Liput: 11€ aikuinen, 4€ lapsi (2016)
Avoinna: Päivittäin klo 9-17
Saapuminen: Museolle pääsee helposti julkisilla
Protip: Suunnittele käynti etukäteen museon nettisivujen avulla

Muutama vuosi sitten eteläiseen Saksaan suuntautuneella työmatkallani kävi niin onnellisesti, että minulla oli päivän verran aikaa kulutettavana Münchenissä. Sattumoisin kaupungissa sijaitsee myös maailman suurimmaksi kehuttu tiede- ja teknologiamuseo – sinne siis!

Museon historiaa

torniDeutsches Museum perustettiin jo vuonna 1903, ja se on eräs maailman vanhimpia tiedemuseoita. Sopivien tilojen puutteessa museo toimi alkuun Kansallismuseon tiloissa. Münchenin kaupunki lahjoitti pienen, Iser-joessa sijainneen ja silloin vielä Hiilisaaren nimeä kantaneen saaren (sittemmin Museosaari) museon käyttöön, ja uuden museon peruskivi päästiin muuraamaan vuonna 1906. Ensimmäinen maailmansota kuitenkin viivästytti rakennustöitä, ja uusi museorakennus avattiin virallisesti vasta vuonna 1925.

Kuvassa astronominen kello museon sisäpihalla, noin vuodelta 1932.

Kattavasti tiedettä ja teknologiaa

Aluksikin, museo on valtava: kahdeksan kerrosta ja 50 000 m2 tarjoavat ihmeteltäväksi kymmeniä aihealueita ja kymmeniä tuhansia näyttelyesineitä. Jos museossa ei aio kuluttaa päiväkausia, on selvää ettei kaikkiin näyttelyihin ehdi tutustua perusteellisesti. Fiksu valitseekin etukäteen muutaman aiheen joka kiinnostaa, ja keskittyy niihin, valinnanvaraa todellakin on. Etukäteissuunnittelua helpottaa se, että Deutsches Museumilla on erinomaiset nettisivut, sieltä löytyy mm. näyttelyiden perustiedot ja eri kerrosten kartat. Huolellisesta suunnittelusta huolimatta voi käydä niin, että eksyy ihan huomaamattaan kuluttamaan pitkäänkin aikaa näyttelyssä, joka ei alun perin ollut listalla lainkaan, ainakin itse harhauduin hyvästä suunnitelmasta pariinkin otteeseen.

DieselmoottoriMuseoon päästyäni harhauduin ensimmäiseksi power machinery -osastolle, jossa oli erilaisia höyrykoneita, dieselmoottoreita, tuulimyllyjä, vesirattaita… ensimmäinen näyttely, ja aikaa meni heti suunniteltua enemmän  – minkäs teet, ne koneet olivat lumoavia!

Oikealla kuvassa tiettävästi ensimmäinen ihan oikeasti toiminut dieselmoottori.

Toinen suosikki oli sopivasti juuri vierailupäivänäni avautunut Da Vinci -erikoisnäyttely, jossa pohdittiin luonnon vaikutusta Da Vincin keksintöihin. Esillä oli piirroksia, pienoismalleja, ja audiovisuaalisia esityksiä. davinci(Vaihtuviin erikoisnäyttelyihin muuten voi ja kannattaa käydä etukäteen tutustumassa museon nettisivuilla.)

Muita mieleenpainuneita kokemuksia olivat musiikki-instrumenttien osasto, jossa luonnollisesti soi musiikki, ja joka ei muuten myöskään ollut alkuperäisellä vierailulistallani. Lisäksi kellot, kartat, astronomia, ja kryptografia tekivät vaikutuksen, muutamia mainitakseni.

kaivosYksi hienoimmista oli kaivosteollisuuden näyttely, museon kellarissa sijaitseva tunneli, missä realistisen kokoiset mallinuket paiskivat töitä erilaisissa kaivoksissa. Tunnelma oli hieno, paikoin klaustrofobinen jopa, näyttely oli upeasti rakennettu ja todella informatiivinen. Tarkoitus oli piipahtaa vain pikaisesti vilkaisemassa ennen lentokentälle lähtöä, mutta jälleen kerran aikaa meni huomattavasti pidempään kuin olin suunnitellut. Kierroksen lopussa kylmä hiki alkoi kohota pintaan, kun kaivoksista ei päässytkään oikomaan ulos, ihmisjono kiemurteli loputtomasti jatkuvassa tunnelissa, kello tikitti ja lennon lähtöaika lähestyi…  ihan täysin en ehkä kyennyt viimeisestä kierroksesta nauttimaan. Hieno se oli, siitä huolimatta, ja koneeseenkin ehdin.

Kaikkinensa vierailuuni meni noin nelisen tuntia, ja pidempään olisin viihtynyt. Paljon tuossakin ajassa ehti näkemään, mutta paljon jäi näkemättäkin – toivottavasti jonain päivänä pääsen paikan päälle uudemmankin kerran.

Deutsches Museum uudistuu

Museon kokoelmia ja näyttelyitä uudistetaan jatkuvasti, ja yleensä joku osastoista on aina suljettuna. Listan aktiivisista ja suljetuista näyttelyistä voi tarkistaa, kyllä, sieltä museon nettisivuilta, joihin siis todellakin kannattaa käydä tutustumassa jo ennen vierailua.kartat

Tällä hetkellä museossa on meneillään suurempi remontti, ja suljettuja näyttelyitä on normaalia enemmän. Siitä huolimatta museon näyttelytilasta on avoinna noin puolet, joka tarkoittaa 25 000 m2 ja yhdeksää kilometria käveltävää, joten jos olet menossa Müncheniin lähivuosina, ei Deutsches Museumia kannata jättää väliin remontin vuoksi.

Uljas, uudistunut museo avautuu kokonaisuudessaan vuonna 2019, ja mielenkiinnolla jään odottamaan mikä modernisaatioprojektin lopputulema on.