SupernautsAlusta: iOS
Testikone: iPhone 4S
Kehittäjä ja julkaisija: Grand Cru
Genre: rakentelupeli
Ikäraja: ei ole, tosin rakentelu vaatii sen verran sorminäppäryyttä, että kaikkein nuorimmille tämä ei siksi sovellu

Joulukuussa 2013 suomalainen Grand Cru laittoi ensimmäisen pelinsä Supernautsin ulos Suomessa. Kyseessä on ns. soft launch, millä tarkoitetaan sitä, että peli julkaistaan muutamilla pienillä markkinoilla ja peliä muokataan paremmaksi  – ja ilmaispelistä kun on kyse, paremmin rahaa tuottavaksi. Soft launchin päätteeksi, riippuen miten peli lähtee lentoon se joko kuopataan tai laitetaan koko maailman pelattavaksi. Kyseessä on tuote, johon saattaa tulla muutoksia, mutta perusasioiltaan peli lienee valmis.

Pelin juoni

Ihmiskunta on tuhon oma. Jäätiköt ovat sulaneet ja koko maailma tulvii! Ihmiset ovat jääneet kodittomiksi ja maassa vaeltaa prinsessa Leian päädonitseilla varustettu kalaprinsessa kalasotureineen! Mikä avuksi?!

Apuun rientää tietysti supernauttien armeija, joista sinä, hyvä pelaaja, olet yksi. Tehtävänäsi on luoda maan asukkaille uusi paikka asuttavaksi. Liikkeelle lähdetään pieneltä kivenpalaselta, jota laajennetaan ja jolle rakennetaan mitä hienompia luomuksia. Apuna pelaajalla on sädepyssy, jolla pelaaja voi poistaa kuutioita maailmasta. Lisäksi pelaaja voi valmistaa erilaisia aineita kuutioiksi, joilla maailmaa voi rakentaa. Kyseessä on siis Minecraft-tyyppinen rakennuspeli, jossa vain mielikuvitus on rajana.

Lisäksi jokaisen kokemustason myötä pelaajalle aukeaa tehtäviä Maapallolla, joissa eri aineisiin kykenevillä sädepyssyillä ja voimaa antavilla sienillä pelaajan tulee pelästää apuun jääneet ihmiset.

Supernautti mitä on olla supernautti

Supernauttien johtaja kertoo omin sanoin, mistä tässä pelissä on kyse.
(Kuvituksena käytetty pelin ruutukaappauksia. Tämä kuva on pelin vanhasta versiosta.)

Jäätelöaddikteja ja diskolaattoja

Supernauts on nätti kuin sika pienenä. Supernautit ovat symppiksen näköisiä ja maailma raikkaan värinen. Lisäksi eri materiaalit käyttäytyvät hieman eri lailla. Siinä missä kivi pitää neliön muotonsa, hiekka muodostuu pehmeiksi dyyneiksi ja puu näyttää kuin kirveellä veistetyltä.

Tulezza

Tulezza on rakentanut lohikäärmeen ja feeniksen taistelun.
(Kuva pelin vanhasta versiosta. Tulezzan kuva sensuroitu.)

Eri materiaalien ominaisuuksia hyväksikäyttäen pelaajan on mahdollista luoda hyvin monimuotoisia rakennelmia. Esimerkiksi itse rakentamani Sfinksin kasvoihin halusin pyöristetyt muodot, joten laitoin hiekkakivisten kasvojen “kulmiin” lähes samanväristä hiekkaa. Kaverini tontilta löytyy puusta tehty Totoro-hahmo. Toisaalta löysin valtavan irtopään, jonka viereen pelaaja on kuulemma tekemässä vielä kirveen. Lisäksi Suomessa on pelaaja, joka on rakentanut aivan älyttömän hienon lohikäärmeen ja feeniksen välisen taistelukuvaelman yhdelle tontilleen. Suomen eniten tykätty rakentaja on käyttäjä “Markran350”. Hän on rakentanut tonteilleen selvästi tunnistettavat Suomen eduskuntatalon ja Uimastadionin. Supernauts siis ainakin antaa jokaiselle mahdollisuuden ilmaista itseään. Siitä huolimatta Supernauts on ainakin toistaiseksi pysynyt suhteellisen siistinä enkä ole vielä kertaakaan törmännyt jättiläismäisiin pippelirakennelmiin tai muuhun erityisen matalaotsaiseen.

