aseen rakentaminen on paremmin suunniteltu!
Kuulostaa hyvältä:
- Paljon tekemistä myös raidaamisen ulkopuolella.
- Nostalgiatrippi menneeseen ja kauniit maisemat.
- Lisää tekemistä viiden hengen ryhmille (mm. Diablon riftiavaimia muistuttavat mythic-vaikeustason luolastoavaimet).
- Demoninmetsästäjät uutena testattavana hahmoluokkana.
Ei oikein vakuuta:
- Honor talentit.
- Jos order hallit ovatkin yhtä tylsiä kuin garrisonit.