Tässä kirjoituksessa on pyritty välttämään merkittäviä juonipaljastuksia sekä kirjan että siihen pohjautuvan sarjan osalta. Teksti sisältää kuitenkin joitakin pieniä paljastuksia tästä sovituksesta.
Jane Austen on yksi maailman suosituimmista kirjailijoista, jonka teoksia on luettu ympäri maailmaa jo useamman vuosisadan ajan. Suurimmasta osasta Austenin teoksista on tehty sovituksia niin näyttämölle, valkokankaalle kuin televisioruuduillekin. Anitta kirjoitti erilaisista Austen-sovituksista viime kesänä, mutta tässä kirjoituksessa esittelen tuoreen sovituksen, joka on julkaistu vasta Anittan kirjoituksen jälkeen.
“I am Emma Woodhouse” – Emma Approved -sarjan ensimmäinen jakso.
Emma Approved on verkkosarjaksi tehty sovitus Jane Austenin neljännestä romaanista Emmasta. Sarja on nykypäivään tuotu modernisointi yläluokkaisen Emma Woodhousen tarinasta. Emma Approvedin Emma on määrätietoinen matchmaker ja elämäntapavalmentaja, joka asuu Californiassa. Emma johtaa yhdessä yhtiökumppaninsa Alex Knightleyn (kirjan ystäville tutummin George Knightley) kanssa matchmaking ja lifestyle-osastoa kasvavassa Highbury Partner’s Lifestyle groupissa.
Sarja alkaa, kun Emma päättää dokumentoida omaa työtään vlogityyppisen dokumentin muodossa tulevaa menestystään varten. Emma kuvaa videonsa toimistollaan ja varsinkin alkuun puhuu hyvin paljon suoraan kameralle. Hyvin keskeisessä osassa ovat myös Emman ja muiden henkilöiden väliset keskustelut. Emman Videoilla esiintyvätkin Emman lisäksi myös Alex Knightley ja muutamat muut toimiston työntekijät, paras ystävä Annie Taylor sekä Emman asiakkaat.
Tarinaa kuljetetaan ensisijaisesti Youtubeen ladattujen Emman videoiden avulla. Sarja ja sen hahmot eivät kuitenkaan elä yksin näissä videoissa, vaan Emma Approvedin maailma levittäytyy laajalle erilaisiin sosiaalisiin medioihin. Emmalla on niin omat verkkosivut kuin Twitter-, Tumblr-, Facebook-, Pinterest-, Instagram- ja Google+-tilitkin. Myös kaikilla muilla sarjan henkilöhahmoilla (myös muutamilla, joita ei vielä ole nähty videoilla) on omat Twitter-tilinsä, joiden kautta he kommunikoivat sekä toistensa että myös muun maailman kanssa. Juuri Twitterissä käydään kuitenkin säännöllisesti myös dialogeja, jotka liittyvät itse tarinaan, vaikka ne sivuuttamallakin sarjassa pysyy hyvin perässä. Ennen kaikkea näiden muiden sosiaalisten medioiden tarkoitus on kuitenkin tehdä hahmoista astetta todellisempia henkilöitä ja antaa katsojille mahdollisuus sukeltaa hahmojen maailmaan astetta pelkkää katselua syvemmin.
Kuulostaako Youtubea ja laajasti muita sosiaalisia medioita hyödyntävä sovitus Jane Austenin kirjasta tutulta? Se on täysin mahdollista, sillä vaikka idea onkin melko uniikki, ei tämä ole ensimmäinen sarja, jossa sosiaalisia medioita on käytetty kerronnan välineinä. Sarjan taustalla on sama tekijätiimi, jonka ensimmäinen ja menestystä niittänyt tuotanto oli vuosina 2012-2013 julkaistu The Lizzie Bennet Diaries – Ylpeyden ja ennakkoluulon moderni sovitus. Juuri Lizzie Bennet Diaries oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun kirja on sovitettu verkkosarjaksi tähän tapaan ja sarja keräsikin paljon huomiota ja voitti jopa Emmy-palkinnon vuonna 2013 kategoriassa Outstanding Creative Achievement In Interactive Media – Original Interactive Program. Sarjojen taustalla on yhdysvaltalainen verkkovideotuotantoyhtiö Pemberley Digital, jolle Emma Approved on kolmas tuotanto ja toinen pitkä sarja. Kahden pitkän sarjan välissä yhtiö tuotti lyhytsarjan Welcome to Sanditon, joka perustui Austenin keskeneräiseksi jääneeseen romaaniin Sanditon. Sarja oli itsenäinen jatko-osa Lizzie Bennet Diariesille.
Pemberley Digitalin lähestymistapa klassikkotarinoihin on kiehtova ja moderni. On jännittävää nähdä, miten entuudestaan tuttu tarina on saatu tuotua nykypäivään ja millaisia muutoksia siihen on ollut välttämätöntä tehdä. On esimerkiksi hyvin luontevaa, että Emma ei enää ole yläluokkainen neiti, jonka pääasiallinen tehtävä on emännöidä isänsä taloa ja ensisijainen hupi lähipiirin naimakauppojen suunnittelu. Sen sijaan määrätietoinen, ammattimainen matchmaker, jolla on läheinen suhde yrityksen omistavaan isäänsä, on uskottava hahmo nykypäivän kontekstissa. Samoin on ymmärrettävää, että toisin kuin kirjassa herra Knightley ja Emma ovat Emma Approvedissa suunnilleen saman ikäisiä ja Harriet Smith on muuttunut Emman nuoresta suojatista ja ystävästä hänen assistentikseen.
Hank Green, Pemberley Digitalin toinen perustajajäsen puhuu The Lizzie Bennet Diaries -sarjasta ja ajatuksesta sarjan takana sarjan ensimmäisen jakson julkaisun aikaan.
