Rakkautta ja Anarkiaa-elokuvafestivaalit käynnistyvät Helsingissä 17.9. jo 28.kerran. Kuten aikaisempina vuosina festivaalit tarjoavat laaja-alaisen kattauksen eri maiden ja eri genrelajien elokuvia. Tänä vuonna festivaaleilla on paikalla myös ennätysmäärä vierailijoita ja elokuvien ohella on tarjolla seminaareja ja keskustelutilaisuuksia. Festivaalit levittäytyvät keskustan lisäksi Kino Sheryliin ja Korjaamolle. Nörttitytöt keräsivät tähän omat kiinnostavimmat tärppinsä tämän vuoden ohjelmistosta. Festivaalin ohjelmisto ja info löytyy sivulta http://hiff.fi/
Katja Argillander:
THE ASSASSIN
Tämän vuoden ohjelmistossa ei ole Hong Kong -elokuvia, mutta lähimmäksi aitoa itämaista fiilistä päästään taiwanilaisen Hou Hsiao-hsienin elokuvassa The Assassin. Wuxia-elokuvat ovat mielestäni aina kuuluneet Rakkautta ja Anarkiaa -festivaaleille, vaikka viime vuosina tämän genren elokuvia on nähty harvakseltaan. The Assassin kuuluu samaan sarjaan kuin Zhang Yimoun Hero ja Ang Leen Crouching Tiger, Hidden Dragon. Näyttäviä taistelukohtauksia, hienoa pukuja ja itämaisia perinteitä on aina hienoa katsoa leffateatterissa. Elokuvan pääosassa ovat Taiwanin supertähdet Shu Qi ja Chang Chen. Hou Hsiao-hsien sai elokuvasta parhaan ohjaajan palkinnon keväällä Cannesin elokuvafestivaaleilla.
GRANDMA
Elokuvia, joissa on vahvoja naishahmoja, ei ole koskaan liikaa. Paul Weitzin ohjaama Grandma on draamakomedia, joka täyttää Bechdelin testin määritelmän moninkertaisesti. Tässä elokuvassa miehet ovat lähinnä sivuosissa. Upea Lily Tomlin esittää hilpeää feministirunoilijaisoäitiä, joka yrittää auttaa tyttärentytärtään tämän ongelmissa. Lily Tomlin on saanut roolistaan runsaasti kehuja. Muissa rooleissa Julia Garner ja Marcia Gay Harden sekä pienessä osassa edesmennyt Elizabeth Peña.
DISORDER
Ranskalaisen Alice Winocourin ohjaama psykologinen trilleri Disorder on myös Cannesin elokuvafestivaalien ohjelmistoa. Elokuvassa yritetään ottaa selvää, mitä sotaveteraanin päässä oikein tapahtuu sen jälkeen kun hän on palannut rintamalta ja jatkaa normaalia arkielämää. Pääosassa nähdään belgialainen Matthias Schoenaerts, jolle Winocour on kirjoittanut elokuvan pääroolin. Naispääosaa esittää Diane Kruger. Vaikka itse en ole mikään ranskalaisen elokuvan superfani, niin Disorder vaikuttaa mielenkiintoiselta ja ehkä hieman erilaiselta ranskalaistuotannolta.
Ama Laine:
ÄIDIN TOIVE
Miesten vuoro -elokuvan ohjaajana tunnetun Joonas Berghällin uusin teos “Äidin toive” on temaattisesti festareiden mielenkiintoisimpia teoksia. Tämän dokumentin keskiössä ovat äidit sekä äitiys ja elokuvassa seurataan naisia eri puolilta maailmaa (ja sen kiertoradalta) aina meksikolaisesta strippaajasta amerikkalaiseen astronauttiin. R&A:n nettisivuilta löytyvän kuvauksen perusteella luvassa on monipuolinen ja mielenkiintoinen teos, eikä trailerikaan jätä kylmäksi. Runollinen elokuva äitiydestä, rakkaudesta ja selviytymisestä on ehdoton must see tämän vuoden festareilla.
MR. HOLMES
R&A pelastaa pettymykseltä sillä tähän asti on näyttänyt siltä, ettei sir Ian McKellenin tähdittämää Mr. Holmesia nähdä Suomessa teatterilevityksessä lainkaan. R&A:ssa kiinnostuneilla on kuitenkin mahdollisuus nähdä tämä mielenkiintoinen teos, jossa katsoja pääsee seuraamaan elämänsä ehtoopuolella olevaa Sherlock Holmesia tämän kamppaillessa ikääntyneen mielensä kanssa, tutkaillen elämää matkansa päähän kulkeneen miehen tavoin. McKellenin rinnalla elokuvassa nähdään Laura Linney taloudenhoitaja Munron roolissa, ja Munron nuorta poikaa esittää kehuja kerännyt Milo Parker.
