Nörttitytöt

Out of Orbit on uudentyyppinen ryhmäpeli, jossa kaveriporukka pääsee ohjaamaan avaruusalusta. Kyseessä ei ole pakohuone vaan paremminkin roolipeli, joka muistuttaa Artemista ja vastaavia avaruuslaivan komentosillalle sijoittuvia pelejä, joissa pelaajat ohjaavat avaruusalusta kukin omalla näyttöpäätteellään. Out of Orbit eroaa näistä siten, että pelaajat pääsevät fyysisesti sisälle avaruusalukseen ja heille luodaan seikkailu pelinjohtajan opastuksella.

Kuvassa on valoisan avaruusaluksen pöytä, jonka ääressä henkilö pitelee harppia, jolla mitataan pöydällä olevan kartan etäisyyksiä. Henkilöllä on lyhyet hiukset ja mustat vaatteet, musta hengityssuojus. Taustalla näkyy mustiin pukeutunut miesoletettu silmälaseissa ja sinisessä hengityssuojaimessa. Hän katselee yläviistoon kuvan ulkopuolelle.
Out of Orbitin Ama Laine yrittää selittää avaruuskartan käyttöä.Taustalla poseeraa testikerralla mukana ollut Roolipelitiedotuksen Elf Vesala. (Kuvat: Mia Meri)

Out of Orbitin tilat sijaitsevat Meri-Rastilan perällä Hotelli Rantapuiston alakerrassa. Hotelli on hieman syrjässä jos aikoo kulkea julkisilla kuluvälineillä, mutta omalla autolla vieressä on hyvin tilaa pysäköintiin. Koska tila sijaitsee hotellissa, ennen ja jälkeen pelin on helppo istahtaa juomaan ja syömään kavereiden kanssa yläkerrassa sijaitsevaan ravintolaan. Ylipäänsä hotelliympäristö takaa, että miljöö on todella siisti ja mukava.

Toistaiseksi tarjolla on vain yksi peliskenaario, joka toimii samalla tutoriaalina peliin. Pelin kesto on kaksi tuntia josta ensimmäiset puoli tuntia on alustusta. Sen aikana käydään läpi taustatarina ja kuinka avaruusaluksen laitteistot toimivat – siis teoriassa. Jokaisen konepöydän käyttöliittymä vaati opettelua ja hoksottimia eli pelkän opetusfilmin katsomalla avaruusalus ei vielä lennä minnekään. Pelaajien luonnollinen sekaannus uudessa tilanteessa on selitetty pelin sisäisesti siten, että heidän hahmojensa ei ollut tarkoitus joutua lentämään mitään itse vaan he joutuvat reagoimaan hätäsignaaliin.

Varsinainen pelitila on valoisa avaruusalus, jossa on keskellä komentajan pöytä ja laidoilla konemestarin, lentäjän, ampujan ja tieteilijän työpisteet. Artemiksen tyyliin kukin pelaaja hoitaa omaa työpistettään, eivätkä he näe mitä toisten pelaajien ruudulla tapahtuu eli kommunikaatio nousee pelissä erittäin tärkeäksi. Avaruusaluksen ohjaaminen ja taisteluissa pärjääminen onkin kiinni täysin siitä, kuinka hyvin jokainen pelaaja onnistuu selittämään tarpeitaan. Esimerkiksi kun valmistaudutaan taisteluun, konemestarin tulee varata energiaa suojiin ja aseisiin, mutta silloin muut aluksen toiminnot kärsivät. Energiaa ei siirry järjestelmiin saman tien vaan pienellä viiveellä, joten jokainen miehistön toiminto pitää ajoittaa ja ennakoida tarkoin. Kaikkien panos on tärkeä.

Jokaisen työpisteen mittarit ja näytöt välittävät tietoa alusta ympäröivästä maailmasta ja alus reagoi pelin tilanteisiin äänillä ja valoilla, jotka kattavat koko pelitilan. Ero vain kuvaruuduilla tapahtuviin peleihin on melkoinen. Efektien ansiosta hyppymoottorien lataaminen ja käyttäminen tiukassa tilanteessa on aidosti jännittävää, ja oli helppo unohtaa olevansa hotellin kellarissa. Mielessä pyörivät sukellusvene-elokuvat, Battlestar Galactica ja Star Trek. Tunne siitä, että oli yksin avaruudessa suojattomana, toimi.

Kiiltävällä pöydällä on puinen laatikko, koeputki sekä teline, jossa on pystyssä viisi koeputkea. Puisen laatikon päälle on liimattu post-it-lappu, jossa lukee käsinkirjoitettu "Muista vielä näytteet labraan!". Pöytä on kiiltävä ja kuparisävyinen. Taustan seinä on sinertävää metallia, jossa on reikiä ja takaa loistaa punaista valoa, joka heijastuu pöydästä.
“Muista viedä näytteet labraan!” Tehty!

