Kuva: EA

Kuva: EA

Alusta: PC, Mac
Studio: Maxis
Julkaisija: EA
Genre: Strategia
Julkaistaan: 7.3.2013
Ikäraja: 12

Sim City kaupunkisimulaattori aloitti maailmanvalloituksen jo kahdeksankymmentäluvulla, ja yhdeksäkymmentäkuku oli virtuaalipormestarien juhlaa polttaen Sim Cityn nimen tulikirjaimilla pelaajasukupolven muistoihin. Tuoreinta, 7.3 Suomessa julkaistua versiota saatiin vartoa vuosikymmen, ja odotukset nousivat korkealle.
Riittääkö uutuus lunastamaan lupauksensa?

Vielä keskiviikkoiltana saatoin sanoa olevani Suomen johtava pelaaja, mitä Sim Cityn pelitunteihin tulee- olinhan pelannut uutuutta ennakkoon useaan eri otteeseen EA:n Tukholman toimipisteessä näppis ja hiiri hohkaen. Ensimmäistä kertaa pääsin uusimman Sim Cityn puikkoihin viime syksynä, jolloin DigiExpo -messuilla oli esillä sangen suppea demo. Kattavammin testasin uutuutta suljetuissa betatestauksissa sekä Ruotsiin suuntautuneilla reissuilla. Näiden keikkojen parasta anti oli totta kai itse pelaaminen, mutta myös mahdollisuus seurata pelin kehittymistä melkoisesta raakileesta aina kypsäksi hedelmäksi asti.

Keskiviikon ja torstain välisenä yönä en suinkaan ollut yksin odottaessani, että kello löisi 01.01 ja Sim City tulisi ladattavaksi Originista. Ei enää malttaisi odottaa!

Lopulta kello löi vaaditut lukemat ja… katastrofi tapahtui. Paljon mainostettu verkkopelausominaisuus pakottaa pelaajan kirjautumaan netin kautta pelaamaan, ja yllätys yllätys, peliserverit olivat täysin jumissa. Mukaan menoon sai jonottaa tuntitolkulla, jonka jälkeenkin peli takkusi pahasti heittäen vähän väliä pelaajia ulos palvelimiltaa.
Torstain aikana käytin kotoa pelaamiseen noin kahdeksan tuntia, joista vajaat neljä pelasin, ja loput jonotin servereille. Ruuhkaa oli ehditty toki pelätä, mutta kukaan ei ollut odottanut tuntikausien jatkuvaa jonotusta, tökkimistä ja kaatuilua, eikä sitä tulisikaan joutua odottamaan maksettuaan pelistä maltaita. On käsittämätöntä, että yhden vuoden odotetuimmista peleistä julkaisu lässähtää näin pahanpäiväisesti. Verkkokauppa Amazon poisti Sim Cityn verkkomyynnistään useiksi tunneiksi vastalauseena takkuilulle, ja tuhannet pelaajat ovat allekirjoittaneet kirjallisen reklamaation. Näin isolta pelitalolta kuin EA:lta voi odottaa ja vaatia ammattitaitoisempaa otetta, kuin viime päivien sähläys, jota EA pahensi poistamalla pelistä useita ominaisuuksia, kuten nopeudensäätimen, jotta serverit toimisivat paremmin. Ei näin, ei.

Entä itse peli? Sim City on, kuten odottaa saattoi, sangen koukuttava. Omaa kaupunkia unohtuu rakentamaan tuntikausiksi kerrallaan, sitten lopulta kun peliin pääsee sisään asti. Alkuun pääsee vetämällä pätkän tietä ja kaavoittamalla en piiriin vaaditut tontit muutamalla napin klikkauksella. Vielä kun tarjoaa sähkön, veden ja jätehuollon, on pikkukaupunki pystyssä ja valmiina laajenemaan. Kasvaessaan kaupungin kasvot muuttuvat: alkuun tonteille nousee pikkuriikkisiä parakkeja, jotka kasvavat suotuisissa olosuhteissa omakotitalojen kautta aina pilvenpiirtäjiin asti. Teollisuus kehittyy pikkupajoista huippuyrityksiksi ja kaupat kasvavat korttelikaupoista jättimäisiksi ostoskeskuksiksi.

Aloitteleva kaupunki.

Aloitteleva kaupunki. Kuvat Milsan ottamia ruutukaappauksia pelistä

Käyttöliittymä on selkeä ja vauhtiin pääsee nopeasti, ja peli opastaa alussa varsin mallikelpoisesti. Visuaalisesti peli on huikaisevan kaunis, mutta vaatii koneelta paljon. Äänimaailma on sange onnistunut, ja etenkin taustamusiikit ovat varsin kauniita. Mukava bonus on Maxisin aikaisemmista peleistä tuttu humoristinen ote, joka kukkii pitkin peliä varsin vinkeästi. Peliin on ympätty iso joukko erilaisia tehtäviä ja haasteita, joiden vaikeusasteissa löytyy tarpeeksi vaihteluvuutta ja tekeminen niiden parissa ei lopu ihan heti kesken.

