qblogo

Promokuva pelistä Quantum Break, Remedy 2016.

Alustat: Xbox One (testattu), Microsoft Windows
Kehittäjä: Remedy Entertainment
Julkaisija: Microsoft Studios
Genre: toimintaseikkailu
Ikäraja: 16

Alkuun pieni tunnustus. Olen Remedy-fanityttö. Erityisesti fanitan studion Alan Wake -peliä ja olen odottanut Quantum Breakia kuin kuuta nousevaa monta vuotta. Lisäkiinnostusta mukaan toi Quantum Breakin uraauurtava ja kunnianhimoinen suunnitelma: yhdistää samaan pakettiin sekä peliä että tv-sarjaa. Erilaisia transmedia-projekteja on pelien suhteen nähty aikaisemminkin, mutta Remedy ehti ensimmäisenä kokeilemaan tämän tyylistä toteuttamistapaa. Quantum Breakin vastaanotto saattaa hyvinkin vaikuttaa esimerkiksi Telltale Gamesin Super show -konseptin toteutumiseen. Odotukseni olivat siis monesta syystä korkealla. Odotukset täyttyivät ja monella tapaa ylittyivätkin, kun vihdoin sain pelin hyppysiini.

Tarina alkaa, kun ystävykset Jack Joyce ja Paul Serene käynnistävät aikakoneen, jota sekä Paul että Jackin veli William ovat olleet rakentamassa. Ja sitten kaikki menee pieleen. Koneen käynnistäminen saa aikaan repeämän ajassa. Repeämä aiheuttaa lyhytaikaisia aikapysähdyksiä, antaa sekä Jackille että Paulille ajan manipuloimiseen liittyviä supervoimia ja uhkaa tuhota koko maailman. Jack ja Paul suhtautuvat repeämään aivan eri tavalla ja päätyvätkin kuin kohtalon oikusta verivihollisiksi yrittäessään ratkoa ongelmaa tahoillaan.

Tarinankerronta

qbyhdistely2

Sama tilanne sarjassa, pelissä ja graffitissa. Kuvakappaus pelistä Quantum Break, Remedy 2016.

Nautin paljon siitä, että Quantum Breakin tarinankerronta tapahtuu monilla eri tasoilla.

Pelattavan pääjuonen lisäksi kerrontaa syventävät näytelty sarja, maailmasta löytyvät dokumentit, valikossa olevat päiväkirjat sekä Paul Serenen puolesta tehtävät valinnat. Valintoja lukuun ottamatta kaikki muu on vapaaehtoista eli koko homman voi juosta ammuskellen läpi hyvinkin nopeasti. Silloin kuitenkin jää paitsi tärkeimmästä eli mielenkiintoisesta kertomuksesta.

Peli jakautuu viiteen näytökseen ja ne taas useisiin osiin. Näytösten välillä on aina tietty risteyskohta. Tämän kohdan aikana pelaaja pääsee ohjaamaan Paul Serenen hahmoa ja tekemään tärkeitä valintoja. Valinnat vaikuttavat siihen, mihin suuntaan Paul johtamaansa Monarch Solutions -yhtiötä vie ja millä keinoin. Vaihtoehdoilla on suuri vaikutus pelikokemukseen, joka on todella virkistävää. Matkan varrelle ripotellut sähköpostit, radio-ohjelmat ja julisteet muuttuvat, sarjan kohtaukset muokkautuvat ja sivuhahmojen kohtalot eriävät toisistaan paljonkin. Tämä kannustaa pelaamaan pelin läpi useampia kertoja. Risteyskohdat auttavat myös ymmärtämään pahista eli Paulia paljon paremmin ja ne tekevät hänestä monipuolisen ja inhimillisen vastustajan.

