Harvasta pelistä on keskusteltu niin valtavasti ja niin monessa eri valtamedian uutisjutussa kuin Pokemon GO:sta. Jo pelkästään marjastuksen ja Pokemonin suhteesta on kirjoitettu palstatolkulla. Milloin on ilmaistu, että nuorten tulisi kerätä mielummin marjoja tai koirankakkoja, milloin vastaavasti komennettu ironisesti vanhukset Pokémon-metsälle. On ehdotettu marjankeruusovelluksen kehittämistä, sitten luotu sellainen. Jossain välissä on huomattu, että nuoret keräävät marjoja sittenkin, joskin myös marjoja keräämättömyyden oikeudesta on ehditty räntätä loputtomasti eri puolilla internetiä.

Mustikkaan menon liittäminen Pokemoniin vaikuttaa kieltämättä vähintäänkin absurdilta, mutta samalla ilmiö paljastaa pelistä jotakin muuta: sen keskeisen yhteiskunnallisen aseman. Pokémon GO:sta etsitään vastauksia ja merkityksiä moneen isoonkin kansakuntaamme kohtaavaan ongelmaan. On Pokémonin syy, etteivät lapset kerää marjoja. Toisaalta Pokémonia on kiittäminen siitä, että lapset liikkuvat. Pokémon GO:sta onkin tullut, varmasti Nianticille ennustamattomalla tavalla äärimmäisen vaikutusvaltainen yhteiskuntaa muovaava, jopa ajoittain sitä hallitseva voima. Vaikutukset ovat moninaisia: niin hyviä, pahoja kuin arvelluttavia – mutta ennen kaikkea uutisoinnin arvoisia. Seuraavassa vaikutuksista kahdeksan keskeisintä.

1. Se muovaa yhteisöllisyyttämme

IMG_20160729_093639

Pikachusta iloitsemista tuskin ymmärtää kukaan, paitsi toinen pelaaja.

Alusta asti Pokémon GO:n hyödyistä on puhuttu sosiaalisina, ihmisiä yhdistävinä: sen avulla voi löytää kaltaistaan seuraa, jutella tuntemattomille ja epäsuomalaisella tavalla äityä puhumaan vieraille ihmisille samalla Pokéstopilla notkuessa. Kerrassaan vallankumouksellista! Tätäkin pidemmälle on menty. Kun Pokémonien on todettu jakautuneen epätasaisesti ympäri Suomea, on järjestetty bussikuljetuksia parempien metsästystulosten hengessä ja palattu kotiin uusien tuttavuuksien kanssa.

Asian varjopuolena on nähty kuitenkin se, että runsasta kävelyä vaativa peli samalla rajaa liikuntarajoitteiset ja haja-asutusalueiden harrastajat myös pelin sosiaalisista puolista. Harmitus on ilmeinen. Kun koko maailma pelaa Pokémon GO:ta, on turha kannustaa henkilöä viihtymään mielummin jonkin muun harrastuksen parissa. Peli osallistuu itsekin yhteisöllisyyden luomiseen tai hajottamiseen jo varhain, ja tekee siitä tärkeän identiteettiä ilmentävän osa-alueen. Tiimin valitseminen väärin voi parhaimmassa tai pahimmassa tapauksessa yhdistää tai erottaa porukoita radikaalillakin tavalla, erityisesti kun mukaan heitetään kilpailuhenkisyyden kipinä.

2. Se saa meidät käyttäytymään huonosti

Halveksuminen on myös tapa osallistua keskusteluun, kuten halveksuntaan vastaaminenkin. Kuten edellisessä, myös Pokémonin dissailu voi luoda yhteisöllisyyttä niille, jotka eivät kuulu pelaajien joukkoon. Usein poikkeava, sinänsä validi mielipide, esitetään vain kovin karuilla tavoilla, joka korostaa pokémonistien ja muiden kahtiajakautuneisuutta ja klikkiytymistä entisestään. Joissain viesteissä Pokémoneja on esimerkiksi kuvattu pahemmaksi kuin “hammer pantsit” tai “Macarena” ja kehoitettu juomaan mielummin olutta. Osittain ahdistuksen pelistä voi selittää sen kaikkialle tunkeutuvuus, jota ei pääse pakoon. Soveliaisuuden rajat ovat toisaalta paukkuneetkin, kun pelaajat ovat yllättäneet mm. murtautumalla maauimaloihin tai pelaamalla holokaustimuseossa. Tästäkin syystä myös Suomen poliisi on myös joutunut ottamaan kantaa Pokémon-ilmiöön ja kertomaan, missä saa oikein pelata ja missä ei. Pelin tarjoama “löytöretkeily” on selvästi ihmisille uusi asia – ja siksi myös sellainen, joka täytyy erikseen opetella sovittaakseen sen yhteen reaalimaailman sääntöjen kanssa.

