Tiede on nostanut profiiliaan viime aikoina: uusien ja virkistävien kanavien kautta tieteestä on tullut helppotajuista ja kiinnostavaa jopa tavalliselle, ei-koulutetulle kuluttajalle. Tiede ei ole enää valkokaapuisten ja sisällä viihtyvien rillipäiden hommaa, vaan siitä on tullut valtavirtaa. Tiede puhuttaa sanoma- ja aikakauslehtien lisäksi myös internetissä. Facebookissakin uutissyötettä piristävät hauskat kuvat ja niihin liittyvät pienet artikkelit. Esimerkiksi suosittu I Fucking Love Science (iflscience.com) tarjoaa nopeita tietopaketteja tiedemaailmasta muun muassa paleontologian, genetiikan, astronomian ja lääketieteen saralta.
Monien mielestä tämä on hyvä asia: ihmiset sivistyvät vaivattomasti ja huomaamatta, ja yleinen tietoisuus tieteestä kasvaa. Asiasta voi tosin olla myös toista mieltä – tiedettä popularisoivat tahot tekevät vuosien tutkimuksesta helpomman ja yksinkertaisemman näköistä kuin mitä se oikeasti on. Pahimmillaan sekundatutkimukset yhteistyössä skandaalihakuisen median kanssa aiheuttavat tieteen tekemiseen tottumattomassa kansassa paniikin. Ihmiset vuoroin välttävät perunaa syövän pelossa, kieltävät ilmastonmuutoksen ja kieltäytyvät rokotuksista. Tällaiset äärimmäiset reaktiot aiheuttavat enemmän haittaa kuin yksikään juures ikinä (ks. esim. uudestisyntynyt tuhkarokkoepidemia), ja ammattimaiset tutkijat pyörittelevät päätään joukkohysterialle yrittäessään turhaan saada ääntään kuuluviin. Mikä on totuus, ja kenellä on vastuu?
Tässä artikkelissa käsittelen ensin argumentteja populaarien tiedejulkaisujen puolesta ja vastaan, sekä lopussa muutamia tiedejulkaisuja. Linkit ja lähteet löydät artikkelin lopusta.
Väite 1: Populaarit tiedejulkaisut yksinkertaistavat ja yksipuolistavat tiedettä liikaa. Peruskansalaisille tarkoitetut viihteelliset sivustot tarjoavat huonolaatuista ja vääristeltyä tietoa ihmisille, joilla ei ole kykyä tarvittavaan lähdekritiikkiin. Tiede tulisi jättää tiedemiesten ja -naisten käsiin.
Tieteen harjoittaminen vaatii vuosien kouluttautumista ja omistautumista, ja kun maallikot tunkeutuvat tieteen ammattilaisten alueelle, seuraa ongelmia. Tiedettä ja sen tekemistä ymmärtämättömät ihmiset käyttäytyvät kuin asiantuntijat, vaikka eivät ymmärrä asiastaan mitään. Tutkijoilta halutaan yksinkertaisia ja selkeitä vastauksia, eikä selittelylle jää tilaa, kun tulokset revitään käsistä ja painetaan lehtiin sen kummempia selvittelemättä. Tästä on huvittava esimerkki Ben Goldcaren tiedeblogissa (badscience.net): sivuillaan lääketieteen tohtori Goldcare tarttuu Daily Telegraphin artikkeliin, jossa miehen itsensä tekemää tutkimusta on tulkittu täysin väärin. Sanomalehden etusivun otsikko kertoo, että statiinit (kolesterolilääkkeissä kätetty aine) eivät aiheuta sivuvaikutuksia. Goldcaren ja neljän muun tutkijan tutkimus ei tosiaankaan päätynyt yksiselitteisesti tähän tulokseen, ja tohtori oikaiseekin väärinkäsitystä blogissaan.
