Avaruusaluksessa on jotain ylimääräistä… Avaruusaluksen tietokonejärjestelmä on huomannut Gnosia-ruton levinneen miehistöön. Rutto, joka saa kantajansa murhaamaan toisia on aika ikävä suljetussa tilassa, joten miehistön on toimittava ja selvitettävä kuka on Gnosia.
Lähivuosina on julkaistu useita aikasilmukka-pelejä, joissa Päiväni murmelina-elokuvan tapaan toistetaan yhtä päivää tai muuta ajanjaksoa uudelleen ja uudelleen. Yksi niistä on Mafia tai Ihmissusi-nimisellä tunnetusta seurapelistä inspiraationsa saava Gnosia, johon tartuin erään Switch-peliarvostelijan todetessa sen olevan yksi hänen suosikki switch pelejään (saatavilla myös PC:lle ja Vitalle). Pelissä käydään keskusteluja, joiden aikana syytellään ja puolustellaan toisia ja yritetään selvittää kuka tai ketkä nyt onkaan niitä murhanhimoisia Gnosia-tyyppejä. Harmi vain ettei niiden murhanhimo tule esiin kuin vasta yöllä, joten käytännössä aikankin vähintään yksi miehistön jäsen joutuu Gnosian kadottamaksi ennen kuin murhuli löytyy.
Pelkkä yksin pelattava Mafia klooni peli ei kuitenkaan ole. Hahmoilla on omat persoonansa jotka vaikuttavat peliin: looginen mutta tökerö hahmo saatetaan heittää nopeasti pihalle vain siksi että muut hahmot eivät pidä hänestä, vaikka sille ei olisi selkeää syytä, hyvin hiljaista hahmoa aletaan epäillä koska hän ei osallistu pohdintaan kuka on Gnosia ja hahmoilla on myös jonkin verran keskinäisiä suhteita, jotka vaikuttavat heidän harkintakykyynsä – eihän kukaan halua uskoa että ihastuksen kohde voisi olla murhan himoinen Gnosia. Tekoäly esittääkin hienosti aitoja ihmisiä heikkouksineen ja virheineen. Hahmoilla on myös kykyjä joilla he voivat vaikuttaa paremmin keskusteluun – myös pelaaja hahmo voi avata näitä kehittämällä hahmoaan.
Lopputuloksena on uniikki, tarinallinen Mafia-peli. Gnosian tarina jakautuu hahmojen omiin juoniin, joita avaamalla pääjuoni etenee. Itse olin pitkään jumissa tarinassa kunnes huomasin ”event finder” nappulan ruudun oikeassa yläkulmassa. Se nopeutti huomattavasti tarinan etenemistä, mutta onneksi grindaukseni suosikkiasetuksillani ei mennyt hukkaan, sillä hahmoni taidot olivat kasvaneet sen verran että pärjäsin loppupelin huomattavasti paremmin kun häntä ei heitetty koko ajan ”kylmään uneen” miehistön keskustelujen perusteella tai kadotettu Gnosioiden toimesta.
Gnosia on peli jota ei voi suositella kaikille, mutta mikäli yksin pelattava sosiaalinen päättelypeli kiinnostaa, on Gnosia oikein hyvä siihen. Sen tarina on mielenkiintoinen, joskin käsittelee jonkin verran mahdollisesti ahdistavia aiheita, kuten seksuaalista hyväksikäyttöä (joskin lähinnä historiassa, ei niinkään pelin sisäisissä tapahtumissa muuten kuin dialogissa). Sen pelimekaniikka voi käydä nopeasti turhan itseään toistavaksi monille, ja olenkin sitä mieltä että pelin alussa hahmon kyvyt olisivat voineet olla korkeammat, jotta hahmo ei vietä niin montaa aikasilmukkaa kuolleena tai kylmässä unessa, ja peli olisi edennyt sujuvammin. Sanoisinkin että peli on parhaimmillaan Switchin (tai Vitan) tapaisilla käsikonsoleilla, joissa sitä voi pelata helposti lyhyitä aikoja vaikkapa matkalla. PC-versiolla oli kuulema julkaisuaikoihinsa ongelmia, mutten nopealla vilkaisulla huomannut kekenkään maininneen että ongelmat olisivat jatkuneet näin vuosi myöhemmin.