Pöytäroolipelejä ja niiden viehätystä on pohdittu Nörttitytöissä aiemminkin. Tällä kertaa pohdin vähän omalta kohdaltani mikä minua kiehtoo eri pöytäroolipeleissä ja niiden kirjoissa.
Pidän itse erilaisista pelijärjestelmistä ja pelimaailmoista. Minulta löytyy kokemusta niin Call of Cthulhusta (7 edition), Dungeons and Dragons (5e) kuin myös Vampire the Masquerade (5e) ja Warhammer 40k peleistä sekä pelaajana että pelinjohtajana. Kaikkein tärkein kysymys pelimaailman ja pelijärjestelmän osalta minulle on se, että millaisia tarinoita tässä maailmassa voi yhdessä kertoa. Dungeons and Dragons on hauska klassiseen fantasiaan ja vahvojen hahmojen seikkailuun, mutta kauhuun, jossa hahmot ovat vaarassa ja peloissaan Call of Cthulhu tarjoaa paremman pohjan.
Toinen kysymys pelimaailman ja pelijärjestelmän suhteen on se että kuinka selkeä tai helppo pelijärjestelmä on oppia. Jos pelijärjestelmä on pelipöydässä osalle vieraampi, on hyvä yhdessä miettiä halutaanko kokeilla ja opetella jotain uutta järjestelmää vai jatkaa tutummalla. Vampire the Masquerade on suhteellisen helppo järjestelmä omaksua uutena ja sen perussäännöt ovat hyvin selkeät.
Minulle itselleni pelijärjestelmän suhteen sen hahmottamiseen vaikuttavat pahat luki- ja hahmotusvaikeuteni. Tämä näkyy ihan siinä, että on pelejä, joita en hahmota ilman fyysistä kirjaa ja omia muistiinpanoja pelijärjestelmästä. Tästä syystä minulla on Dungeons and Dragons -kirjat fyysisinä kappaleina mutta Call of Cthulhu -kirjat pelkästään sähköisinä versioina.
Monissa pöytäroolipeleissä on olemassa valmiita seikkailuja. Minulla vaikuttaa pelinjohtajana siihen hankinko sähköisen vai fyysisen version seikkailusta muutama asia; seikkailun pituus ja julkaisijan tapa tehdä seikkailuja. Lyhyet seikkailut toimivat hyvin sähköisinä versioina melkein millä tahansa kokeilemistani pelijärjestelmistä. Pidemmät kamppanjat ovat se missä erot tulevat selkeästi näkyviin. Esimerkiksi Call of Cthulhun seikkailuissa on hyvin selkeitä osioita joissa käydään heti seikkailun aluksi läpi mikä on koko homma nimi, mitä on tekeillä, miksi asioita tapahtuu tai miksi jokin hahmo toimii niin kuin toimii.
Olivat pelikirjat ja seikkailut missä tahansa muodossa, tärkeintä tietysti on se, että pelissä on yhdessä hauskaa.