“Pelataanko Commanderia, Nicol Bolas?”

 

Alkuperäiset Elder Dragon -kortit. c) Tero Aalto

 
Elder Dragon Highlander, toiselta nimeltään Commander, on yksi MtG:n suosituimmista formaateista. Nimensä tämä pelimuoto saa alkuperäisten Elder Dragon -korttien mukaan, joista Nicol Bolas on kuuluisin ja varmasti suosituinkin. Ystäväni  kommentoi, ettei ymmärrä Bolasin suosiota, kun onhan se nyt päivän selvää, että Vaevictus on Elder Dragoneista sympaattisin. Nicol Bolas on myös Elder Dragoneista ainoa, joka on edelleen pelin metajuonessa mukana, vaikkei enää olekaan Elder Dragon, vaan planeswalker. Viimeksi Bolas esiintyi pelin Hour of Devastation -lisäosassa.

EDH formaattina sai alkunsa pelaajien ideoinnista ja on saanut vaikutteita German Highlanderista, joka on myös sadan kortin singleton formaatti. Miten Commander sitten eroaa niin sanotusta perus Magicista, kuten esimerkiksi vaikka Standardista ja Modernista? Commanderissa pelataan aina sadan kortin suuruisella pakalla ja basic landeja lukuun ottamatta jokaista korttia saa olla vain yksi kappale. Tämä tarkoittaa siis sitä, että pakassa voi olla vain yksi Swords to Plowshares, mutta siinä voi olla myös Path to Exile. Niillä on hyvin samankaltainen efekti, mutta eri nimet. Tämän lisäksi pelaajilla on normaalin 20 elämän sijaan 40 elämää.

Hour of Devastationin versio Nicol Bolasista

Jokaisessa pakassa tulee olla komentaja, joka voi olla legendaarinen olento, Planeswalker tai erityistapauksissa kaksi legendaarista olentoa, joilla on ominaisuus nimeltä partner, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, pelaajalla voi olla kaksi komentajaa. Kenraali on Commander-pakassa villakoiran ydin, sillä sen väri-identiteetti, eli kortin oikeassa ylälaidassa ja kuvatekstissä olevat manasymbolit määrittävät minkä värisiä kortteja pakassa saa olla. Kenraalin ominaisuudet myös määrittävät usein vahvasti pakan teemaa.  Pelinä Commander toimii niin kaksin- kuin moninpelinäkin, mutta moninpelissä on sen ehdoton vahvuus, onhan Commander vahvasti sosiaaliseen kanssakämiseen nojaava pelimuoto. Commanderia jopa markkinoidaan Wizards of the Coastin sivuilla sosiaalisena ja hauskana pelimuotona, jossa pelaajat voivat kokeilla vapaasti luoviakin ratkaisuja, eikä voittajalla ole niin merkitystä.
 

Onko enemmän todella enemmän?

 
Suuri pakka on Commanderissa sekä vahvuus, että heikkous. On miltei pakollista omistaa suuri määrä erilaisia kortteja eri väreissä, että voi rakentaa toimivan pakan. Toisaalta jokaista korttia tarvitsee olla neljän sijaan yksi, joka taas laskee pakan hintaa. MtG on surullisen kuuluisa tähtitieteellisen kalliista korteistaan ja se saattaakin johtaa siihen, ettei moni pelaaja halua jäädä pelin pariin, koska se vaatisi suurta rahallista panosta. Hintatason vuoksi singleton formaatit ovat kilpailullisempia vastineitaan aavistuksen verran helpommin lähestyttäviä, vaikka saa niihinkin rahaa palamaan. Esimerkiksi monet erikoisemmat land-kortit ovat varsin arvokkaita, joten monilla Commander-pelaajilla ei välttämättä ole kuin yksi pakka, jolla he pelaavat. Commander-pelit ovat usein myös pitkähköjä, eikä ole mitenkään harvinaista, että peli kestää tunnin jos toisenkin. Pitkän pelin etuna on se, että pakka voi toipua pelin edetessä vastoinkäymisistä huolimatta, mitä ei nopeammissa formaateissa ehdi tapahtua. Pakan suuruus ja pelien pituus mahdollistavat myös monipuolisempia pelejä ja joustavampia ratkaisuja ongelmiin. Monet manahinnaltaan kalliit kortit, jotka eivät ole kovin pelattavia muissa formaateissa sopivat Commanderiin varsin hyvin, sillä peli ei välttämättä pääty jo vuorolla neljä.
 

