Street_Fighter_VAlusta: PS4, Microsoft Windows (testattU), Linux
Julkaisu: PS4 & MW 16.2.16, Linux 18.2.16
Genre: Roolipeli, Taistelu
Studio: Capcom
Julkaisuja: Capcom
Ikäraja: 12

 

 

 

Street Fighter -sarjan uusin osa tähtää korkealle. Tavoitteena on elvyttää sarjaa ja genreä sekä nousta e-Sportsin mittelöihin. Hienona lisänä on tulossa oleva ominaisuus, eri alustojen ristipeluumahdollisuus. Paino sanalla tulossa, sillä ainakin vielä testivaiheessa peli oli pahasti keskeneräinen.

street

SfV:n tarina kulkee eteenpäin animen keinoin (testaajan kuvakaappaus pelistä)

SfV on, kuten edeltäjänsä, sivultapäin kuvattu vastustajan pataanmättämispeli. Sarjasta aiemmin tuttujen hahmojen lisäksi mukana on nyt neljä uutta sankaria. Myöhemmin peliin tullaan lisäämään uusia päivitysten yhteydessä. Tulossa on ainakin kuusi uutta sankaria tämän vuoden aikana.

Sankareihin pääsee tutustumaan storyline-pelissä. Nämä melko pinnalliset raapaisut ovat melko mukiinmenevää mättämisharjoitusta. Tietysti vannoutuneille sarjan faneille näitten taisteluitten välissä olevat välianimaatiot täydentävät tarinaa SfIII:n ja SfIV:n välissä. Meille muille ne tuntuvat hieman irrallisilta. Kuitenkin nämäkin taistot ovat hyödyllistä harjoitusta ennen siirtymistä isompiin mittelöihin.

Mättämistä pääsee harjoittelemaan myös training groundilla, jossa saa itse päättää, kuka muista sankareista tulee dummyksi.  Dummy-hahmo seisoskelee kiltisti paikallaan ja ottaa iskuja vastaan aivan niin kauan kuin pelaaja jaksaa takoa näppäimistöään tai ohjaintaan.

Jaksamista SfV:ssä tarvitaankin, sillä kaikki hyökkäys- ja puolustuskombot eivät ole selkeitä. Ja ainakin allekirjoittaneella peli heitti käynnistyessään suoraan tuutoriin niin, että kombojen ohjeet ja muut opasteet aukesivat konsolimallilla. Muutenkin valikkoja yms. selaillessa ja kokeillessa sai vahvasti sellaisen tuntuman, että peliä on suunniteltu nimenomaan konsoleita ajatellen – tai siten, että PC-pelaajakin käyttäisi koneeseen kytkettyä ohjainta. Sinällään toimiva ajatus, mutta ilman ohjainta oikeiden komentojen löytäminen sokkona on hyvin turhauttavaa.

street3

Mättäminen näyttää kauniilta. Hyvillä komboilla ruutuun saa enemmän väriä. (testaajan kuvakaappaus pelistä)

Samaten turhauttavat ajoittain esiintyvät lagit ja komentojen perillemenon hitaus. Ne keskeyttävät hauskan ja rentouttavan takomisen pahasti. Samaten verkko-ongelmat, joita myös ilmenee ajoittain. Niitten takia kaikki achievementit ja saavutukset eivät päivity, eikä PvP:tä pääse pelaamaan. Nämä pienet häiriöt saavat valitettavasti muuten hienolta näyttävän ja kuulostavan pelin vaikuttamaan keskeneräisemmältä kuin se on.

Hahmojen liikkeet, asut ja erikoistehosteet on toteutettu hienosti, samoin kuin taustat ja muut grafiikat. Tyyli on hyvin sarjakuvamainen ja välianimaatiot muistuttavat animea. Peliä on hauska katsoa. Ja vielä hauskempi, jos olet isojen rintojen ja peppujen ystävä, ja pidät tiukoissa ja vähintään niukoissa asusteissa taistelemista mahdollisena. Todenperäistähän se ei ole, mutta ei sen täydykään olla. Tyyli on vapaa ja genrelle tyypillinen. Miksi muuttamaan toimivaa systeemiä?

Grafiikan lisäksi musiikkiin on panostettu. Musiikin takana on joukko kovia nimiä. Ja se kuuluu.

street6

Tekeekö tytöt oikeasti noin juuri ennen kuin alkavat tapella? (testaajan kuvakaappaus pelistä)

Kaikkineen Street Fighter V on ihan kelpo, ehkä hieman vihreä raakile vielä, mutta siinä on paljon potentiaalia, kunhan alkukankeus jää taakse ja pienet hienosäädöt saadaan tehtyä. Sarjan ja genren faneille SfV on aikamoista silmäkarkkia ja korvanannaa. Ja kiireisimmät pääsevät takomaan PvP-ennätykset. Muille voinen suositella pientä odotusta, jotta pelikokemuksesta pääsisi nauttimaan täysillä.
 

Tiivistelmä

+ Nätti
+ Hyvät musiikit

– Lagit
– Viimeistelyn puute
 

Arvosana

Tavistyttö

Tavistyttö

**********
Peli on saatu arvostelukappaleena.