Useimmiten peleissä yritetään pelastaa ihmiskuntaa kammottavalta kohtalolta. Välillä kuitenkin tulee vastaan niitä päiviä, jolloin kaikki ärsyttää. Noita päiviä varten on olemassa ratkaisu: pelit, joita pelataan ihmiskuntaa tuhoavan taudin näkökulmasta.
Pandemic 2.5
Löysin nämä pelit, kun scifikauhukirjailija Mira Grant (alias fantasiakirjailija Seanan McGuire) puhui Pandemicista hiljattaisessa SF Squeecastin jaksossa. Jäin välittömästi koukkuun.
Ennen pelin käynnistymistä Pandemicissa valitaan yksi kolmesta tautityypistä: bakteerit, virukset ja loiset, joista jokaisella on omat hyvät ja huonot puolensa (allekirjoittanut on täysin ihastunut viruksiin). Pelissä ostetaan Evo-pisteillä omalle taudille uusia ominaisuuksia ja oireita. Peli alkaa vaikeustasosta riippuvaisella määrällä Evo-pisteitä, jonka jälkeen niitä voi saada ainoastaan tartuttamalla uusia ihmisiä. Mitä vakavampi taudista tulee, sitä enemmän ihmiskunta taistelee sitä vastaan kehittämällä rokotteita, järjestämällä karanteeneja, sulkemalla lentokenttiä, satamia, kouluja sekä lopulta polttamalla kuolleita.
Oireiden vakavuutta mitataan kolmella tavalla: tarttuvuus, tappavuus ja näkyvyys. Tarttuvuus on näistä ehkä tärkein, koska peli loppuu, kun tartunnan saaneet loppuvat. Peli aloitetaan aina yhdellä ainoalla potilaalla ja tämä levittää tautia yhteenlasketun tarttuvuuden mukaan. Jotta potilaat eivät pääse parantumaan, heidän täytyy kuolla, ja tässä vaiheessa tulee oireiden yhteenlaskettu tappavuus tärkeäksi ominaisuudeksi. Näkyvyys puolestaan muuttuu merkittäväksi tartuntojen levitessä, jolloin se lisää ihmiskunnan todennäköisyyttä lähteä taistelemaan vastaan.
Pelin edetessä tautia voi muokata kaikenlaisilla tavoilla: muuttaa sen vedessä tai ilmassa leviäväksi, lääkkeille vastustuskykyiseksi, kuten myös lisätä erilaisia oireita. Tauti pääsee leviämään niiden ihmisten välillä, jotka pääsevät kosketuksiin toistensa kanssa. Saarilta tauti leviää ainoastaan lentokoneiden ja laivojen välityksellä, mantereilla se onnistuu myös rajojen yli maitse. Jostain toistaiseksi tuntemattomasta syystä omat tautini lähtevät suhteettoman usein joko Australiasta tai Uudesta-Seelannista.
Peli päättyy, kun tauti ei enää pääse leviämään uusiin ihmisiin. Tartunnat voivat tyssätä useista syistä: taudin levinneisyys ei riitä ylittämään lääkkeiden tehoa, rokotusten kautta on immunisoitu jäljellä oleva ihmiskunta, kaikki paitsi rajansa sulkeneet saarivaltiot ovat kuolleet (omissa peleissäni Karibia on ollut erityisen vaikea tappaa) tai koko ihmiskunta on kuollut. Joka tapauksessa uuden pelin käynnistämättä jättäminen on osoittautunut yllättävän vaikeaksi.
Plague Inc.
Plague Inc. on hyvin pitkälti samanlainen kuin Pandemic. Plague Inc. on ymmärtääkseni realistisempi näistä kahdesta (ja mainostaakin olevansa hyperrealistinen simulaatio), kun taas omasta mielestäni Pandemicilla on luontaisempi käyttöliittymä ja tarkempi kontrolli. Toisin kuin Pandemicissa, Plague Inc.:ssä tauti alkaa tarpeeksi levitessään muodostamaan spontaaneja mutaatioita, jotka tekevät taudista paitsi vaarallisemman, myös epävakaamman. Evo-pisteiden sijaan Plague Inc.:ssä pelataan DNA-pisteillä ja muutenkin terminologia on hieman erilainen, mutta pelimekaniikka on lähes identtinen. Tässä pelissä tulee pelin seassa ihanan makaabereita kutsuja tuntemaamme todellisuuteen tautivertailujen muodossa. Kun peli ilmoittaa oman tautini olevan vaarallisempi kuin surullisenkuuluisa Espanjantauti, pistää se väkisinkin hiljaiseksi.
PI:ssä pelaaja itse valitsee oman aloitusmaansa ja saa matkan varrella poimia lisää DNA-pisteitä poimimalla tartuntapalluroita. Muuten taudin leviäminen on kylmäävän realistista. Tartunnan saaneet merkitään alkuun yksittäisillä punaisilla palluroilla ja palluroiden leviäminen ensimmäisestä potilaasta ulospäin on yhtä aikaa kiinnostavaa ja kammottavaa. Omissa peleissäni on toistaiseksi päätynyt lopulta Afrikan luoteisosa kaikkein vaikeimmaksi valloitettavaksi, ainakin osittain ilmeisesti Saharan ja vähäisten liikenneyhteyksien takia.
Tämä on tietysti täysin subjektiivinen mielipide, mutta itse pidin enemmän Pandemicista. Sen käyttöliittymä tuntui omaan käteen intuitiivisemmalta ja siinä on monella tapaa enemmän kontrollia kaikenlaiseen toimintaan. Pandemic on tosin saatavilla ainoastaan iPhonelle ja iPadille, kun taas Plague Inc. on saatavilla näiden lisäksi myös Android-puhelimille, PC:lle sekä Macille.
tl;dr;
Kaiken kaikkiaan en suosittele näitä pelejä herkille ihmisille. Oireet ja vaikutukset sinällään kuvaillaan melko yleisellä tasolla, mutta tautien leviämisen seuraaminen on suoraan sanoen monella tapaa kammottavaa. Se, että ihmiset eivät kunnioita karanteenimääräyksiä, tai edes yleisiä hyviä tapoja, näkyy hyvin selkeästi myös näiden pelien tautien leviävyydessä. Peli pistää väkisinkin kantamaan käsidesiä mukanaan. Mutta useimmille strategiapelien ystäville sekä Pandemic että Plague Inc ovat hauskaa ajanvietettä makaaberin aiheen parissa. Kannattaa kuitenkin ehkä välttää pelaamista lentämisen yhteydessä.
Onko kummassakaan pelissä mahdollista kehittyä virusten kuninkaaksi eli ei-tappavaksi mutta silti kantajansa pysyvästi infektoivaksi ja ajoittain tartuttavaksi virukseksi vrt. papillooma, herpes ja hepatiitti B?
Kiitoksia mielenkiintoisista kommenteista molempiin peleihin liittyen. Olen koittanut Pandemic 2:sta ja Plague inc löytyy kännykästä. Hyviä pelejä, voin suositella!