Nörttitytöt

Kuva: faseextra

“Et sä oo mikään oikee pelaaja. Ethän sä pelaa edes mitään oikeita pelejä.” Kuulostaako tutulta? Jos pelaat vain selainpelejä, mobiilipelejä tai vaikkapa vahvasti naisten peliksi leimaantunutta Simsiä, saat todennäköisesti edellä mainitun kaltaisen vastaanoton ns. tosipelaajien keskuudessa. Myönnän itsekin joskus väheksyneeni enemmän tai vähemmän avoimesti niitä, jotka eivät mahtuneet omaan käsitykseeni siitä, mitä tarkoittaa olla pelaaja. Sittemmin otin aivot käyttöön.

Pelaajia on yritetty jo vuosien ajan lokeroida joko kasuaaleihin tai hardcorepelaajiin, mutta tämä ei ole ihan täysin ongelmatonta. Kun kasuaalilla viitataan tuhansia euroja ja satoja tunteja FarmVilleen, Bejewelediin tai Angry Birdsiin upottavaan addiktiin, on vaikea nähdä, miten kyseessä voi minkään määritelmän rajoissa olla enää satunnaispelaaja. Sen sijaan hardcorepelaajien keski-ikä vain kasvaa koko ajan, ja tämän myötä yhä useammalla “tosipelaajalla” on pelaamisen lisäksi muutakin elämää, kuten perhe, työt ja muita harrastuksia. Nämä pelaajat siis toisin sanoen käyttävät luultavasti aiempaa vähemmän aikaa peleihinsä, sillä uusinta suosikkiräiskintää tai eeppistä fantasiarytkettä ei (ainakaan vielä) mobiilisti voi pelata, toisin kuin edellä mainittuja kasuaalipelejä.

Ainakaan peleihin käytetyn ajan ja omistautumisen perusteella väheksymistä ei siis voi perustella, ellei ivan tarkoituksena ole ilkkua nimenomaan pelaamisen intensiteettiä. Kaiken, vaikkakin vähenevän, vapaa-aikansa peleihin käyttävältä tämä kuitenkin kuulostaisi varsin oudolta. Vai onko kyseessä sittenkin kateus ja katkeruus? Opittu mantra, jota toistetaan vain koska ole ajateltu asiaa sen pidemmälle? Niin tai näin, ainoa todellinen merkitsevä ero tuntuu olevan genrepainotuksissa: suosituimmista kasuaalipeleistä valtaosa lienee taitoa, nokkeluutta, reaktionopeutta ja hahmotuskykyä mittaavia pikapelejä, kun taas “oikeiden pelien” kohdalla rajoituksia ei oikeastaan ole, hardcoretermin alle mahtuu niin toiminnallisia, taitoa mittaavia, elämyksellisiä kuin tarinankerronnallisia pelejä ja näiden yhdistelmiä. Ellei äly- ja taitopeleistä ole tullut jossain vaiheessa syntiä, on epätodennäköistä, että tästäkään löytyy varsinainen syy kasuaalivihamielisyydelle.

Missä siis mättää? Loogisesti ajatellen luulisi olevan iloinen asia, että meillä on nyt sekä aiempaa enemmän peleistä kiinnostuneita ihmisiä että enemmän erilaisia pelejä kuin koskaan aiemmin. Lisäksi pelit aletaan pikkuhiljaa ottaa vakavasti paitsi taiteen ja viihteen saralla, myös esimerkiksi varteenotettavana uravaihtoehtona ja erinomaisena koulutustyökaluna. Kaikki hyvin? Ei. Meillä on nyt vääränlaisia ihmisiä tykkäämässä vääränlaisista peleistä, ja oikeastaan kaikki oli paljon paremmin silloin, kun sai tuntea olevansa väärinymmärretty nero, kun pelit olivat vain harvojen ja valittujen huvia. Pelitkin ovat nyt ihan pilalla, kun alalle on päästetty soppaa sekoittamaan asiasta mitään tietämättömiä kukkahattutätejä, feministejä ja rahanahneita toimitusjohtajia.

Hohhoijaa. Vai olisiko sittenkin kyseessä kasvukivut, sillä onhan se nyt tuskallista myöntää, että todellisuudessa kaikki eivät pidä juuri samoista asioista kuin Minä. Kun osa pelien saamasta huomiosta (lue: rahasta) on valumassa naapurin lempipelille, onhan se hieman harmillista, ettei omaan pajatsolokeroon eksy ainutkaan kolikko. Ei voi kuitenkaan väittää, etteikö nostalgiannälkäisille edelleen tarjoiltaisi sisältöä, sillä netti on pullollaan laadukkaita indietuotantoja retrompaankin makuun. Lisäksi Kickstarterin ja muiden yhteisörahoitussivustojen avulla on jo useampikin klassikkonimi saanut jatkoa.

Eli mitäpä jos nyt itse kukin poistuisi sieltä kasari-/ysärikellarista (niin hyvä kuin siellä onkin olla), ja katselisi avoimin silmin, mitä 2000-luvulla on tarjottavana. Jos on oikein villi olo, voi heittäytyä vallan hurjaksi kuten minä tein, ja estottomasti kokeilla täysin uusia genrejä. Voit vahingossa rakastua jopa *gasp* kasuaalipeleihin! Lyhyemmin: olisiko aika antaa kaikkien pelata juuri niitä pelejä kuin kenestäkin parhaalta tuntuu, ja keskittyä nälvimisen sijaan vaikkapa rakentavaan keskusteluun.