3. Se on kasvatuksellinen apu

Pokeclass

Myös boksin ulkopuolisia ryhmänhallintakeinoja on kokeiltu.

Pääasiallisesti kasvatusalan ammattilaiset ovat suhtautuneet Pokémon GO:hon positiivisesti sen monet positiiviset puolet huomioiden. Peliä on alettu käyttää innovatiivisesti myös suoraan aineenopetuksessa, kuten esimerkiksi biologian- ja maantiedon opettamisessa. Pelin avulla on saatu myös vanhempien huomio keskitettyä toivotulla tavalla lasten pelaamiseen ja luotu ohjeita kodin pelikasvatuksen avuksi. Pelien opetuskäyttö tai vanhempien kiinnostus lapsen peliharrastusta kohtaan ei ole ollut perinteisesti liian helppoa, joten nykyinen tilanne voidaan nähdä selväksi Pokémon GO:n voitoksi. Samalla ollaan askeleen lähempänä sitä, mitä esimerkiksi kouluopetuksen digitalisoituminen voisi suuremmassakin mittakaavassa tarkoittaa.

4. Se on poliittisen vallan väline

Kuten arvata saattoi, Pokémon GO voi helposti päätyä puhemieheksi myös poliittisille toimijoille. Donald Trumpin vaalikampanjassa “kieron Hillaryn” voi esimerkiksi pyydystää Poké-palloon. Vastaavasti Hillary on yhtä lailla käyttänyt Pokémonia omassa kampanjoinnissaan. Kotimaassamme tärkeään maahanmuuttokeskusteluun on keksitty samoin osallistua Pokémonin kepeällä tematiikalla. Samaan aikaan Pokémonia, itse peliä, kuvataan aikamme aseeksi epäluuloa ja pelkoa vastaan: välineeksi, jolla voidaan aidosti kohdata ihmisiä pelin kautta näiden pelkäämisen sijaan. Toisin sanoen, Pokémon GO on tyhjä taulu, jota voidaan lukea, kuinka halutaan. Siitä on mahdollisuus löytää kauniita hetkiä, tai nähdä siinä potentiaalia pyydystää pari ääntä. Ristiriitaa ei ole siinä, että sama peli voi onnistua puhumaan täysin päinvastaista sanomaa riippuen siitä, kuinka sen politiikkaansa palvelemaan haluaa valjastaa.

5. Se on uhka

Venäjällä Pokémon on toki jo julistettu vaaralliseksi sekä turmelevaksi ja luotu paikallinen vastine, jossa voi pallottaa mm. Iivana Julmaa, mikä muuttaa toki pelin luonnetta hyvinkin ratkaisevalla tavalla ja toimii siten ideologisena välineenä. Myös pelin tietoturva-asiat ovat puhuttaneet, erityisesti Nianticin tehtyä virheen pelin vaatimien oikeuksien kanssa sen julkaisun aikoihin. Erityisenä uhkana ovat tietyt tahot pitäneet Pokémon GO:n vakoilupotentiaalia. Vaikka näissä väitteissä ei olisi perää, voidaan Pokémonin kautta kuitenkin pohtia kysymyksiä mm. siitä, kuinka paljon tietoa käyttäjä on valmis antamaan pelille kyseenalaistamatta tiedon käyttötarkoitusta lainkaan. Pelin mahdollistamia uhkia on otettu vakavasti kuitenkin monessa paikassa. Esimerkiksi New Yorkissa noin 3000 tuomittua rikollista on pelibannissa, sillä heidän on katottu pelin avulla voivan löytää potentiaalisia uusia uhreja helpommin. Tiedettävästi ihmisiä on myös ryöstetty Pokéstopeilla, mikä lisännee toivon mukaan huomiota erityisesti yksin pelaamiseen öisin ja tuo yleiseen tietoisuuteen sen, että uusi teknologia voi aina mahdollistaa uudenlaisia rikoksia.