Jokaisen risteyskohdan jälkeen vuorossa on noin 20 minuuttia pitkä näytelty jakso, joka keskittyy Monarch Solutions -yhtiön työntekijöihin. Heidän toimensa välillä auttavat ja välillä vaikeuttavat Jackin yrityksiä korjata repeämää. Sarja on näytelty ja lavastettu todella hyvin ja hahmoihin kiintyy nopeasti lyhyessä ajassa. Ainoastaan ensimmäisen jakson autotakaa-ajo on hieman puuduttava, muuten tapahtumat tempaavat mukaansa ja syventävät sekä inhimillistävät hahmoja, jotka vain vilahtavat itse pelissä. Tyylillisesti sarja sopii pelin yhteyteen loistavasti ja näyttää todella hyvältä muutamine erikoistehosteineen.

Joka puolelta löytyvät pitkät sähköpostiketjut, julisteet, graffitit, tekniset dokumentit, radio-ohjelmat, videopätkät ja valikkoon avautuvat päiväkirjakatkelmat tuovat pääjuoneen mukaan valtavasti yksityiskohtia. On mahtavaa, että tekstikatkelmista on uskallettu tehdä niin pitkiä. Vaikka onkin välillä haastavaa kaiken jännityksen keskellä pysähtyä lukemaan ja kuuntelemaan, rikastavat ne kokemusta todella paljon. Alan Wake -faneille on tarjolla löydettäväksi monenlaista herkkua. Itseäni kutkuttivat eniten aivan upea näytelty pätkä Alanin etsinnästä sekä liitutaululta löytyvät teoriat. Yksi seikka tosin hämmensi. Alan Wake kirjailijana ja Old Gods of Asgard bändinä ovat selvästi Quantum Breakin maailmassa oikeita henkilöitä. Kuitenkin Monarch Solutions -firman eräs työntekijä pelaa toimistossaan Remedyn Alan Wake-peliä.

Hahmot, ihmissuhteet ja moraali

qb7

Jack Joyce. Kuvakappaus pelistä Quantum Break, Remedy 2016.

Vaikka juonen punainen lanka on maailman pelastaminen aikarepeämältä, on sen kantava voima ihmissuhteet ja moraaliset sekä filosofiset pohdinnat. Pyhittääkö tarkoitus keinot? Onko tulevaisuus kiveen hakattu vai voiko sitä muuttaa? Onko yhteinen hyvä tärkeämpi kuin yksilön oikeudet? Käyttäytyvätkö ihmiset kriisitilanteessa itsekkäästi vai altruistisesti? Ihmissuhteet ovat keskiössä monellakin tapaa sekä pelissä että sarjassa. Teemallisesti esillä ovat ainakin entisten ystävysten ja nykyisten vihamiesten suhde, veljesten ongelmallinen suhde, aviopuolisoiden välinen suhde sekä hyväksikäyttäjän ja hyväksikäytetyn suhde.

Jack itsessään jää hieman etäiseksi, ehkä tarkoituksellakin. Kehyskertomuksena toimiva Monarch Solutionin tiloissa tapahtuva kuulustelu ei tuo hahmoon tarpeeksi syvyyttä, sillä Jackin vastaukset ovat vältteleviä ja puolustuskannalla. Myös Jackin päiväkirjamerkinnät ovat samasta haastattelusta, joka on sääli. Siinä olisi ollut tilaisuus puida Jackin henkilökohtaisia tunteita eri hahmoihin ja tapahtumiin liittyen. Parhaimmillaan Jack on silloin, kun hänen kasvojaan näytetään. Shawn Ashmore onnistuu tuomaan ilmeillään ja silmillään hahmon tunteet pintaan. Muutenkin kasvojen mallintaminen on aivan huikeaa, nyt ollaan niin kaukana uncanny valleystä kuin olla ja voi.

qb8

Beth Wilder. Kuvakappaus Quantum Break-pelin digitaalisesta sarjasta, Remedy 2016.