Tiede hämmentää ihmisiä. Puutteellisen tiedon ja heikon tieteellisen koulutuksen takia kansa ei ymmärrä, miksi toisinaan sanotaan yhtä ja sitten taas toista. Miten samasta aiheesta tehdyt tutkimukset voivat päätyä eri tuloksiin? Usein hyväksytään se tulos, joka parhaiten omaan maailmankatsomukseen sopii. Esimerkiksi ilmastonmuutoksen suhteen ihmiset valitsevat kolmesta vaihtoehdosta: joko ilmastonmuutosta ei ole, sen laajuus on vahvasti liioiteltu tai se on vakava ongelma, joka uhkaa koko maailmaa. Helpointa on ottaa omakseen jompikumpi kahdesta ensimmäisestä, koska se ei vaadi mitään toimia, eikä se ole ollenkaan niin pelottavaa. Ja sitä paitsi, jos kerran on joku ilmaston lämpeneminen, miksi meillä on kesäkuussa kuusi astetta lämmintä? Niin, kysynpä vaan.
Väite 2: Populaarit tiedejulkaisut tekevät tieteestä helposti lähestyttävää ja kiinnostavaa. Tavallinen ihminen kasvattaa ymmärrystään ympäröivästä maailmasta ja sen ilmiöistä. Arvostus tiedettä kohtaan nousee. Tieteestä tulee kaikille avointa, eikä se ole suuren yleisön saavuttamattomissa.
Viime kädessä tiedejulkaisuilla ja niiden kirjoittajilla on vastuu siitä, mitä julkaistaan ja kuinka asiaa käsitellään. Lähteet ovat usein kuitenkin puutteellisia tai niitä ei ole, eikä toimittaja tiedä alkuunkaan mistä puhuu. Mututuntuma ja ennakkoluuloihin tukeutuminen eivät riitä kun ihmisille levitetään tietoa potentiaalisista vaarallisista (tai vaarattomista) asioista. Hysteria ja väärät uskomukset leviävät helposti, mutta toisaalta tiedon jakaminen on tarpeellista ja median velvollisuus. Jos motiivi on kuitenkin raha ja menestys, jäävät kiihkottomat ja puolueettomat tutkimukset yksittäisten huomiomagneettien varjoon.
Kaikki tiedejulkaisut eivät kuitenkaan ole samanlaisia, eikä Iltalehteä ja iflscience – sivustoa voi verrata toisiinsa. Siinä missä iflsciencen julkaisijat eivät väitä juuri mitään, vaan esittelevät uusia tutkimuksia ja mahdollisuuksia, iltapäivälehdet syöttävät lukijoilleen mitä vaan täytenä totuutena. Ihmisten kyvyttömyys keskittyä lukemaan kokonaisia artikkeleita on myös todistettu, ja usein kaikki lukijan mielestä tarpeellinen tieto saadaan ”OHO!! SYÖPÄÄ PERUNASTA!! KATSO KUVAT KIM KARDASHIANIN VARPAISTA!!!!” – tyylisistä otsikoista.

Lähde: XKCD
Yksi tutkimistani tiedesivuista ottaa kantaa tieteen väärinkäyttöön mielestäni varsin osuvasti:
“But suppose we have a very popular supplement that dozens of good randomized studies have been done on. And suppose that ten of these studies have shown it prevents cancer, and so these sites put ten links to studies showing it prevents cancer, give it evidence grade A++, and put it at the top of their list as very highly recommended. This is no good if there are twenty much larger, better-quality studies that show it doesn’t prevent cancer, and this is in fact what’s going on in the vitamin D case.” (slatestarcodex.com)
Lainauksessa selitetään hyvin, miksi yksittäisten tutkimusten tuloksia ei voida julkaista totuutena. Vaikka muutama tutkimus tulisikin siihen tulokseen, että peruna aiheuttaa syöpää, sadat muut tutkimukset eivät ole löytäneet siitä mitään näyttöä. Määrä ei välttämättä ratkaise, mutta riippumattomat ja vertaisarvioidut tutkimukset ovat tiedemaailmassa – toisin kuin mediassa – kova sana.