Kaupunkiaan voi muokata entistä monipuolisemmin, kuten päivittämällä teitä entistä ehommiksi ja lisäämällä paloasemaan, poliisilaitokseen, sairaalaan, kouluihin ja muihin julkisiin rakennuksiin uusia ominaisuuksia. Väkimäärän kasvaessa aukeaa uusia ominaisuuksia sitä mukaan, miten niiden käyttöönoton valitsee. Se, missä järjestyksessä avaa mahdollisuudet esimerkiksi entistä parempaan turvallisuuteen tai entistä ehompaan koulutukseen, vaikuttaa selkeästi siihen, miten kaupunkiaan voi kehittää sekä kasvattaa.

Kaupunkia voi kustomoida erikoistumaan esimerkiksi turismiin, kaupankäyntiin tai teollisuuteen oman valikkonsa kautta. Erikoistuminen on tarpeen etenkin, mikäli pelaa yhdessä muiden pelaajien kanssa siten, että naapurikaupunkia johtaa toinen pelaaja, sillä silloin kaupungit voivat kilvoitella ja käydä tehokkaasti kauppaa kanssaan.

Eri alueilla on eri luonnonvaroja.

Eri alueilla on eri luonnonvaroja.

Alkuinnostuksen jälkeen pinnan alta alkaa kuitenkin paljastua yhtä jos toista mielen päälle käyvää. On makuasia, katsooko ne harmiksi vai haasteeksi, mutta joka tapauksessa ne ovat siellä. Suurin harmi/haaste on kaupunkialueen rajallinen koko, mikä pakottaa suorastaan insinöörin tarkkaan suunnitteluun. Etenkin katuverkosto on vedettävä todella tarkkaan, jottei hukkatilaa synny, sillä mikäli asuinalueet, kauppatonti ja teollisuusalueet kaavoittaa päin honkia, eivät niille ilmestyvät rakennukset pääse kasvamaan, mikä taas näkyy kaupungin kassavirrassa ja väestömäärässä. Kaavoituskinkkisyyden lisäksi tila asettaa haasteita kaupungin kehittymiselle kahdella tapaa: ensinnäkin asuinalueiden arvoa on vaikea nostaa, koska se käy lähinnä lisäämällä alueelle puistoja ja muita palveluja, mitkä taas vievät tilaa itse taloilta. Toisekseen on todella vaikea saada mahtumaan tarpeeksi kaupungin välttämättömiä palveluita, kuten energiantuotantoa, vesi- ja jätehuoltoa ja turvallisuuspalveluja rajalliselle alueelle. Erikoisen kinkkistä on saada vesivarat riittämään, sillä okei, niitä on paljon, mutta ne myös kuluvat nopeasti. Tilaongelman voi saada ratkaistuksi, kun yltää niin korkealle että saa avattua käyttöönsä lisätilaksi Suurtyö -alueen, johon voi ulkoistaa vaikkapa energiantuotannon, mutta lisätila on todella todella vaikea saada käyttöön asti.

Suurtyö -alue.

Suurtyö -alue kaupungin ulkopuolella.

Harmia tuottaa myös pelin hitaus. Nopeauksia toki on kolme, muttta kaikki ovat sangen hitaita, joten jos esimerkiksi säästää suurenpaan hankintaan, tuhrautuu siihen helposti tukusti aikaa. Alkuopastuksen jälkeen peli myös jättää hieman tyhjän päälle varsinkin, mitä mutkikkaimpiin rakennelmiin tulee. Pelaaja joutuu hyvän aikaa miettimään (ja kysymään kavereilta) hienomekaanisempien laitosten toimintaohjeita, koska peli itsessään ei niitä kerro.

Kaupungin tarjoamia palveluita on myös sangen köykäisesti, ja vaikka sillä nyt ei kovin kummoinen väli ole, aiheuttaa se helposti kaavamaisen, vähintäänkin visuaalisesti yksipuolisen kaupungin syntymisen, etenkin kun kaavoitus on tehtävä hillittömällä huolellisuudella.

Kaupungin kasvaessa myös kaupungin kasvot muuttuvat.

Kaupungin kasvaessa myös kaupungin kasvot muuttuvat.

Omista haasteista ja pienistä heikkouksista huolimatta Sim City on kelpo peli, joka aloittaa uljaasti uuden vuosikymmenen Sim Citylle. Se tulee varmasti tarjoamaan vielä paljon uusia ominaisuuksia ja lisäyksiä, ja on jo nyt varsin mallikas kokonaisuus. Kirkkainta loistoa taittavat kaupungin palvelutarjonnan kapea kattaus, hidas etenemistahti sekä suppea kaupunkialue. Näistä huolimatta peli ansaitsisi neljä pistettä viidestä, mutta koska sitä on tällä hetkellä lähes mahdotonta päästä pelaamaan serveriongelmien vuoksi, laskee pelin arvosana sen myötä armottomasti. Ruuhkaan olisi yksinkertaisesti pitänyt varautua etukäteen, eikä vasta sitten kun peli on jo ulkona, sillä tuntikausien jonotus on aivan pöyristyttävää. Vaikka asia nyt korjataan, ehti se jo mädättää Sim Cityn varsin makoisaksi odotettua hedelmää.

Arvosana:

Ihan söpö naapurin tyttö.

Ihan söpö naapurin tyttö.