Markran350

Markran350 on rakentanut eduskuntatalon Supernautsiin.
(Kuva pelin vanhasta versiosta.)

Supernautsissa hauskaa on myös se, että sitä voi pelata kaverien kanssa. Pelissä on chatti, jota tosin kovin moni pelaaja ei tunnu huomanneen – tai ehkä he eivät vain ole huomanneet, että puhun heille. Lisäksi omien pelikavereiden tonteilla voi vierailla päivittäin. Kaverien tonteilta löytyy kerran päivässä lahjapaketti, joka sisältää yleensä harvinaisia kuutioita, joilla voit rakentaa kaverisi tontille. Omassa kaveripiirissäni lahjakuutioista on tullut pienoinen itseilmaisun väline. Yhden kaverini tontille on noussut hautuumaa risteineen ja hautakivineen. Toisen kaverin tontille rakensin kolmijalkaisen kirahvin, jonka pää oli mennyt katon läpi. Lahjojen oheen voi jättää viestin vastaanottajalle, jossa voi yrittää selittää kulloisenkin läjän sisintä olemusta… tai käydä kirjeenvaihtoa. 🙂 Tosin pitää muistaa, että kaikki viestit ja chatit ovat kaikkien nähtävillä, joten mitään salaisuuksia siellä ei kannata välittää.

Kavereille tai tuntemattomille ihmisille voi myös tehdä julman jäynän ja pölliä heidän tonttiensa asukkaiden vuokrarahat myymällä heille jäätelöä. Oikein asemoimalla yhdellä jäätelöllä voi viedä useamman tyypin vuokrarahat, mikä on ihan hulvattoman kivaa – siis jäätelön myyjästä. Isännän saapuessa tontille, asukkaat nuolevat jäätelötötteröitään taskut tyhjänä syyttäen, että heidät pakotettiin ostamaan tämä herkullinen jäätelö!

Ilmaispeli?

Supernauts on ns. ilmaispeli, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että jotta Grand Cru saisi maksettua palkat työntekijöilleen, on pelissä mahdollista ostaa timantteja ja rahaa oikealla rahalla.

Oma tontti

Kirjoittajan omalla tontilla kasvaa pyramidi. 😉
(Kuva pelin uudesta versiosta.)

Netissä on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua ilmaispeleistä. Erityisesti pelaajia tuntuvat pännivän pelin sisäiset maksut, joita pidetään lähes pelaajan huijaamisena. Samoin ilmaispelien viha on johtanut siihen, että moni tuntuu lyttäävän kaikki ilmaispelit roskaksi vain siksi, että ne ovat ilmaisia. Kuulun itse siihen ihmisryhmään, joka pelaa lähinnä vain ilmaispelejä kännykällä, sillä iPhonelle on tarjolla niin paljon huonoja pelejä, etten halua ostaa sikaa säkissä. Ilmaispelissä on hyvää se, että voin itse päättää paljonko pelistä maksan. Jos peli on kehno, sen voi poistaa maksamatta. Jos peli taas on “ihan kiva” tai sitä pelaa pidemmän aikaa, on ihan kohtuullista maksaa pelistä muutama euro tekijöiden pussiin ja todella hyvästä vähän enemmänkin sen mukaan miten paljon pelistä olisi ollut valmis maksamaan jos se olisi maksanut jotain.

Supernauts on niin hyvä peli, että maksaisin mieluusti pelistä muutaman euron. Päästäkseni sellaiseen tilaan, jossa voisin päästää luovuuteni valloilleen, tarvitsisin viimeisen maata hajottavan sädepyssyn ja kolme uutta rakennuspalikoita tekevää robottia. Se maksaisi yhteensä 1050 timanttia ja niiden timanttien odotteluun menisi tolkuttomasti peliaikaa, joten rahankäyttöni olisi perusteltua. Valitettavasti Supernautsissa on tällä hetkellä timantit hinnoiteltu niin yläkanttiin, että 1000 timanttia maksaa 18 euroa, mikä on kyllä ihan liikaa “pelkästä” kännykkäpelistä. Jos siis jotain muuttaisin Supernautsista niin sen, että pelissä voisi edetä rakentamisen ja itseilmaisun kannalta miellyttävälle tasolle vähän pienemmilläkin sijoituksilla oikeaa rahaa.