THE FALLING
Tässä elokuvassa pääosissa ovat nuoret naiset ja ohjaaja Carol Morley on trailerin perusteella luonut tähän tyttökouluun sijoittuvaan elokuvaan varsin mystisen tunnelman. Koulutyttöjen seksuaalisuuden heräämisen sekä selittämättömän pyörtyilyepidemian yhdistelmä tuntuu varsin mielenkiintoiselta asetelmalta (vaeltava kohtu!), etenkin elokuvan sijoittuessa takakireään 1960-lukulaiseen brittikouluun. R&A:n nettisivut asettaa elokuvan draama, fantasia ja LGBTQ -kategorioihin. Tämä yhdistettynä näyttelijäkaartista löytyvään tuttuun nimeen, Maisie Williamsiin (Game of Thrones), lienee omiaan herättämään sinunkin mielenkiintosi tätä oudohkolta, mutta viehättävältä vaikuttavaa elokuvaa kohtaan.
Sanna Haukkala:
TALE OF TALES
Aikuisten satuja on R&A:n ohjelmistossa tänä vuonna useampikin, itselleni mielenkiintoisin on visuaaliseksi herkkukoriksi kuvailtu Tale of Tales. Gomorra-elokuvastaan tunnetun Matteo Garronen ohjaus on kooste varhaisen espanjalaisen Pentamerone-satukirjan tarinoista. Elokuvan nimekäs näyttelijäkunta kiinnostaa luonnollisesti, erityisesti Salma Hayek merihirviön sydämen syövänä kuningattarena. Myös elokuvasta lukemani arvostelut ovat olleet melkein poikkeuksetta hyvin positiivisia.
TUNTEIDEN TEMPPELIT
Festivaalien kotimaisella dokumenttipuolella ei ainakaan runsauden puutteesta kärsitä: Jouko Aaltosen elokuvateatteridokumentin lisäksi tarjolla on näytös edesmenneen elokuvamaestro Peter von Bagin viimeisestä valmistuneesta dokumentista (Sosialismi), Ompelijatar-dokumentti Suomen viimeisestä teloitetusta naisvangista, sekä dokumentteja pelikehittämisestä (Swing Game) ja konemusiikista (Konesielu). Aaltosen dokumentti on näistä ehkä varmin nostalgiapaukku, esittelyssä on elokuvateattereiden kehityksen kaari eksoottisista ja mystisistä koristelluista teattereista kohti popkorninhajuisia muovisen neutraaleja multipleksejä. Kehtaisikohan dokumenttia edes katsoa elokuvateatterin ulkopuolella, menneitä aikoja kaipaileva leffaintoilija tarvitsee varmasti nenäliinan mukaansa.
THE CEREMONY
Catherine Robbe-Grillet on Ranskassa oman pienen erikoisalansa näkyvin hahmo: hänet kutsutaan mitä varmimmin televisioon puhumaan paitsi edesmenneestä aviomiehestään kirjailija ja ohjaaja Alain Robbe-Grilletistä, myös sadomasokismista. Robbe-Grillet ei näytä stereotypiseltä piiskan heiluttajalta tai aikuisviihteen ammattilaiselta, pienikokoinen 84-vuotias nainen herättää kiinnostusta aivan toisin tavoin. Lina Mannheimerin dokumentti kuvaa Robbe-Grilletin järjestämiä ja tarkasti lavastamia sessioita, sekä haastattelee niiden osallistujia.
Samaa tematiikkaa käsittelee R&A:ssa myös jo Night Visions -festivaaleilla keväällä esitetty The Duke of Burgundy, jos Mannheimerin esikoisdokumentti kuulostaa riskivalinnalta. Stricklandin s/m-draama pyörii sekin hivenen seremoniallisissa sfääreissä, mutta elokuvan perhostutkijoiden unenomainen pittoreski elämä on hyvin kaukana reaalimaailmasta.
The Duke of Burgundy:sta voi mainita myös sellaisen yksityiskohdan, ettei elokuvan maailmassa tunnu olevan ollenkaan miehiä.
Totta, ja siitä tulikin tosi freesi fiilis! Olisipa alkuteksteissä mainittavan parfymöörin tuoksut mahdollista myös haistella jossain erikoisnäytöksessä vähän kuin Polyesterissa käytettävällä Odorama-raaputuskortilta.