Itse olen kuitenkin ollut erittäin positiivisesti yllättynyt siitä, miten uskollinen tämä sovitus on toistaiseksi ollut alkuperäistekstin tärkeimmille piirteille, kuten hahmojen välisille suhteille ja tarinan keskeisille käännekohdille. Emman päämäärätietoisuus ja omapäisyys on onnistuttu siirtämään hienosti tähän sovitukseen ja Emman ja Alex Knightley välinen piikittelyyn verhottu ystävyys on äärimmäisen uskottava. Lisäksi koko Harrietin kehittämiseen ja herra Eltoniin keskittyvä tarinan osa on yllättävänkin uskollinen kirjan tapahtumille.
Emma Approvedin ensimmäinen jakso julkaistiin 7.10. Pemberley Digitalin Youtube-kanavalla ja sarja on edennyt kahden jakson viikkovauhtia. Tähän mennessä sarjasta on nähty 24 varsinaista jaksoa, kaksi Q&A-jaksoa sekä kolme muuta tarinaa täydentävää videota. (Q&A:t ja täydentävät videot on julkaistu erillisellä Emma Woodhouse -Youtube-kanavalla.) Tarinassa on päästy kirjan 16. lukuun eli käytännössä kirjan ensimmäinen tarinankaari, jonka keskiössä on herra Elton, on käyty läpi. Viimeinen tätä tarinan osaa käsittelevä video nähtiin Tapaninpäivänä ja jakson jälkeen sarja jäi videoiden osalta reilun kuukauden mittaiselle tauolle. Videoiden on ilmoitettu jatkuvan jälleen helmikuussa. Kokonaan tuotanto ei kuitenkaan ole pysähtynyt, sillä päivitykset ovat jatkuneet sekä Twitterissä että Emman blogissa.
Nyt on siis erinomainen kohta hypätä mukaan tarinaan ja päästä mukaan ennen kuin videot jälleen jatkuvat. Tarinan kaikkiin eri medioissa julkaistuihin osiin voi tutustua kronologisessa järjestyksessä Pemberley Digitalin sivuilla. Pelkkien videoiden katsominen puolestaan onnistuu parhaiten YouTube-soittolistan avulla. Etenkin Emma- ja Austen-fanien kannattaakin tehdä tuttavuutta tämän sarjan kanssa ja toteamaan itse, miten hyvin 1800-luvun alun romaani taipuu verkkosarjaksi 200 vuotta myöhemmin.
Kiitos tästä Riikka! Pemberley Digital on minusta parasta, mitä Austenille on tapahtunut sitten… Austenin. 😉
Kiitos Riikka tosiaan. Multa olis menny koko Emma Approved ohi ilman vinkkausta 🙂 Joskin tiesin, että jotain jatkoa Pemberley Digital tolle LBD:lle oli suunnitellut, mutta en tiennyt, että tämä oli jo ulkona. Muutaman jakson katseltuani mun täytyy sanoa, että ote on hyvin erilainen kuin LBD:ssa ja päähahmosta puuttuu sitä sympaattisuutta, mikä mun mielestä olisi tärkeää samaistumisen kannalta. Aion silti katsoa tämän(kin) kokonaan. (Toisaalta ongelma on ihan kirjallisessa teoksessakin, jossa Emma on vähän ärsyttävä päällepälsmäri. Se on muutenkin selvästi heikompi teos kuin P&P.) Kudos Pemberley Digitalille näistä projekteista joka tapauksessa!
Kannattaa ehdottomasti jatkaa katsomista, sillä Emma kyllä saa myös niitä sympaattisempia ulottuvuuksia tuon ekan 24 jakson aikana. Olen sitä mieltä, että tämä Emma on ehkä tämän ensimmäisen pätkän osalta jopa samaistuttavampi ja sympaattisempi, kuin kirja Emma. Mun mielestä muuten kirjan Emmassa on tosi mielenkiintoista just se, että se ei tosiaan ole kovinkaan pidettävä hahmo kirjan alussa, mutta mun mielestä kyllä muuttuu sellaiseksi tarinan loppua kohti. On aikamoista rohkeutta kirjoittaa sellainen päähenkilö romaanille.
Joo, olen ihan samaa mieltä. Emma on hankala alkuteos juurikin tuosta mainitsemastasi syystä kaikille adaptaatioille (siitä on tehty kyllä pari ihan onnistunuttakin versiota). Ja ehdottomasti rohkea ratkaisu kyllä. Odotan innolla, miten hahmo tässä versiossa kehittyy 🙂 Näin ensi alkuun vaan Emmasta tulee lähinnä mieleen Caroline Lee, mikä ei kai sikäli ole kovin positiivinen juttu 😀
Musta Emma on ehkä Austenin mielenkiintoisin ja modernein teos juuri siksi, että Emma ei tosiaan ole (aluksi) kovin symppis päähenkilö, vaan itsekäs, ylimielinen, omahyväinen ja typerä “pissis”, joka myös toimii varsin moraalittomasti ja lyhytnäköisesti eteenkin Harriet-paran elämällä leikitellessään.
Hahmona Emma muistuttaa romaanin alussa Thackerayn Becky Sharpia tai Mitchellin Scarlett O’Haraa, mutta toisin kuin Becky ja Scarlett, Emma kuitenkin romaanin myötä kasvaa ihmisenä. Koska Emma-romaanin alussa varsin viallinen, tarinan draaman kaari on myös voimakas – Emmalla todella on tarvetta muuttua. Juuri tämä “nollasta sataan” muutos tekee mielestäni Emmasta varsin tyydyttävän lukukokemuksen.