Loppusanat

Supernautsista tekee erikoisen se, että kyseessä on Grand Crun ensimmäinen peli – toki firman muodostavat tekijät ovat tehneet pelejä ennenkin eli ensikertalaisia he eivät ole. Kuitenkin Grand Cru on lähtenyt yrittämään maailmanvalloitusta heti ensimmäisellä pelillään tähdäten todella korkealaatuiseen peliin ja sen he ovat myös tehneet. Toivottavasti panostus kannattaa ja Grand Cru saa sijoituksensa takaisin ja jatkaa pelien tekoa jatkossakin – ja tietysti julkaisee Supernautsin maailmanlaajuisessa levityksessä lähiaikoina. Kyseessä on hyvä peli, joka tarjoaa pientä seikkailua ja hienon hiekkalaatikon leikkimiseen. Ainoa huoleni onkin vain se, ovatko pelissä tehtävät ostokset hinnoiteltu oikein. Ja tietysti loppupeleissä kyse on ihan tuurista. Löytävätkö ihmiset Supernautsin? Toivotaan niin.

OHOPS!

Hyvänä esimerkkinä soft launchista, peliin tuli tällä viikolla heti arvostelun kirjoitettuani suuri päivitys, joka muutti pelin sääntöjä hieman.

Supernautti Taskut täynnä

Kirjoittajalla kävivät taskut pieniksi. :'(
(Kuva pelin uudesta versiosta.)

Päivityksen jälkeen pelaajille ilmestyivät uudet “taskut”, jotka rajoittavat miten monta kuutiota kutakin materiaalia pelaajalla voi olla mukaanlukien rakennetut kuutiot. Tästä muutoksesta seurasi heti minulle ongelmia, sillä olin rakentanut tonteilleni pyramideja, Sfinksin ja Osiriksen, joiden kaikkien ulkokuori on rakennettu valkeasta betonista. Sen seurauksena taskuihini mahtuu enää 26 betoninpalaa, mikä pilaa suunnitelmani rakentaa tonteilleni myös egyptiläinen temppeli. Toki taskujen kokoa voi kasvattaa timanteilla, mutta 100 lisäpalikkaa 4 timantilla ei riitä temppelin rakentamiseen tai tulisi kohtuuttoman kalliiksi.

Sääntömuutoksen tavoitteena on todennäköisesti rajoittaa miten paljon pelaajat voivat rakentaa tontilleen, mikä taas johtuu mobiililaitteiden rajatusta muistista. Mutta nyt materiaalikohtainen rajoitus tuntuu syövän vapautta ilmaista itseään, mikä ainakin minulle on ollut olennainen osa pelin viehätystä. Kenties rakennettujen palikoiden määrää voisi rajoittaa erikseen siten, että peliä ei kiinnosta mitä materiaalia ne ovat?

Soft launchin myötä pelissä myös pantiin muutamat seikkailut uusiksi, jolloin pidemmälle edenneet pelaajat menettivät asukkaitaan ja heidän piti noutaa heidät uusista kentistä takaisin tontille ja kouluttaa hyviksi vuokranmaksajiksi uudestaan. Päivityksen mukana tuli myös pari bugia, jotka näyttäisivät jo korjaantuneen.

Tämä on juuri se, mitä soft launchilla tarkoitetaan. Kun käyttäjäryhmä on vielä pieni ja rajattu, peliin voidaan tehdä muutoksia ja kokeilla uusia juttuja ilman, että miljoonat pelaajat repivät pelihousujaan. Tämä on myös hienoa meidän suomalaisten pelaajien kannalta, sillä nyt kun peliä vielä muokataan meillä on hieno mahdollisuus päästä antamaan palautetta ja vaikuttaa siihen, millaiseksi peli vielä muuttuu.

Yhteenveto

+ Komean näköinen peli
+ Vain oma mielikuvitus rajana!
+ Eri materiaalit käyttäytyvät eri lailla mahdollistaen jännittävämpiä rakennusmahdollisuuksia kuin pelkät kuutiot
+ Hauskat mahdollisuudet olla kanssakäymisessä kaverien kanssa.
+ Pelissä eteneminen ei pakota käyttämään rahaa.

– Liian kalliit ostokset tällä hetkellä (ongelma vain kärsimättömille)
– Ajankäytöllisesti vähän hidas joidenkin aineiden ja esimerkiksi tonttien laajennusten valmistumisen suhteen. Toisaalta eipähän tule pelattua koko ajan.

Arvosana

Todellinen nörttityttö

Todellinen nörttityttö

 

*****
Peli on arvostelijan itse hankkima.