pelimuseo1

Pelit ovat museokamaa! Kuva: Mikko Seppänen

Tiistaina 31.3.2015 Tampereen museokeskus Vapriikissa oli tiedotustilaisuus ja seminaari, jotka käsittelivät pelimuseon perustamista Tampereelle. Nörttityttöjä olivat tilaisuudessa edustamassa Elisa Wiik ja Mikko Seppänen.

Tilaisuus alkoi kahvittelulla sekä noin tunnin pituisella lehdistötilaisuudella, jonka aikana ja jälkeenkin yleisö sai kysellä projektin edustajilta askarruttamaan jääneitä kysymyksiä.

Pelimuseohankkeen takana ovat Vapriikissa sijaitseva mediamuseo Rupriikki, Pelikonepeijoonit, Tampereen kaupunki sekä Tampereen yliopisto. Hanketta on suunniteltu noin puoli vuotta etukäteen ja tilaisuudessa julkistettiin myös joukkorahoituskampanja, jonka minimitavoite on 50 000 euroa. Rahoitusaikaa on syyskuuhun asti ja koossa on kirjoitushetkellä jo 20479 euroa.

Museo on jokatapauksessa tulossa, mutta joukkorahoitus takaa sen, että museosta tulee vuorovaikutteinen elämys ja kävijät pääsevät pelaamaankin. Myös vanhojen peliautomaattien entisöinti ja kunnossapito vie rahaa ja jos tavoite ylitetään, voidaan panostaa laajempaan tutkimustoimintaan ja hienompiin elämyksiin.

pelimuseo2

Hanke pähkinänkuoressa. Kuva: Mikko Seppänen

Vaikka museon pääpaino tuleekin olemaan digitaalisissa peleissä, esitellään museossa myös suomalaisia roolipelejä, lautapelejä, korttipelejä sekä demoskeneä. Tavalliset pelaajatkin pääsevät osaksi museointityötä, kun museo käynnistää myöhemmin pelimuistojen kuvakeruun. Museon on tarkoitus avautua suurelle yleisölle alkuvuodesta 2017 ja joukkorahoituskampanjaan osallistujille jo joulukuussa 2016. Tilaa museolle on varattu 400 neliötä Vapriikin yläkerrasta.

Pelit ovat haastava museoitava kohde, mutta museossa voisi olla esillä esimerkiksi haastatteluita, kirjeitä, valokuvia sekä let’s play- ja läpipeluuvideoita. Tampereen yliopiston opiskelijat tulevat olemaan mukana kehittelemässä näyttelyitä ja yliopiston suunnitelmiin kuuluu myös seminaarien ja pelijamien järjestäminen museon tiloissa.

pelimuseo3

Tilaisuuden interaktiivinen osio. Kuva: Mikko Seppänen

Tiedotustilaisuuden jälkeen kutsuyleisöllä oli paitsi aikaa jutella hankkeen edustajien kanssa,  myös mahdollisuus pelata paikalle varta vasten tuotuja  pelejä. Pelivalikoimassa oli Uuno Turhapuro muuttaa maalle, Super Stardust, Deluxe Skijump sekä Missile Command. Kaikki paitsi viimeksi mainittu ovat suomalaisia pelejä ja niiden lisäksi paikalla oli myös vitriini, joka esitteli muutakin suomalaista pelituotantoa. Pelattavana olevat pelit esittelivät samalla erilaisia alustoja, sillä edustettuna olivat Commodore 64, Amiga, PC  sekä pelikabinetti. Vanhoja pelejä oli todella hauskaa päästä kokeilemaan, sillä niistä itselle aiemmin tuttu oli vain legendaarisen vaikea Uuno Turhapuro.

Iltapäivällä osallistujille oli vielä tarjolla mielenkiintoinen seminaari, joka käsitteli pelejä, pelitutkimusta ja pelimuseohanketta useista eri näkökulmista. Seminaarin ensimmäisellä puoliskolla Jaakko Suominen Turun yliopistosta kertoi tavoista tutkia ja esittää pelihistoriaa, Maria B. Garda Lodzin yliopistosta esitteli pelien säilytyksen haasteita Puolassa, Tuija Lindén puhui Pelit-lehdestä sekä suomalaisen pelaamisen historiasta, Mikko Heinonen Pelikonepeijooneista kertoili omasta pelikeräilyhistoriastaan ja Annakaisa Kultima Tampereen yliopistolta hahmotteli peliasiantuntijoiden tärkeyttä nykyajan digiyhteiskunnassa.

pelimuseo4

Missile Command oli tosi hauska! Kuva: Mikko Seppänen

Seminaarin toisella puoliskolla Teemu Ahola Tampereen museopalveluista kertoi pelien museointimahdollisuuksista, Suvi Latvala Neogamesilta avasi suomalaisen pelialan tämänhetkistä tilannetta, Mikko Meriläinen Helsingin yliopistosta puhui omista pelikokemuksistaan sekä pelikasvatuksesta, Jaakko Stenros Tampereen yliopistolta kertoi suomalaisen leikin ja pelien tutkimuksen historiasta ja Seppo Haataja esitteli Avoin Tampere-ohjelman yhteyksiä pelillisyyteen ja liiketoiminnan tukemiseen.

Seminaari esitteli loistavasti sitä, millaista asiantuntemusta Suomessa pelien, pelitutkimuksen ja pelikulttuurin säilyttämisen suhteen on ja millaisia monipuolisia mahdollisuuksia pelimuseo tulee tarjoamaan. Seminaarin puhujakattaus alleviivasi myös sitä, että Suomen pelimuseo on sekä koko Suomen hanke, että myös kansainvälinen hanke. Koko tilaisuus oli hyvin lämminhenkinen ja positiivinen ja päivä hujahti ohi hetkessä. Itse näin tamperelaisena olen hyvin ylpeä, että museo tulee juuri tänne ja toivotan hankkeelle onnea ja menestystä!