Alustat: iOS (tulossa myös Android)
Testattu: iOS (iPhone 4S)
Kehittäjä: Planetboard Oy
Genre: Aarteenetsintäpeli aidossa ympäristössä
Ikäraja: –
Outcatch! on suomalaisen pelialan yrityksen Planetboardin kehittämä GPS-paikannukseen perustuva, toistaiseksi ilmainen mobiilipeli, jossa etsitään maastosta toisten pelaajien kätkemiä virtuaaliaarteita tai pelin generoimia satunnaisia kätköjä. Peliä ovat inspiroineet geokätkentä, Indiana Jones -seikkailut ja vanhat lautapelit. Pelissä on myös mahdollista hankkia lisää pelirahaa mikromaksuin, mutta pelin pelaamiseksi se ei ole välttämätöntä.
Melko tuoreena geokätköilijänä ja kaiken edellämainitun suurena ystävänä innostuin Outcatch!:n testaamisesta välittömästi. Peli on vielä melko tuore, joten pelaajiakaan ei ole vielä laumoittain (kirjoitushetkenä maailmanlaajuisesti 2456 kappaletta), joka saattaa tuottaa haasteita pelissä, joka perustuu toisten pelaajien kätkemille aarteille. Ainakin Helsingistä kätköjä kuitenkin löytyy jo varsin mukavasti: kirjoitushetkellä kymmenen kilometrin säteellä kirjoittajasta on viitisentoista kätköä. Puhelin myös vinkkaa lähistölle kätketyistä aarteista, joka lieneekin tarpeen, sillä kätköt voi löytää vain kerran.
Myös kätköjen piilottamisesta saa pisteitä, joten se kannattaa muutenkin kuin vain toisten pelaajien pelimukavuutta ajatellen. Kätköistä saattaa löytyä aarteen sijasta myös rosvo, joka vie osan pelaajan rahoista, joten varovaisuus kannattaa! Rosvoilta voi suojautua löytämällä ensin toisesta kätköstä talismaanin. Kätköjä rohkaistaan piilottamaan sellaisiin paikkoihin, joissa käymisestä on toisille pelaajille jotain iloa: voit siis merkata kotiseutusi erityisen hienot paikat kätköillä samaan tapaan kuin geokätköilyssä.
Peli pyrkii rohkaisemaan ihmisiä liikkumaan ympäristössään kävellen, juosten tai erilaisilla pyörillä kulkevilla vempaimilla ilman moottoriavustusta (miksei talvella myös hiihtäen). Peliteknisesti tämä on toteutettu siten, että jos pelaaja on liian lähellä hakemaansa kätköä kätköjahdin käynnistäessään, kätkön etsiminen on estetty. Kätkölle täytyy siis todella suunnistaa! Suunnistaminen on toteutettu puhelimen GPS-paikantimen ja pelin karttapohjien avustuksella ja etäisyydet lasketaan ruuduissa (‘square’) useiden lautapelien tavoin. Kätköjen etsiminen moottorivoimin huijaamalla on myös tehty hankalaksi, onhan tarkoituksena pelaajan oman lihasvoiman käyttö: kätkön etsintä on mahdotonta, jos etsijä liikkuu yli 30 km/h nopeudella (superpyöräilijätkin joutuvat siis hidastamaan).
Jos lähistöllä ei ole toisten pelaajien kätkemiä aarteita, aina voi valita yhden pelin generoimista satunnaisista kätköistä, jotka syntyvät tietyn etäisyyden päähän siihen suuntaan, johon pelaaja puhelimellaan osoittaa kätkön valitessaan. Tässä kannattaa helsinkiläisten ja muiden lähellä vettä asuvien olla sikäli tarkkana, että kätkön etsintä saattaa helposti mennä uimiseksi, jos pelaa lähellä vesireittejä (kätkön etsimisen voi onneksi lopettaa ilman rangaistuksia, jos näin pääsee käymään). Kätkö generoituu suunnilleen annettuun ilmansuuntaan, ja se tulee jäljittää pelin antamien ruutumäärien perusteella: peli kertoo, kuinka monen ruudun päässä olet aarteesta, mutta ei sen tarkkaa kätköpaikkaa. Kätköpaikat eivät useinkaan ole suoran viivan päässä lähtöpaikastasi, joten 400 metrinkin päähän piilotettua kätköä varten saattaa päästä kävelemään hieman pidemmän matkan edestakaisin ravatessaan. Jos kätkö generoituu hankalaan paikkaan, mutta sen lähelle pääsee, kätkön saa “kaapattua” myös matkan päästä.
