Alustat: PlayStation 4
Kehittäjä: From Software
Julkaisija: SCE Japan Studio
Genre: toimintaroolipeli
Ikäraja: 16
Verta ja kauhua! Ne ovat Bloodbornen teemat, joiden mukaan kuljetaan Yharnam-nimisen kaupungin goottityylisillä ja synkillä kaduilla. Peli on Demon’s ja Dark Souls -peleillä kuuluisuuteen nousseen From Softwaren ja Hidetaka Miyazakin teos, ja samoja elementtejä onkin esillä myös Bloodbornessa. Oikeastaan pitäisi toimintaroolipelin sijaan puhua enemmänkin toimintakauhusta.
Päähahmo saapuu Yharnamiin, josta hän syystä jos toisesta hakee parannuskeinoa itselleen. Parantaminen onnistuu siirtämällä kehoon uutta ihmeverta, josta Yharnam on tullut tunnetuksi maailmalla. Hoidossa ilmennyt haittapuoli kuitenkin selvisi liian myöhään: ihmiset alkoivat muuttumaan petomaisemmaksi ajan myötä. Olet metsästäjä, jonka tehtävänä on tappaa nämä pedot. Kuten aiemmissa Souls-peleissä, tässäkään juoni ei tule selväksi helposti ja joitakin asioita pelaaja joutuu itse pähkäilemään ja täyttämään tyhjät aukot spekuloimalla.
Pelattavuus on astetta nopeampaa edellisiin peleihin verrattuna. Nyt on luovuttu torjumisista ja korvattu ne nopeilla väistöliikkeillä, mikä muuttaa pelityyliä huomattavasti, vaikkakin edelleen säilyttää sen tutun Souls-fiiliksen. Bloodborne kannustaa pelaajaa hyökkäämään raivokkaasti, sillä onnistuneesta iskusta on mahdollisuus saada voimansa takaisin tekemällä nopeita vastahyökkäyksiä. Pelin tempo on selvästi erilainen verrattuna Dark Soulsiin, jossa hitaus, harkittu odottaminen ja heikon kohdan löytäminen ovat avainasemassa.
Bloodbornessa veri on valtaa, ja verta keräämällä kehität niin hahmoasi kuin aseitasikin sekä ostat erilaisia esineitä. Peli rankaisee pelaajia, jotka eivät menesty. Jos kohtaat kuoleman, menetät veresi. Voit seuraavan elämän aikana vielä yrittää saada menetetyt veret takaisin joko tappamalla vihollisen, joka tappoi sinut viimeksi, tai hakemalla verilammikon paikasta, johon kupsahdit viimeksi.
Souls-pelit tunnetaan kaikkein parhaiten on haastavuudesta, eikä Bloodborne tuota tässäkään asiassa pettymystä. Edelleen pelin pointtina on, että tulet kuolemaan ja siihen kannattaa tottua. Jos et onnistunut viimeksi, yritä uudestaan. Vahvistu jokaisen yrityksen jälkeen. Etene. Kokeile. Opi. Ja lopuksi tyrmää este. Peli tuottaakin suurta mielihyvää jokaisen pomon ja haasteen jälkeen, sillä peli ei pidä kädestä kiinni ja auta pelaajaa pääsemään esteen yli. Mutta jos kuitenkin haluaa apua, on mahdollisuus kutsua peliapua toisilta pelaajilta, jotka tällöin tulevat sinun peliisi ja auttavat sinua etenemään – tai sitten hyökkäävät maailmaasi ja yrittävät metsästää sinua. Koin ongelmia avun saamisessa, joskus valehtelematta kesti tunnin ennen kuin sain ketään apuuni. En tiedä, oliko kyseessä yhteysongelma vai että ihmiset eivät yksinkertaisesti välitä niin paljoa auttamisesta, mutta turhauduttavaksi kävi. Onneksi voit pyytää omia kavereita apuun, jos sellaisia on tarjolla.
Äänimaailma on suorastaan pelottava. Musiikkia ei kuulu muulloin kuin pomotaisteluissa ja parilla tietyllä alueella. Muulloin äänimaailmaa hallitsevat taisteluiden äänet, hirviöiden ääntelyt, itkevien vauvojen ja hullun lailla nauravien naisten huutelut. Visuaalisesti taas peli on juuri niin karmiva kuin sen pitääkin olla. Kadut tuntuvat ahtailta ja ovat täynnä vaaroja ja ruumiita. Valaistusta on joskus juuri riittävästi ja joskus ei ollenkaan auttamassa näkemään, mitä piilee edessä. Kaikkein suurin visuaalinen asia on muutos, joka tapahtuu, kun pelissä etenee. Maisemat alkavat näyttämään entistä enemmän ”väärältä”. Pelaaja tuntuu seikkailevan todellisuuden ja painajaisen välillä. Bloodborne onkin ottanut vahvasti vaikutteita Lovecraftin teoksista, ja pelin voisikin sanoa olevan kaikkein karuin Miyazakin peleistä tähän asti.
Oletko kauhun ystävä? Haluatko haastetta? Suosittelen ehdottomasti Bloodbornea jokaiselle PS4:n omistajalle, jotka eivät pelkää näitä asioita. Varoituksena kuitenkin sanottakoon, että peli voi olla liiankin epämukava joillekin, sillä tässä pelissä ei ole mitään kunnolla helpottavia elementtejä, esimerkiksi ylikehitys tai superaseet jotka auttaisivat pelaajia pääsemään esteiden yli ilman että on taitoja tai kokemusta esteistä. Peli vaatii kärsivällisyyttä ja toistoa, eikä se sovellu kovin hyvin pelaajille, jotka eivät usein pelaa pelejä ja alkavat unohtamaan millaisia temppuja tämä pomo tekikään, eivätkä jaksa yrittää samaa kohtaa useampaan kertaan. Peli myös kirjoitushetkellä kärsii ikävystyttävän pitkistä latausajoista, jotka From Software on kuitenkin luvannut korjata lähitulevaisuudessa.
Tiivistelmä:
+Oikea kauhun tunne
+Pelattavuus
+Upeat hirviö- ja aluedesignit
+Upea evoluutio Souls-peleistä hävittämättä vanhaa tuntumaa
-Latausajat
Arvosana:
Kuvalähteet
Kuvat pelistä: Rami Kylä-Uuppo
*****
Peli on arvostelijan itse hankkima.

![11149697_10205475803231194_1815873367996223113_o[1]](https://geekgirls.fi/wp/wp-content/uploads/2015/04/11149697_10205475803231194_1815873367996223113_o1-300x169.jpg)

Olipa harvinaisen kehnosti kynäilty arvio. Vastaava toimittaja / kielenhuoltaja / sisällön tarkistaja taitaa olla lomalla.. Muutenkin peliarvioidenne taso on laskenut ihan hurjasti. Kurja juttu, eikö pelinörttejä kuulu staffiin vai missä mättää?