Jotkut tiedejulkaisijat tuntevat siis vastuunsa. Monia vastuun kantaminen ei varmastikaan kiinnosta, ja osa jättää tulosten tulkitsemisen lukijan vastuulle. Monia kirjoittajia riivaa kyvyttömyys kirjoittaa puolueettomasti. Ihmiset kuitenkin etsivät uutisia ja tietoa yhä enemmän vaihtoehtoisista lähteistä, ja on koko ajan vain helpompaa seurata juuri niitä asioita, jotka itseään kiinnostavat. Tiede on noussut julkkisjuorujen rinnalle yhdeksi suuren yleisön kiinnostuksen kohteista, eikä tätä voi pitää huonona asiana. Ihmiset kouluttavat itseään, vaikkakin joskus puutteellisilla ja jopa vääristellyillä tiedoilla. Pitkään ihmisten saama tieto tieteestä on ollut erittäin pientä – tutkimustulokset ovat hiljaa valuneet tiedemiehistä ja – naisista yritysten ja organisaatioiden kautta valtion ohjelmiin ja oppikirjoihin, joissa esitetään nopeasti vanhentunutta tietoa epäkiinnostavalla tavalla. Tilanne on kuitenkin muuttunut, ja tiede on lähempänä kuluttavaa kansalaista kuin koskaan.
Tulokset:
Ilman lähdekritiikkiä ja jotain pohjatietoja tavallinen lukija on täysin seuraamiensa julkaisujensa armoilla. Itsensä kouluttaminen on verrattain helppoa, kun ongelmansa tiedostaa, mutta erilaisten medioiden saattaminen vastuuseen ei. Maailma uskoo yhä enemmän tiedon vapauteen ja jokaisen oikeuteen saada sitä. Ihmiset etsivät vaihtoehtoja ja tietoa muistakin kuin virallisista lähteistä, mikä kasvattaa heidän tietämystään ja itseluottamustaan – joskus ehkä jopa liikaa.
Voiko ympäröivistä asioista kiinnostuminen koskaan olla haitallista? Tavallinen kansalainen ei voi ymmärtää tieteen hienouksia, mutta tarvitseeko hänen? Olisiko mahdollista, että tutkijat jakaisivat itse tietoaan ymmärrettävällä tavalla sen sijaan, että antautuvat median vietäväksi?
Populaarit tiedejulkaisut, kansan uusi oopium, päihdyttävät – mutta onko se hyvä vai huono asia?
Tiedejulkaisuja internetissä:
http://slatestarcodex.com/about/ – Enemmänkin blogi kuin varsinainen tiedesivusto. Edustaa yksittäisen henkilön näkemyksiä ja ajatuksia. Blogi sisältää – kirjoittajan omien sanojen mukaan – paljon psykologiaa, historiaa, politiikkaa, lääketiedettä, uskontoa, tilastoja, transhumanismia, korneja vitsejä ja soveltavaa eskatologiaa. Käsittelee myös arkoja aiheita, joista on helppo olla eri mieltä. Ihan hyviä kirjoituksia, mutta ei tieteellistä tekstiä.
http://disinfo.com/ – Tunnuslause: ”Everything you know is wrong”. Blogtyyppinen sivusto pitää sisällään vaihtoehtotiedettä ja perustelemattomia argumentteja. Käyttäjän mielipide: “Paljon huuhaataa, mutta joitain ihan hyviäkin juttuja”.
http://www.badscience.net/ – Lääketieteen tohtori ja kirjailija Ben Goldcare pitää tiedeaiheista blogia.
https://www.youtube.com/user/scishow/videos – Erilaisia tieteen ilmiöitä selittävä Youtube -kanava. Juontajat puhuvat selkeää ja mukavaa englantia. Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan ja niitä käsitellään viihteellisen asiantuntevalla otteella. Myös lähteet on mainittu jokaisen videon selityskohdassa.
http://phenomena.nationalgeographic.com/blog/not-exactly-rocket-science/ – Ed Yongin, ihan oikean tiedemiehen, yllättävän helppotajuisia blogikirjoituksia etenkin biologian saralta.
http://www.informationisbeautiful.net/ – Visuaalisesti ihastuttava sivusto, paljon havainnollistavia kuvia – ei niinkään artikkeleita. Sivuston pointtina on kerätä valmista tietoa erilaisiksi malleiksi käyttäen mahdollisimman vähän sanoja. 7
Tieteen Kuvalehti http://tieku.fi/ – Suomalainen tiedelehti, varmasti useimmille tuttu ainakin terveysaseman käytäviltä.
Tiede http://www.tiede.fi/ – Tiedettä aikakauslehtimuodossa.
