
Pelin alussa käydään läpi turvallisuusasiat ja säännöt perinteisellä rautalankamallilla. Samalla tutustutaan erilaisiin pulmiin, mitä pelissä saattaa tulla vastaan.
Tämän piti olla blogikirjoitus ja pieni esittely jyväskyläläisen Mysteerin järjestämistä room escape -peleistä ja heidän uudesta mysteeristään sokkotreffitwistillä. Vaan eipä olekaan. Sillä vaikka hakemuksia sokkotreffeille on tullut, niistä suurin osa on naisten hakemuksia. Missä ovat kaikki Jyväskylän tai lähialueen ennakkoluulottomat ja kokeilunhaluiset sinkkumiehet? Toisekseen sopimanamme pelipäivänä pelinjärjestäjä Emmi Kärnä ei ollut tyytyväinen uuteen peliin tekemäänsä korjaukseen, joten päädyimme kaikilta osin plan B:n puoleen. Plan B oli siis kutsua muutama kaveri mukaan ja pelata Siirin huone. Ja tällä mentiin.
Huonepako ja mysteeri
En ollut peliin lähtiessäni aivan varma, millaisesta kokemuksesta on kyse. Muillakaan pelaajilla ei ollut aiempaa kokemusta, ovathan tällaiset tosielämän huonepakopelit vasta rantautumassa Suomeen. Mysteerin takana oleva Kärnä kertoo tutustuneensa itse peleihin sateisena päivänä Tallinnassa. Tästä kokeilusta kipusi idea tuoda pelit myös Jyväskylään ja sittemmin Kuopioon ja uusiin kohteisiin. Monista muista pakoilupeleistä poiketen Mysteerin pelien ideana on ulospääsyn lisäksi ratkaista mysteerijuoni, jonka ympärille peli on rakennettu.
Mysteerien takana on pieni tiimi, joka rakentaa ja valvoo pelit. Tarvittaessa myös auttaa ja kannustaa pelaajia löytämään uuden suunnan tai viemään aloitetun kokeilun loppuun. Mysteerit rakentuvat pitkälti Kärnän suunnitelmille ja ideoille. Joskus inspiraationa toimii lapsuudessa luettu sarjakuva, joskus kirpputorilta löytynyt lintuhäkki. Joskus ideat tulevat jopa pelaajilta. Mysteereissä pelaajat koetetaan ohjata ajattelemaan luovasti ja kokeilevasti: kaikki yksinkertaiselta näyttävä ei ole yksinkertaista, mutta vaikealtakin vaikuttavat kikat saattavat olla hyvin helppoja. Yksinkertainenkin asia on vaikea tajuta tai löytää, jos se on liian esillä tai hivenen väärässä kulmassa.
Pelinvalvoja auttaa
Mikäli peli ei etene tai pelaajat kokevat olevansa umpikujassa pelinvalvojan tehtävä on opastaa heitä takaisin oikeille raiteille. Mysteerien teeman mukaan nämäkään vihjeet eivät ole helppoja vaan hoksottimia saa oikeasti vaivata. Koska kyseessä on elämyksellinen kokemus, valvoja koettaa ohjailla peliä niin, että kukin pelaajajoukko saisi pelistä mahdollisimman paljon irti ja kokisi onnistumisen ja oivaltamisen riemua. Pelissä kisataan aikaa vastaan, ja vaikka valvoja auttaakin pelaajia, kaikki ryhmät eivät pääse ulos huoneesta. Onnistumismahdollisuudet ovat kutkuttelevat 50/50.
Kärnän mukaan monet ihmiset ovat löytäneet mysteerien pariin. Kyse ei ole enää yllytyshulluimmista tai kokeilunhaluisimmista persoonista, vaan sana on kiirinyt ja laajempi yleisö on uskaltautunut kokeilemaan pelejä. Mysteeripelit toimii loistavasti kaveri- tai työporukan illanviettona tai tiimihengen nostattajana, tai vaikka isovanhempien ja lastenlapsien yhteisenä hauskanpitona.
Parhaimmillaan pelit ovat pienellä ryhmällä, jolloin jokaiselle pelaajalle riittää tekemistä ja pähkäiltävää. Koska pelit rakentuvat yllätyksellisyyden ja mysteerin juonen selvittämisen varaan, yhden pelin voi pelata läpi vain kerran. Mysteeri rakentaa kuitenkin jatkuvasti uusia pelejä ja uusia ideoita uusia elämyksiä varten. Suunnitteilla on monta mieltä kutkuttelevaa pulmaa harmaiden aivosolujen vaivaksi.
Allekirjoittanut ja muu team Nörän joukko nautti pelistä täysillä ja hypetti sitä monta iltaa putkeen. Nämä pelit jokaisen on koettava!