Red November kansikuvaLautapeli, 1-8 pelaajaa, 13+ vuotiaille
Tekijät: Bruno Faidutti & Jef Gontier
Julkaisija: Fantasiapelit (& Fantasy Flight Games)

Red November on “kiihkeätempoinen selviytymispeli tonttusukellusveneessä”, jolla kaikki menee pieleen. Pelaajatontut yrittävät epätoivoisesti taistella aikaa vastaan ja pelastautua sukellusveneessä, joka hajoaa käsiin. Milloin huoneet tulvivat vettä, ovat ilmiliekeissä, torpedot uhkaavat räjähtää tai merihirviö tulee ja syö koko laivan miehistöineen.

Red November on valtavan hauska peli ideatasolla. Kuin seuraisi slapstick-komediaa, jossa tontut epätoivoisesti yrittävät korjata asioita samalla kun kaksi muuta asiaa menee rikki ja aina välillä rohkaisua pitää hakea pullosta ja promillien noustessa tontut sammuvat minne milloinkin ja kaatuilevat ympäriinsä hukaten elintärkeitä esineitään. Hauskuutta lisää sekin, että koko peliporukka pelaa lautaa vastaan, joten peli sopii myös kaltaisilleni pahasti kilpailuhenkisille tyypeille, ja strategiaa kannattaa pohtia yhdessä pelaajien kesken.

Arvostelussa ollut Red November on Fantasiapelien suomentama versio pelistä ja suomennosta on kehuttava laadukkaaksi ja sopivasti kieli poskessa olevaksi. Koska pelilauta on armoton, on hyvä, että ohjeet virittävät pelaajat kaoottisen epätoivoiseen menoon hyvällä huumorilla.

Jälleen kerran pelin ongelmaksi koituvat pelin säännöt. Sinänsä helppo pelimekaniikka on onnistuttu selittämään uskomattoman pitkäksi opukseksi, jota on pelin aikana lähes mahdotonta selata sääntöjä tarkistaakseen, varsinkin kun yksityiskohdat eivät tunnu olevan loogisten otsikoiden alla. Samoin pelin ajankulun seuraaminen ns. haamuajastimen ajastimen avulla ja sen jälkeen pelaajan omalla ajastimella oli juttu, jota olisi kannattanut havainnollistaa kuvan avulla tai ehkä painottaa miksi pelaajan edes tarvitsisi käyttää haamuajastinta sen sijaan että vain suoraan liikuttaisi omaa ajastintaan. Vasta kun peliä oli pelannut jutussa alkoi olla järkeä.

Toinen nillityksen aihe on se, että aikamittarilla etenevät pelaajien ajastimet peittävät aikamittarin merkinnät, jolloin joka päivitysvaiheessa ajastinnappuloita joutuu siirtelemään nähdäkseen mitä pelissä tapahtuu.

Ekalla kerralla pelasimme peliä kolmen naisen kesken ja onnistuimme päihittämään laudan aika helposti vaikka allekirjoittanut kuolikin ihan vihoviimeisillä minuuteilla sammuttuaan palavaan huoneeseen. Seuraavalla kerralla kaikilta kuudelta pelaajalta lähti nirri nopeasti kun porukan yli-innostuneet miehet ottivat turhia riskejä, jotka kostautuivat nopeasti. Vaikka peli on huumorilla höystetty, tapahtumakorttipakka herättää aina kauhua ja tekemisiään saa todella miettiä tarkkaan. Ei siis pidä antaa vitsien hämätä, kyseessä on tiukka strategiapeli.

Tiivistelmä:

+ Kaikki pelin osat kuvituksia myöten tukevat humoristista otetta, mikä tekee tappiosta helpomman kohdata
+ Säälimätön pelilauta, jonka voi siis kuitenkin voittaa!
+ Voi pelata vaikka yksin

– Pelin säännöt ovat pitkät ja vaikeat silmäillä nopeasti
– Pelilauta voisi olla suurikokoisempi. Ajastimet peittävät aikamittarilla tietoa ja sukellusveneessä tulee helposti ruuhkaa. Lisäksi epäilemme kymmensivuisen nopan laatua, niin viehättynyt se oli luvusta 7.
– Kraken ei noussut kertaakaan testipelien aikana.

Arvosana:

Todellinen nörttityttö

Todellinen nörttityttö