6. Se on markkinataloutta

Mobiilipoke

Pelin avulla voi myydä puhelinliittymiä…

Laivapoke

…tai risteilyjä.

Pokémon tienaa 10 miljoonaa päivittäin, jolloin peliä voi jo hyvällä tunnolla sanoa menestyneeksi. Tämä on ehtinyt vaikuttaa jo mm. Nintendon osakekurssiin, joskin ilo oli lyhytaikainen, sillä jossakin vaiheessa sijoittajille selvisi, ettei Nintendolla ole juurikaan tekemistä pelin kanssa. Niantic ei ole kuitenkaan ainut menestyjä, sillä moni muukin on löytänyt pelistä itselleen tienestiä. Jo ensimmäisellä viikolla tarjolla oli ammattimaista trainer-palvelua halpaan 20 dollarin tuntihintaan. Sitten tulivat luvattomat Pokémon GO -tunnuskaupat. Pelaajien rahat kiinnostavat kuitenkin erityisesti markkinoijia. Päivittäin ilmestyy uusia kauppoja ja kahviloita, joista voi ostaa itselleen varavirtalähteitä tai pokata alennuksia peliä vilauttamalla. Ei ole oikeastaan hirveästi väliä, mistä tuotteesta on kyse. Se voidaan myydä Pokémien avulla esimerkiksi somistamalla ikkuna muistuttamaan mittelyareenaa. Pokémon GO on harvinainen tilaisuus tavoittaa kerralla valtava iästä, sukupuolesta tai yhteiskuntaluokasta riippumaton asiakassegmentti kapeamman, kohdemarkkinoinnilla houkuteltavan ryhmän sijaan.

7. Sillä on kansanterveydellisiä vaikutuksia

Koska Pokémon laittaa liikkumaan enemmän, on sen terveysvaikutuksista myös puhuttu paljon. Pokémon GO:ta on pidetty harvinaisen onnistuneena kokeiluna yhdistää teknologiaa liikuntaan. Erityistä huomiota ovat saaneet pelin positiiviset vaikutukset mielenterveyteen. Ammattilaisten löydösten lisäksi pelaajat ovat todenneet pelin vaikuttaneen heidän mielenterveyteensä ja innostaneen heitä pääsemään ulos talosta. Edelleen näin saadun liikunnan hyödyt edistävät mielenterveyttä ja sosiaalista hyvinvointia. Nyt Pokémonia ollaan testaamassa jo nuorisotyössäkin. Toisaalta kolikolla on aina kaksi puolta ja mobiilipelien ahkera käyttö voi lisätä esim. niska- ja hartiakipuja tai rasittaa silmiä.

8. Se tuhlaa aikaamme

Pokémon GO, kuten moni muukin peli, on tuote, jolla ei ole mitään merkitystä paitsi viihdyttää meitä. Aikuiset ihmiset pelaavat innoissaan puhelimillaan lasten ja nuorten seassa. Osa tutkijoista on kuitenkin pitänyt Pokémonin pelaamista merkkinä nykyihmisen elämän tyhjyydestä. Tästä kai myös marja-argumentissa on perimmiltään kyse. Miksi jahdata kuvitteellisia otuksia, kun voisi tehdä jotain järkevää? On kuitenkin huomautettu, että ihmisen kuuluu saada tehdä myös turhia asioita. On voimauttavaa saada päättää oman elämänsä suhteen, mihin aikansa käyttää. Pokémon on suhteellisen simppeli väline saada aikaa itselleen ja harrastukselleen, vaikka sitten loputtomasti. Joillekin Pokémon voi tarkoittaa kaivattua seikkailua ja irtiottoa arjesta hieman isommassa mittakaavassa. Joissain tilanteessa ajankäytön ohjaaminen tiettyihin aktiviteetteihin on toki aivan paikallaan.