Out Of Orbit -kokemuksen erottaa esimerkiksi Artemiksesta myös se, että peliä johtaa pelinjohtaja, jolla on myös oma roolinsa. Testipelissämme pelinjohtaja esitti toisen aluksen kapteenia, jonka kanssa kävimme keskusteluja ja sovimme noutopaikoista avaruudessa. Lisäksi pelinjohtaja pystyi laittamaan pelin juonenkäänteet eli esimerkiksi vihollisalusten ilmaantumiset meille sopivaan tahtiin kun pelinjohtaja arvioi meidän ymmärtäneen aluksen toiminnan tarpeeksi hyvin. Eli peli oli todellakin meidän tiimillemme räätälöity. 

Out of Orbit ei ole pakohuonepeli vaan luonnehtisimme sitä ennemmin roolipeliksi. Vaikka aluksessa on muutamia pakohuonepelien elementtejä, kuten aluksesta löytyviä laitteiden osia, joita piti yhdistellä, suurin osa pelistä tapahtui kuitenkin näyttöpäätteillä. Pakohuonepelin elementtejä ja aivopähkinöitä olisi voinut olla enemmänkin, mutta puolitoista tuntia varsinaista peliaikaa kuluu nopeasti opetellessa käyttöliittymiä ja yhteistyötä.

Tulevaisuudessa Out of Orbitiin on tulossa uusia skenaarioita pelattavaksi. Mietimme pelin jälkeen kuinka mahtavaa olisi jos pelin tulevissa jaksoissa pelaajat pääsisivät esimerkiksi tutkimaan vieraita planeettoja eli hotellin pihaa ja jos tulevaisuudessa alukseen voisi tulla vieraita eli vaikka pelinjohtaja larppiasussa esiintymään. Hieman syrjäinen ja rauhallinen lokaatio voisi mahdollistaa monenmoista hauskuutta!

Kenelle Out of Orbit sitten sopii? Kaveriporukoille ja ehkä erityisesti roolipeliporukoille. Vaikka pelin kotisivuilla sanotaan, että peli on tarkoitettu 4-6 pelaajalle, testiryhmämme neljä pelaajaa tuntuivat juuri sopivalta määrältä tutoriaalimaiseen First Contact -peliin. Viides pelaaja olisi voinut mahdollistaa pelipaikkojen kierrättämisen, sillä nyt jokainen meistä oli lukittu pelipaikkaamme. Out of Orbitia ei kannata mennä pelaamaan jos haluaa pelata pakopeliä. Vaikka kyseessä on jonkinlainen sukulaistuote, tämä pelityyppi on selvästi enemmän eläytymistä ja yhteistyötä kuin hoksottimien käyttöä ja pulmien ratkaisemista. Toki tulevaisuuden skenaarioissa tämä saattaa muuttua.

Avaruusaluksen ohjauspöydässä on kaksi monitoria vierekkäin ja niiden edessä on tarvittavia ohjeimia kuten ratti ja nappuloita. Ohjauspöydän edessä on kaksi valkoista tuolia. Valkoisen avaruusaluksen pinnat heijastavat tilan sinisiä ja punaisia valoja. Monitorit näyttävät ns. lumisadetta ja tekstiä: "Ship destroyed".
Lentäjän ja ampujan työpisteet ovat ainoat vierekkäin olevat. Kuten kuvaruudulta näkyy, testipeli päätyi tähtitomuksi.

Mietimme myös, että peli ei välttämättä sovi lapsille. Pelin sivuilla kerrotaan, ettei peliä suositella alle kymmenvuotiaille, mutta pelin ohjaimet olivat juuri sen verran haastavat, että ellei kyseessä ole erityisen viilipytty nuori, joka kestää taistelutilanteiden paineita ja keskenään ristiriitaisia tarpeita, peli saattaa vaatia vähän liikaa. Toki jos vieressä on aikuinen apuna, tilanne voi olla eri.

Pelin tarinaa emme spoilaa. Lähtötilanne on se, että pelaajat ovat tutkijoita, jotka joutuvat yllättäen ohjaamaan alustaan ja pelastamaan paitsi itsensä myös tutkimuksensa vihollisilta. Asetelma selitti sen, että pelaajat eivät pelin alussa oikein tienneet mitä olivat tekemässä. Peli on myös peli siinä mielessä, että sen voi hävitä – meidän kohdallamme peli päättyi kyyneliin tai oikeastaan tähtipölyyn, kun epäonnisen taistelun seurauksena aluksemme tuhoutui.

– Mia Meri ja Joonas Laakso