Kun miettii satukirjoja, mieleen tulee helposti prinssi, joka pelastaa prinsessan, ja lopussa mennään naimisiin. Mutta mitä jos prinssiä ei kiinnostakaan?

Your Royal Gayness on jutun kirjoittajan johtama humoristinen peliprojekti, joka kääntää satukirjakliseet päälaelleen. Prinssi on homo, mutta prinsessat tavoittelevat avioliittoa kukoistavan valtakunnan perijän kanssa, joten prinssin täytyy keksiä tekosyitä ettei tarvitse mennä naimisiin.

Lisätietoa pelistä löytyy Facebook-sivuiltamme.

slide1

Tasa-arvoa etsimässä

Tarkoituksenamme on kehittää peli, joka edistää tasa-arvoa ja hyväksyväisyyttä, mutta tasapainottelu huumoriarvon ja inklusiivisuuden välillä tuntuu välillä trapetsikävelyltä laavan yli – ja laavassa ui palavia krokotiilejä. Olisi helppo lipsahtaa naisvihaan, jossa typerät prinsessat kiusaavat prinssiä hääunelmillaan bridezilla -tyyliin – se olisi varmasti monien mielestä hauskaa, ja peli myisi. Mutta miten olla lokeroimatta pelin naishahmoja ikäviin stereotyyppeihin, vaikka naiset ovatkin pelissä “vastustajia”?

Ehkä tärkein ratkaisu tämäntyyppisessä pelissä on luoda monimuotoinen valikoima naishahmoja – näin uhka onkin mahdollisuus, kun yhden tai kahden naishahmon ei tarvitse edustaa noin puolta väestöstä, kuten mediassa ja varsinkin peleissä usein käy.

Saavutimme diversiteetin satunnaisgeneroimalla hahmojen piirteitä: Jokainen prinsessa muodostuu mm. luonteenpiirteistä, peloista ja asioista, joista prinsessa pitää. Lisäksi loimme kolme kehotyyppiä, useita ihonvärejä ja erilaisia asuja, jotka myös vaihtelevat sen mukaan, millaisesta kulttuurista prinsessa on peräisin. Erilaisia yhdistelmiä on tuhansia, joten on epätodennäköistä, että pelaaja törmäisi samanlaiseen hahmoon kahdesti.

diversity

Emme halunneet, että naiset olisivat pelissä vain vastustajia, joten yksi prinssin kolmesta neuvonantajista (jotka ovat myös prinssin ystäviä) on nainen. Yksi taas on sukupuolineutraali, ja viimeinen on vain ihan tavallinen velho…

 

Barry the Wizard - konseptitaidetta

Barry the Wizard – konseptitaidetta

Kaapin paikka

Toinen ongelma oli hieman yllättäen prinssin kaappi. Lähes koko tiimimme koostuu seksuaalisten vähemmistöjen edustajista, mutta meille ei tullut mieleen miten kipeä paikka kaappi voikaan joillekin olla: monet eivät halua pelata peliä, joka muistuttaa heitä vaikeista ajoista.

Joskus on tehtävä kiperiä valintoja joten päätimme, ettei pelin koko perusideaa voi enää muuttaa huolestuneista kommenteista huolimatta. Teimme kuitenkin päätöksiä, jotka toivottavasti tekevät pelistä mukavamman pelata myös niille, joille kaappi on kirosana. Muutimme pelisuunnitelmaa siten, ettei sitä voi varsinaisesti hävitä: mikäli prinssin homous meinaa paljastua, pelaajan täytyy vain käyttää hieman aikaa ja resursseja tilanteen rauhoittamiseen. Päätimme, että prinssin neuvonantajat tietävät prinssin tilanteesta ja tukevat häntä, ettei prinssin tai pelaajan tarvitse olla yksin.

Saimme paljon hyvää palautetta kun puhuimme pelistä foorumeilla ja Redditissä, mutta myös joitain huolestuneita kommentteja, sillä homous ja huumori yhdistettynä valtavirtaviihteessä tarkoittaa usein homojen pilkkaamista. Meidän pelimme ideana on kuitenkin osoittaa epäoikeudenmukaisuuksia huumorin avulla. Jos prinssi esimerkiksi sattuu käyttämään liian hienostelevia vaatteita juhlissa, homousepäilymittari saattaa nousta. Systeemi simuloi oikeaa maailmaa ja maskuliinisuuden tiukkoja, joskus jopa mahdottomia sanattomia sääntöjä ja vaatimuksia huumorin keinoin.

Toivomme, että varsinkin nuoriso oppisi pelin avulla empatiaa vähemmistöjä kohtaan – pelin idea tuntuu viihdyttävän ihmisiä, ja kuten mm. Noin Viikon Uutisista olemme huomanneet, politiikka on paljon mielenkiintoisempaa kun sitä käsitellään huumorin kautta.

Tiimityötä ja joukkorahoitusta

Pelinkehitystiimiimme on naispainotteinen, mikä on raikas tuulahdus miesvaltaisella pelialalla. Olemme nyt työstäneet peliä yli puoli vuotta, suurin osa iltaisin korkeakoulun ohella, joten edistys on ollut hidasta, mutta tasaista. Alamme nyt kuitenkin olla tilanteessa, jossa opiskelijabudjetti ei enää riitä pelin työstämiseen ja yrityksen ylläpitokuluihin, joten esitän pyynnön teille, nörttitytöt: Kun aloitamme joukkorahoituskampanjan maaliskuun alussa, levitättehän sanaa projektista? Tarvitsemme apua, jotta voimme saattaa projektin kunnialla päätökseen. Jakamiset ja tykkäykset sosiaalisessa mediassa auttavat meitä levittämään sanaa. Jokainen pienikin lahjoitus on myös tervetullut sitten kun kampanja alkaa, ja vastalahjaksi tarjoamme tietysti kopioita pelistä sekä kaikkea muuta kivaa.

Lisätietoa projektista löytyy juuri avatuilta nettisivuiltamme (joita työstämme vielä, pyydän anteeksi sivujen sotkuisuutta ja kirjoitusvirheitä) ja sosiaalisesta mediasta (Facebook, Twitter ja Tumblr). Projektista voi myös tulla juttelemaan lauantaina 18.2. Yukiconin taidekujalle, jossa jutun kirjoittaja pitää pöytää.

slide2