Äärimmäisen mukava lisä peliin on netistä löytyvä pelaajasivusto, jonne pääsee kirjautumaan pelitunnuksillaan, ja jossa voi jättää suoraa palautetta ja kehitysehdotuksia pelin tekijätiimille. Ainakin tässä vaiheessa tekijät näyttävät lukevan pelaajien ideoita hanakasti ja kehittävän peliä aktiivisesti.
Pelin graafinen ilme viehättää seikkailija-arkeologia suunnattomasti. Pelin pelaajahahmo on pelaaja itse, mutta apuhahmona häärii Indy-hattuinen Jones-kissa ja värimaailma pyörii khakin ja beigen ympärillä. Pelimusiikki on mukava lisä, mutta kroonisen kuulokkeidenunohtelijan pitää välillä klikata se pois päältä. Peliä rohkaistaan pelaamaan kuulokkeiden kanssa, jotta puhelinta ei tarvitse koko ajan tuijottaa, mikä lisääkin etenkin kaupunkiaarteenetsinnän turvallisuutta.
Pelaamisesta saisi helposti järjestettyä mukavan ryhmäaktiviteetin, ja jos lähipiiristä löytyy useampia iPhoneja, voisi myös sopia säännöllisestä kätköjen piilottelusta puolin ja toisin, jotta verrattain pieni pelaajamäärä ei hidastaisi pelaamista. Achievement-addiktina olisi mukava nähdä pelissä myös jonkinlaisia saavutuspalkintoja, vaikka pelaaja toki nouseekin pelin arvoasteikossa sitä mukaa kun kätköjä löytyy. Jos huonompia puolia tarvitsee kaivaa, niin kaikki GPS-pohjaiset toiminnot kuluttavat puhelimen akkua ikävästi, mutta sen kanssa taitaa olla ihmisen vain pakko elää.
Outcatch! on vielä kehityksensä alkuvaiheessa, joten sen pelimekaniikka on vielä suhteellisen yksinkertainen. Tämä voi olla sekä vahvuus että heikkous: tällä hetkellä en itse koe peliä superkoukuttavaksi, mutta pelikehityksen myötä tilanne voi hyvinkin muuttua. Esimerkiksi lasten kanssa ulkosalla hääriessä yksinkertaisempi peli taas on ehdottoman hyvä asia. Vielä toistaiseksi lähden ovesta ulos todennäköisemmin juoksemaan zombieita karkuun tai geokätköilemään, mutta ulkona jo ollessani saatan hyvinkin kaivaa puhelimen taskustani ja käynnistää Outcatch!:n lähistöllä piilevien kätköjen varalta tai generoida satunnaisen kätkön kotimatkani varrelle. Pelillä on ehdottomasti paljon potentiaalia, ja se on mukavaa, aktivoivaa ajanvietettä. Odotan uusia versioita mielenkiinnolla!
Tiivistelmä
+ Aarteenetsintää ulkosalla!
+ Helppo käyttöliittymä
+ Hieno graafinen toteutus
+ Palautteen anto tehty helpoksi
– Ei superkoukuttava
– Kaipaisi lisää achievementeja
– Syö akkua
Kiitos tästä vanhasta jutusta. Planetboard perustettiin 10 vuotta sitten ja sen protopeli oli Outcatch!, jota kehitettiin pidemmälle kuin piti. Firman pääpelikonsepti oli Outbout, jolle haettiin rahoitusta ilman onnea – niinpä protoa jatkokehitettiin. Nyt kun muistelemme vanhoja, niin tämä Nörttityttöjen peliarvostelu oli niin oikeaan osuva ja peliin paneutunut että edelleenkin nostan hattua ja tulen hyvälle tuulelle. Kiitos!