Jutussa käytetyt lähteet:
http://slatestarcodex.com/2014/01/25/beware-mass-produced-medical-recommendations/
Artikkelissa esitetyt väitteet eivät välttämättä edusta kirjoittajan, blogin tai sen yhteistyökumppaneiden näkemyksiä. Kirjoittaja on kovia(kin) tieteitä rakastava humanisti.
…ja hyvin kirjoittava humanisti onkin! Kiitos jutusta, tykkään tosi paljon. <3
Opettaminen on pohjimmiltaan tieteen popularisointia, ymmärrettävämmäksi tekemistä. Kuitenkin opettajalla on tavoite lisätä oppilaidensa ymmärrystä maailmasta ja tarjota työkaluja sen käsittelyyn ja käsittämiseen. Ikävä kyllä vaikuttaa siltä, että pedagogiikka ja ymmärrys eivät ole valtaosalla tieteen popularisoijajulkaisuista tavoitteena.
Toki tämänkaltaisissa tieteen popularisoinneissa on aivan eri tavoite, kuin kansanvalistuksessa. Viranomaisten ja muiden "vakavien" tahojen täytyy valistuksessaan ja ohjenuoria laatiessaan pitäytyä parhaassa tämänhetkisessä tiedossa, muodostaa kokonaiskuva ja konsensus. Jos asia on vähäpätöinen, vielä epävarmat asiat jätetään huomiotta, koska on suurempi riski levittää myöhemmin vääräksi osoittautuvaa tietoa kuin odottaa vähän aika asioiden selkiytymistä. Tiedepopularisointi sen sijaan on pohjimmiltaan viihdettä, jossa ihmisissä herännyt reaktio on keskeisempää kuin se, muodostuuko ihmisille oikea kuva maailmasta. Enemmän uutisia kuin oppikirjaa. Esimerkiksi I fucking love science keskittyy erittäin pitkälti hauskoihin nippelitietoihin, joilla ei ole mitään merkitystä päivittäisen elämän kanssa. Kuin tietosanakirjaa tilaisi kännykkäänsä satunnaisesti. Toki esimerkiksi suurimpia massoja kiinnostava lääketiede on herkästi ala, jossa ihmisille voi jäädä haittaakin tuottavia virhekäsityksiä.
Konsensus ja kokonaiskuva ei synny koskaan selkeän kynnyksen jälkeen, joten näissä medioissa oikaisuja ei tulla näkemään. (Suosittelen lukemaan joskus huvikseen esim. 80- 90-lukujen Tiede2000 -lehtiä eli Tiede-lehden edeltäjää, ne ovat kyllä aikamoista hupia.) Median kannalta myös kohun paisuttelu on mielekästä, sillä tällöin voidaan tehtä aiheesta uusi juttu ja haastatella toistuvasti asiantuntijoita kohun oikaisemiseksi… Politiikassa jo näkyy "tästä syntyi kohu – Facebookissa pitkä keskustelu!!" -uutisia, vielä en ole niitä ehtinyt tutkimustuloksiin liittyen huomata.
Jorge Cham kuvaa minusta tiedeuutisointia erinomaisen kuvaavasti tässä stripissään. http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1174 Hänenkin sarjakuvansa, joka alkoi jatko-opiskelijoiden elämän kuvaamisesta, on nyt laajentunut tieteen popularisoinnin puolelle – tosin tutkijoiden omalla äänellä. Tykkään.
Ei siitä vaan mihinkään pääse, että nippelitieto on kivaa ja vielä kivempaa on, jos se tarjoillaan mukavan yksinkertaisessa, näennäisen konfliktittomassa ja fiksun olon itselle tuovassa paketissa. 😉 Valtaosa virheellisistä käsityksistä (= ne vähemmän kiistellyt) ei kuitenkaan elämää haittaa millään tavalla, joten miksipäs ei kivaa fiilistä ja mukavia uusia näkökulmia maailmankatsomukseensa voisi huvikseen imeä – edellyttäen, että käsitystään on valmis myös muuttamaan. Harva on, mutta ne onkin ne Muut enkä suinkaan Minä. 😛
Erinomainen ja kauan kaivattu artikkeli, kiitos tästä, Tia!
