Alustat: PlayStation 4, Microsoft Windows, Nintendo Switch, Linux, Mac OS
Kehittäjä: Thunder Lotus Games
Julkaisija: Thunder Lotus Games
Julkaisuvuosi: 2017
Genre: Metroidvania

Jokusen vuotta takaperin ilmestyi Jotun, kauniilla ja omalaatuisella käsintehdyllä taiteella varustettu toimintarymistely viikinkimytologian parissa. Peli oli sinänsä hyvä, mutta kärsi epäintuitiivisista osumalaatikoista ja epätarkoista kontrolleista. Thunder Lotus Gamesin tuoreempi projekti, vuonna 2017 ilmestynyt Sundered, on tässä suhteessa edeltäjäänsä huomattavasti miellyttävämpi tuotos.
Sundered ammentaa teemojensa puolesta Lovecraftin perinnöstä, mutta jokseenkin vaniljaisella tavalla. Päähenkilö kulkee unenomaisesti muuttuvien alueiden halki ja oppii asioita kuuntelemalla kosmisen taustapirun mutinoita, kamppaillen samalla kahden vaiheilla voimaa tuovan korruption ja ihmisyytensä säilyttämisen välillä, mutta sen syvemmälle kosmiseen kauhuun ja epätoivoon ei sitten ehditäkään jatkuvan ja nopeatempoisen toiminnan viedessä mukanaan.
Itse peli on jokseenkin metroidvania- ja toimintaseikkailupelien välimaastossa: pelaajan tutkittavana on suuri, joiltain osin proseduraalisesti muokkautuva kenttä, josta tämän tulee löytää ja päihittää joukko suuria ja kiinnostavasti suunniteltuja pomoja. Tutkimusmatkailu kannattaa, sillä nurkkia koluamalla saa löydettyä ja kehitettyä uusia ja voimakkaampia ominaisuuksia tulevia koitoksia varten. Parhaaseen lovecraftiaaniseen henkeen maailma on luonnollisesti jatkuvasti puskemassa vastaan ja vihollisia tunkee naamalle usein sellaista tahtia että paras ratkaisu on yksinkertaisesti juosta mahdollisimman lujaa kohti turvallisia alueita. Pelin kehitysjärjestelmä tarjoaakin paljon nippeleitä oman pelityylin löytämiseen, oli se sitten liikkumiseen tai rähinään keskittynyt. Paikoilleen ei voi kuitenkaan jäädä tai kuolo korjaa nopeasti ja sen seurauksena taistelut ovat visuaalista ilotulitusta, jotka rullaavat ryskäten pitkin käytäviä.

Peli on saanut yleisesti hyviä arvosteluja, mutta monet sen ominaisuuksista jakavat mielipiteitä sen mukaan mistä pelaajat nauttivat. Toisia rassaa jatkuva hirviöryöpytys ja tietty palkitsemattomuuden tunne, mutta toisaalta vastaavasti voisi sanoa ettei tämä ole ongelma pelin varsinaisen fokuksen ollessa muualla kuin laumaöhköjen kepittämisessä. Vastaavasti proseduraalisen kenttäsuunnittelun voi kokea vievän pelikokemuksesta turruttavien käytäväalueiden toistaessa itseään, tai niiden voi kokea sopivan muinaisjumaluuden häilyvässä varjossa juoksenteluun kun maamerkkejä on vaikeampaa löytää. Jossain määrin ärsyttävää on kuitenkin se, että kuoleman jäljiltä pelaaja palaa aina kentän keskellä sijaitsevaan pyhättöön, jolloin esimerkiksi pomotappeluiden kuviontunnistus katkeaa aina tuokioksi yritysten välillä takaisin vaeltamisen ajaksi. Suorat teleporttiyhteydet löytyneisiin lopputaisteluihin olisivat selkeä parannus tilanteeseen, mutta eipä se iso ongelma ole.

Kaiken kaikkiaan itselleni jäi pikkuvioista huolimatta oikein positiivinen kokemus. Pelissä on äänimaailmaa myöten hyvä tunnelma, toiminta soljuu sujuvasti ja tarjoutuupa pienelle kultistille taas yksi mahdollisuus syleillä kosmisia voimia. Peli ei ole maailman haastavin pään seinään hakkaamiseen tottuneelle, mutta oppimiskäyrä voi olla hitusen jyrkkä tasohyppelytappeluihin tai luotihelvetteihin tottumattomalle. Jos kaunis taide ja metroidvania-pelit kiinnostavat, on Sundered kuitenkin uppoutumaan valmiille suositeltava hankinta.