Nicol Bolas ja kaksi tuoreempaa legendaarista lohikäärmettä. Voimatasot ovat hiukan muuttuneet parissa kymmenessä vuodessa. c) Joel Ljungquist

 

Kuinka päästä alkuun?

 
Jos Commander kiinnostaa, niin peliä on mahdollista päästä kokeilemaan monellakin tavalla. MtG: Onlinessa pystyy pelaamaan Commanderia, samoin kuin myös paikoissa, jotka järjestävät Friday Night Magicia. Pääkaupunkiseudulla ainakin Poromagiassa pelataan keskiviikkoisin Commanderia. Yleensä kaverilta voi lainata pakkaa kokeilupeliin, mutta jos haluaa aloittaa ihan oman pakan kanssa, Magic valmistaa preconstructed Commander-pakkoja, jotka ovat pelattavissa suoraan laatikosta avattuna. Näitä pakkoja myydään yleensä kaupoissa, joissa MtG:tä myydään muutenkin, kuten esimerkiksi Fantasiapeleissä, Poromagiassa ja Lautapelit.fi:ssä. Minä aloitin Commander-kokeiluni kahdella preconstructed-pakalla, joista toisen sain lahjaksi minut formaattiin tutustuttaneelta ystävältäni. Vuosien varrella nämä kaksi pakkaa ovat muuttuneet hyvin erilaisiksi, kuin mitä ne olivat niillä aloittaessani, mutta ovatpa silti suosikkipakkojani edelleen. Vuosien varrella preconstructed Commander-pakat ovat kehittyneet valtavasti ja niistä on tullut todella tasokkaita. Preconstructed-pakka on helppo tapa päästä alkuun ja peliin kiinni, mutta jos haluaa nähdä miten moninpeli toimii, youtubessa on paljon pelivideoita, joiden seuraaminen on varsin hauskaa. The Command Zonella on hyvin yksityiskohtaisia videoita, joissa pelin kulku käsitellään yksityiskohtaisesti. Samoin Starcity Gamesin kanavalta löytyy Commander-pelivideoita, mutta ne ovat ehkä aavistuksen verran hankalampia seurata, jos Commander ei ole kovin tuttu.
 

Minun pakkani

 

 
Mainitsin ylempänä kaksi preconstructed-pakkaani, joilla molemmilla pelaan edelleen. Niiden lisäksi minulle on vuosien varrella kerääntynyt muutama muukin pakka. Vain kaksi pakkaa olen purkanut, enkä ole jäänyt kaipaamaan kumpaakaan. Ensimmäinen pakka, jonka koskaan ostin, oli Prossh, Skyraider of Kherin johtama Jund-värinen token-pakka. Pelaan Prosshilla edelleen varsin usein ja se on omistamistani preconstructed-pakoista kokenut ehkä mittavimman muodonmuutoksen. Prossh ei enää nyssyttele muutaman tokeneja tekevän olion kanssa, vaan on muuttunut monipuolisemmaksi ja ennen kaikkea nopeammaksi kenraaliksi, jolla on liuta kavereita mukana. Toinen pakkani, sama jonka sain siis lahjaksi, on Mayael, the Anima. Mayael on muuttunut varsin vähän alkumuodostaan, sillä se tuo edelleen isoja olioita halvalla tai ilmaiseksi peliin. Mayael on hauska pakka pelata ja se on myöskin aloittelijaystävällinen. Ensimmäinen itse rakentamani pakka puolestaan on Bladewing the Risen, joka tuo lohikäärmeitä haudasta takaisin aina uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.

Kaiken kaikkiaan Commander on äärimmäisen monipuolinen tapa pelata MtG:tä. Ennen kaikkea se on sosiaalinen moninpeli, joka taipuu myös kaksinpeliinkin. Commander on ihan syystä kasvattanut suosiotaan vuosien varrella runsaasti. Kenraaliksi sopivia legendaarisia olentoja on niin paljon, että jokaiselle löytyy varmasti mieluinen , ellei jopa useampi. Minut EDH vei mukanaan täysin, enkä ole oikeastaan kaivannut lainkaan takaisin Modernin tai Legacyn pariin.

Hyödyllisiä linkkejä:

Magicin sivuilta löytyvä lyhyt esittely: https://magic.wizards.com/en/articles/archive/ways-play/introduction-commander-2016-10-28

The Command Zone: https://www.youtube.com/channel/UCLsiaNUb42gRAP7ewbJ0ecQ

Starcity Gamesin youtube-kanava: https://www.youtube.com/channel/UCmX7sQ4uz_Jx45ztKGrWT-g