Nörttitytöt

Olen aikaisemmin kirjoittanut jo kolmannelle kaudelleen ehtineestä Zombies, Run! -juoksupelistä. Pelin tekijä, Six to Start, on hiljattain kehittänyt Ison-Britannian National Health Servicen kanssa yhteistyössä aktiivisuuspelin nimeltä The Walk.

 

Pelimekaniikka

Kartta ja valinnainen reitti. Kuva © Six to Start.

Kuten ylläolevasta videosta voi päätelläkin, The Walkin pelaaminen tapahtuu pääasiassa kävelemällä. Peli käynnistyy, kun pelaaja odottaa kahvilassa Invernessissä, Skotlannissa, junan lähtöä Lontooseen. Yhtäkkiä tämän pöytään istuu vieras nainen, joka sekoittaa pelaajan vakoojaan, joka tämän pitäisi tavoittaa. Pian tapaamisen jälkeen Invernessin asemalla räjähtää ensin EMP ja sen jälkeen perinteisempi pommi. Pelaaja saa “kannettavakseen” pienen paketin, joka sisältää sateliittipuhelimen sekä jonkin tuntemattoman laitteen. Hän saa tehtäväkseen kuljettaa laitteen Edinburghiin ihmiskunnan tulevaisuuden pelastamiseksi. EMP:n seurauksena mikään kulkuneuvo Invernessin alueella ei toimi ja Walker-kutsumanimen saanut pelaaja joutuu kuljettamaan laitteen jalan Edinburghiin asti. Matkan varrella Walker kohtaa niin armeijaa, terroristeja kuin myös susia ja kylmää. Tätä kirjoittaessa olen itse kävelemässä läpi Skotlannin vuoristosta. Olen melko varma, että Edinburghiin päästyäni joudun jatkamaan matkaa eteenpäin, mutta tällä hetkellä en tiedä tarinasta juurikaan tätä enempää.

Pelin ensimmäinen kausi on jaettu 51 tehtävään, joista jokaisen pohjalla on pieni osa Ison-Britannian karttaa. Kartalle on merkattu reitti ja toistaiseksi jokaisessa kartassa on ollut kaksi osaa, joissa voi valita lyhyemmän tai pitemmän reitin. Reitin edetessä tarina aukeaa parisen minuuttia kerrallaan. Pitempiä reittejä valitsemalla pelaaja saa avattua pelin maailmaan liittyviä esineitä, jotka laajentavat kokemusta, mutta eivät ole pakollisia juonen ymmärtämisen osalta. Lisäksi maastosta löytyy pieniä valkoisia ruutuja, jotka “skannaamalla” (käytännössä ruudun koskettaminen niiden kohdalta) löytää ajoittain, yhden per kartta, pelin teknofobiseen terroristijärjestöön päätyneen nuoren miehen tekemiä äänitteitä, jotka jälleen laajentavat pelin maailmaa, mutta eivät ole pakollisia itse pelaamisen kannalta.

 

Älä pelkää

Tehtävän overview. Kuva © Six to Start

Aikoinaan, kun ensimmäisen kerran pelasin Zombies, Run!:a ja jouduin ensimmäiseen zombijahtiin, säikähdin yhtäkkiä läheltä, “korvan vierestä” kuuluvaa murinaa ja huokailua niin pahasti, että kiljahdin ja ryntäsin pakoon, ennen kuin tajusin, että se tuli pelistä. The Walk käyttää hyvin pitkälti samankaltaisia tekniikoita jännityksen ylläpitämiseksi, joskin eri kontekstissa. Osasin odottaa Invernessin aseman räjähdystä, mutta siitä huolimatta kumarruin väistämään lentävää roskaa, kun se lopulta tapahtui. Ensimmäinen aseen laukaus läheltä aiheutti saman reaktion. Tarina itsessään on mukaansatempaava ja ääninäyttelijät ovat jälleen loistavia.

Ainoa varsinainen valitukseni pelistä on siinä, että en ainakaan toistaiseksi ole onnistunut löytämään siitä asetusta, joka soittaisi aukeavat tarinajaksot automaattisesti sitä mukaa, kun ne aukeavat ja esimerkiksi musiikkia jaksojen välillä. Tietysti normikäytössään aktiivisuusmittarina tämä on hyvä piirre, mutta ainakin itselläni on muodostunut tavaksi lähteä erillisille kävelylenkeille, jotta saisin päivän tehtävän valmiiksi ennen nukkumaanmenoa. Kävelylenkeillä tulee kovasti ikävä Zombies, Run!:n kaltaista tehtävän automaattista edistymistä.

 

Gamification works, baby!

Päiväkohtaiset tilastot. © Six to Start.

Pelin tärkein ominaisuus on ehdottomasti se, että se kannustaa hyötyliikuntaan. Kun uuden tarinajakson saa auki jäämällä bussista pois aikaisemmalla pysäkillä, alkaa kävely vaikuttaa kummasti houkuttelevammalta. Samoin lisäpalkinnot tehtävän suorittamisesta vuorokauden aikana ja tehtävän suorittaminen siten, että sen aikana on korkeintaan kolme tuntia epäaktiivisuutta saavat molemmat kummasti tavoittelemaan lisäaktiivisuutta. Henkilökohtaisesti olen erittäin suuri elämän ikävien asioiden pelillistämisen fani ja siinä tehtävässä tämä peli onnistuu mainiosti. Olen tätä kirjoittaessa vielä sen verran tuore pelaaja, etten osaa sanoa tarkkaan millainen vaikutus pelillä on pitemmällä aikavälillä, mutta äkkiseltään uskoisin innon jatkuvan ainakin niin pitkään kuin uusia tehtäviä riittää. Zombies, Run!:n kohtalon tietäen The Walk saa luultavasti myös jatkossa lisää tehtäviä kun pelaajakunta alkaa kaipaamaan lisää sisältöä. Peli on saatavilla niin iPhonelle kuin myös Android-puhelimille ja itse ainakin suosittelisin sitä kaikille, joilta ympäriinsä liikkuminen onnistuu.