Ehdottomasti pelin paras hahmo on Jackin apuna toimiva Beth Wilder. Courtney Hope näyttelee häntä todella hyvin ja hänen taustansa ja tarinankaarensa on aivan mahdottoman kiinnostava. Jopa siinä määrin, että olisin toivonut hänen olevan pelattava päähenkilö! Ja mikä sydäntä särkevintä, niin hän olikin pitkään. Jossain vaiheessa kuitenkin Jackistä tuli ainut pelattava päähahmo. Jos Quantum Breakille tulee lisäsisältöä tai jatkoa, toivon todella että Bethillä pääsisi silloin pelaamaan. Sen lisäksi, että hän oli ehdottomasti kiinnostavin henkilö, oli hän myös kiinnostava naishahmo. Ja pelaavana naisena minulle on tärkeää, että kiinnostavilla naishahmoilla pääsisi pelaamaan.

Myös muita mielenkiintoisia naisia nähdään sivuhenkilöinä ja heistä etenkin sarjassa näkyvä Mimi Michaels Fiona Millerinä loistaa suorituksellaan. Ikävä kyllä jonkin aikaa mukava kulkeva opiskelijamielenosoituksen järjestäjä Amy Ferraro jää hyvin laimeaksi ja etäiseksi. Ensimmäisen risteyskohdan valinnan seurauksena Jackin mukana matkaa joko Amy tai taksikuski Nick. Nick on aivan hulvaton hahmo, joka tuo muuten niin vakavaan peliin kaivattua huumoria salaliittoteorioineen. Vaikka huumori pilkahtelee välillä löydettävien dokumenttien kautta, on maailman pelastaminen suurimmaksi osaksi vakavaa puuhaa.

Muutama sana mekaniikasta

qb5

Kerättävien asioiden aikalinja. Kuvakappaus pelistä Quantum Break, Remedy 2016.

Jack saa aikarepeämän vuoksi itselleen useita superkykyjä, jotka pulpahtavat pintaan vähitellen. Niitä saa kehitetty paremmiksi maastosta löytyvien aikapalluroiden avulla. Superkykyjä käytetään pääasiassa taisteluun, joten valikoimassa on puolustukseen ja hyökkäykseen liittyviä ominaisuuksia. Niiden lisäksi mukana on ajan pysäyttämisen mahdollistava sekä muutama nopeaa liikkumista auttava kyky. Jack pystyy myös vaikuttamaan tietyissä tapauksissa ympäristöönsä kelaamalla aikaa takaisinpäin. Tämä tuo hetkeksi aikaa näkyviin rakenteita, joita pitkin pääsee liikkumaan uusille alueille.

Pidin kovasti kyvyistä ja niiden kehittämisestä. Lemppareitani oli ajan takaisin kelaaminen ja nopeita juoksupyrähdyksiä ja lähitaisteluliikkeitä mahdollistava Time Rush. Myös muut ominaisuudet olivat taistelussa hyvinkin käyttökelpoisia ja toivat monipuolisuutta pelkkään ammuskeluun. Vaikka erilaiset aseet ovat tarpeellisia ja kovassa käytössä seikkailun aikana, kykyjen käyttäminen oli enemmän mieleeni. Olisikin ollut mukavaa, jos puhtaita hyökkäyskykyjä olisi ollut useampia.

Yksi parhaista mekaniikkaan liittyvistä seikoista on se, että kerättävät asiat näkyvät jokaisen osan omassa aikalinjassa. Ja vieläpä järjestyksessä, joten on helppo huomata jos jotain on jäänyt noukkimatta. Nopeat hoksottimet ovat kuitenkin valttia, sillä jo kerran ohitetuille alueille ei enää pääse takaisin. Jos saman pelikerran aikana palaa valitsemaan eri risteyskohdan, aikalinja näyttää muuttuneet dokumentit aikalinjalla hakemattomina. Aikalinja helpottaa keräilyä huomattavasti ja on hienoa, että eri vaihtoehtoja valitsemalla löytyy uusia dokumentteja luettavaksi. Muuten taistelusta toiseen juokseminen alkaisi puuduttaa nopeasti.

Turhautumista

qb6

Ammuskelua. Kuvakappaus pelistä Quantum Break, Remedy 2016.