Yksi tieteen popularisaatioon liittyvä ongelma on kaupallisten tahojen kasvava tarve vedota kuluttajiin “tiedefaktojen” pohjalta. Tällaisten milloin mitäkin kaupallista tahoa palvelevien “tutkimustulosten” tuottamiseen on erikoistunut yrityksiä, jotka tekevät maksettuja tutkimuksia näennäistieteellisin metodein, mutta kriittisesti tarkasteltuna usein melko heppoiselta pohjalta. Tällaisissa tutkimuksissa esimerkiksi tutkimushenkilöiden otanta on usein suppea ja saavutettuja tuloksia tulkitaan rohkeasti tutkimuksen rahoittavan kaupallisen tahon hyödyksi.
Nostan esimerkiksi sinänsä harmittoman Iso-Britannian valtiollisen postin eli Royal Mailin rahoittaman ja Mindlab-nimisen tutkimusyrityksen toteuttaman tutkimuksen, joka Iltalehden uutisoinnin mukaan “todistaa miesten olevan naisia tunteellisempia”. (http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014062418435730_lz.shtml)
Royal Mailin tiedote (http://www.royalmailgroup.com/new-research-shows-men-are-more-emotional-women) paljastaa, että posti on tilannut tutkimuksen edistääkseen isäinpäiväpostikorttien myyntiä. Tutkimuksessa 15 isän ja 15 äidin tunnereaktioita “sydäntä lämmittäväksi” luonnehdituun kuvamateriaaliin mitattiin sormiantureiden avulla, ja miesten fyysisten reaktioiden havaittiin olevan naisten reaktioita voimakkaampia, vaikka naiset jälkikäteen reflektioivat reaktioitaan miehiä voimakkaamiin. Tuloksista vedettiin johtopäätös, että miehet ovat yhtä tunteellisia ja jopa tunteellisempia kuin naiset, mutta arempia puhumaan tunteistaan.
Tutkimustulos voi sinänsä olla paikkaansa pitäväkin, mutta metodi vaikuttaa kyseenalaiselta. Mitä sormianturilla tarkasti ottaen mitattiin (yleensä sormiantureilla mitataan pulssia), ja kuinka suoria ja luotettavia johtopäätöksiä sormianturilla mitattavien fyysisten muutosten perusteella voi tehdä koehenkilöiden psyykkisistä reaktioista? Onko mahdollista, että sukupuolten väliset fyysiset erot vaikuttavat fyysisten reaktioiden voimakkuuteen? Entä mistä voidaan ylipäätään päätellä, että sormiantureiden osoittamat fyysiset muutokset olivat seurausta positiivisesta tunnereaktiosta – ei esimerkiksi kiusaantuneisuudesta, hämmentyneisyydestä tai vaikka ärtyneisyydestä?
Iltalehden uutisiointia ja Royal Mailin tiedotetta on myös kritisoitava tavasta tituleerata Mindlabia “neurologiseen tutkimuskeen erikoituneeksi tutkimuslaitokseksi”. Neurologisen tutkimuksen tekeminen pelkästään sormiantureiden avulla vaikuttaa arveluttavalta, ja muutenkin yritys on selvästi erikoistunut ennemminkin markkinointi-, asiakas- ja yleisötutkimuksiin (http://www.mind-lab.dk/en)
Kun on tarve tarjoilla kansalle tiedeoppiumia myynnin edistämiseksi, mutkia voi näköjään hieman oikoa. Se ei ehkä ole vaarallista, jos on tarve saada ihmiset lähettämään kortteja isilleen, mutta entäs kun tutkimuksen rahoittava taho on vaikkapa tupakkateollisuus tai elintarviketeollisuuden haara, jolla on tarve saada tuotteensa myynti nousuun vaikkapa ravintosuosituksia rukkailemalla?
Royal Mailin heittäytyminen tunnetutkimuksen rahoittajaksi puhutti myös Facebookin julkisessa Geek Women Unite! (Finland) -ryhmässä: https://www.facebook.com/groups/207664933742/
Tää blogi tarvitsee jonkun upvote-nappulan kommenteille, ovat sen verran hyviä.
ps. boikotoikaa iltalehtiä