Ihan kaikki ei ollut vaan naminamipusipusi, parannettavaakin Quantum Breakista löytyy. Varsinkin tekstityksiin olisi kannattanut kiinnittää enemmän huomiota. Kokonaan tekstittämättä ovat hahmojen päiväkirjakatkelmat sekä sieltä täältä löytyvät radio-ohjelmat. Vaikka englantia sujuvasti osaankin, tekstitykset parantavat huomattavasti kuulemista ja kuullunymmärtämistä. Musiikkia mielelläni kuuntelevana minua myös harmitti, että valikkoon tallentuneissa radio-ohjelmissa ei ollut mukana ollenkaan puheosuuden jälkeen tullutta musiikkia. Sarjassa tekstitys tuntui taas reistailevan: alussa tekstitys oli päällä, sitten taas ei. Hämärästä ikonista oli vaikea päätellä tekstityksen tilaa, joten siitäkään ei ollut paljon apua.

Koko pelin läpi minua ärsytti suunnattomasti muiden hahmojen hoputus. Koska useimmissa kentissä Jackin mukana on sekalainen seurakunta sivuhahmoja, ei tutkimiselle saanut hetken rauhaa. Aina oli joku jankuttamassa tai paukuttamassa ovea. Koska etsittävät asiat ovat iso osa tarinakokonaisuutta, olisi kiva jos paikkoja saisi nuohota ilman jatkuvaa korvaan hönkimistä.

Harmaita hiuksia aiheutti myös lopputaistelu. Normaalilla vaikeustasolla sen haastavuus tuntui liialliselta muihin taisteluihin verrattuna. Olisin kaivannut edes tallennuspisteitä vihollisaaltojen väleihin, se olisi vähentänyt huomattavasti turhautumistani. Koska koko taistelu ärsytti minua niin paljon, edes sen voittaminen ei tuonut tarpeeksi tyydytystä. Taistelun jälkeen homma laitettiin pakettiin aika ripeästi, eikä selittelyille tai tunteille jätetty juurikaan tilaa. Vaikka tämä tarina saatettiinkin päätökseen, sen verran avoimeksi loppu kuitenkin jätettiin, että jatkolle on olemassa mahdollisuus.

Olisin kaivannut loppuun vielä yhden jakson sarjaa. Siinä olisi voitu käsitellä sivuhahmojen lisäksi myös Jackin omia tuntemuksia ja jonkin verran tapahtumien aiheuttamia vaikutuksia hahmojen elämässä. Se olisi toiminut jälkihoitona hektisten tapahtumien jälkeen ja antanut myös pelaajan/katsojan käsitellä ja pureskella kokemusta. Harmittamaan jäi myös se, että tällä kertaa Remedyn pelissä ei kuultu Poets of the Fallin musiikkia.

Lopuksi

Muutamista ärsytyksistä huolimatta kokemukseni jäi huomattavasti plussan puolelle ja aion vielä jatkaa kokeiluja eri aikalinjojen kanssa. Minä nautin kokonaisuuden verkkaisesta rytmityksestä, sarjasta ja kirjallisen materiaalin runsaudesta. Monipuolisesti kerrottu ja eri aikatasoilla kulkeva kertomus tempasi mukaansa ja tarjosi sopivia suvantokohtia toiminnan tiimellykseen.

Kulutan paljon scifiä sarjojen, pelien sekä kirjallisuuden muodossa ja Quantum Break yhdisti nämä kolme muotoa juuri minulle sopivaan pakettiin. Näin toteutettuna transmedia toimii parhaiten ja toivon, että tulevaisuudessa näemme muitakin projekteja, jotka yhdistävät yhtä ennakkoluulottomasti erilaisia tarinankerrontatapoja peleihin.

Tiivistelmä:

+ Tarinakokonaisuus
+ Mielenkiintoiset naishahmot
+ Sarja

-Beth Wilderilla ei päässyt pelaamaan!
-Hahmojen jatkuva hoputus
-Turhauttava lopputaistelu

 

Arvosana:

Mrs. Darth Vader

Mrs. Darth Vader

**********

Peli on saatu ilmaisena arvostelukappaleena.