forza

Kehittäjä:Playground Games
Julkaisija: Turn 10 Studios, Microsoft Studios
Julkaisuvuosi: 2012
Formaatti (arvosteltu): Xbox 360
Laji, genre: ajopeli
Pelaajamäärä ja pelimuodot: yksinpeli, moninpeli Xbox Liven kautta
Ikäraja ja sisältömerkinnät: Pegi 12, T for Teen

En ole koskaan oikein innostunut autopeleistä. Teininä jaksoin olla hetken aikaa ihastunut Colin McRay Rallysta, mutta into lopahti pian. Olen aina pitänyt autopelejä vähän tylsänä tapana viettää pelaamiseen kuluvaa aikaa, kun sen sijaan voi sukeltaa esimerkiksi roolipelien immersiiviseen maailmaan. Inhoan myös muihin peleihin upotettuja ajelukohtauksia, olipa alla oleva ajoneuvo sitten auto (L.A Noire), M35 Mako (Mass Effect) tai ilmatyynyalus (Half Life 2).

 

Wireless_Wheel

Wireless Speed Wheel
Lähde: press.xbox360.com

 

Siksipä otin tämän pelin arvosteluun vähän pitkin hampain. Mukana kuitenkin tuli Wireless Speed Wheel, jonka arvelin parantavan pelikokemusta. Ja voi pojat kuinka olinkaan oikeassa! Ratin avulla pelaamiseen saa oikeaa ajamisen meininkiä ja todellista vauhdin tuntua. Pian huomasin nauttivani pelistä iso virne naamallani.

Forza Horizon on ottanut peliin hieman laajemman, hiekkalaatikkomaisen otteen. Pelihahmo on nuori, miespuolinen hurjapää, joka ottaa ensimmäisen kerran osaa Forza Horizon-nimiseen autourheilu- ja musiikkifestivaaliin, jossa kilpaillaan useilla eri tavoilla ja radoilla. Hahmo on aika geneerinen sälli, jota kukaan ei tunne entuudestaan. Välivideoissa hahmo on enimmäkseen hiljaa ja on aika tyhjä taulu, johon pelaaja kai sitten voi projisoida itsensä. Itse olisin kaivannut ehdottomasti mahdollisuutta valita naispuolisen kuskin.

Naishahmoja on vain muutama kappale itse pelissä. Ensimmäinen on Alice Harp, joka toimii festivaaliemännän roolissa. Hän jakaa rannekkeet välivideoissa ja informoi pelaajaa uusista tapahtumista ja paikoista kartalla. Toinen on naispuolinen kuski Ramona Cravache, jonka voittamisesta yleisessä kisassa ja kahdenkeskisessä kisassa saa pisteitä. Ramona on siis yksi pelihahmon persoonallisimmista kilpakumppaneista, joita on siroteltu pitkin kisoja ja joiden voittamisesta saa siis kokemuspisteitä ja rahaa. Kolmas pelin naisista on radiojuontaja ja DJ Holly Cruz, joka pyörittää levyjä Pulse-radiokanavalla. Näiden ihan positiivisten esimerkkien lisäksi sitten tietysti joka kisan alussa radalla pyörii useampi timmissä kunnossa oleva surinasussu bikinien yläosissa ja piukeissa farkkushorteissa. Huoh.

Pelimekaniikka

Suoritetuista kisoista saa sekä kokemuspisteitä, että pelirahaa eli krediittejä. Krediiteillä voi ostaa uusia autoja ja niihin virityksiä, sillä erilaiset radat vaativat eritasoisia autoja. Autoilla on myös omat ominaisuutensa ja etenkin ohjattavuus vaihtelee hyvinkin paljon. Esimerkiksi Mustangilla ajaessa pitää tehdä pieniä, hallittuja liikkeitä, sillä se ohjautuu kuin hirvi. Jos on ihan liikaa oikeaa rahaa, sillä voi ostaa pelin kautta poletteja jotka toimivat krediittien tapaan. Onneksi krediittejä kuitenkin kertyy sitä tahtia, että poletteja ei ole pakko ostaa.

Lentävä Nyan cat-auto

Pelissä autoja pystyy myös monipuolisesti muokkaamaan omilla tai muiden tekemillä kuvilla.
Kuva: Mikko Seppänen via forzamotorsport.net

Kokemuspisteiden saavuttaessa tietyn tason, saa pelihahmo uuden festivaalirannekkeen, joka avaa puolestaan taas uusia ratavaihtoehtoja. Valittavana on perinteisten ratakisojen lisäksi mm. katukisoja, sponsorihaasteita, pr-tempauksia tai vain ihan vapaa-ajan ajoa. Kartta on iso ja ratoja voi suorittaa omavalintaisessa järjestyksessä. Ympäri karttaa on siroteltu myös pikamatkapisteitä, mutta itse ainakin mieluummin ihan ajan pisteestä toiselle. Se on erittäin hyödyllistä etenkin silloin, jos edellisestä pelikerrasta on hieman pidempi aika ja pitää saada hyvä ajotuntuma alle.

Pelin aikana pelaajalle kertyy myös mainepisteitä, joita saa hurjapäisestä mutta hallitusta ajamisesta. Pisteitä saa esimerkiksi läheltä piti-tilanteista, hienoista driftauksista, hurjaa vauhtia ajamisesta ja tiettyjen kylttien hajottamisesta. Pisteitä ei kuitenkaan saa, jos tilanteen jälkeen törmäilee johonkin. Törmäilystä ei onneksi muuten saa mitään sanktioita ja itse ainakin ihan huoletta olen törmäillyt muihin autoihin, kaiteisiin, ratojen reunoihin ja muihin esteisiin. Auto saattaa vähän kolhiintua, mutta kisoissakin törkeästi kiilaamalla ja jyräämällä muut voi päästä helposti kärkeen. Yksi aivan mahtava ominaisuus on takaisinkelaus-nappi. Jos kisa siis tuntuu menevän penkin alle kun driftaus meni liian pitkäksi tai törmäili liikaa, voi missä tahansa vaiheessa painaa y-painiketta joka kelaa tilannetta hieman taaksepäin.

Vaikeusasteita on pelissä useita, jotka tuovat tiettyjä elementtejä mukaan tai poistavat niitä. Itse pelasin normaalilla, jonka aikana tiessä näkyy vihreällä paras ajolinja. Kun auto menee liian lujaa pysyäkseen kurveissa tiellä, muuttuu ajolinja ensin keltaiseksi ja sitten punaiseksi. Vaikeimmilla tasoilla tälläiset helpotukset on poistettu.

Teema ja lokalisointi

Festivaaliteema näkyy erittäin hyvin pelissä. Kartalla on festivaalikeskus, josta haetaan rannekkeet ja jossa voi mm. ostaa, tuunata ja virittää autoja. Horizonilla on kolme virallista radiokanavaa: Bass, Pulse ja Rock. Itse preferoin viimeisintä, mutta ikävä kyllä sieltä ei tule klassista rokkia, vaan enemmän popahtavampaa jenkkirokkia muutamalla hevimmällä biisillä ryyditettynä. Menevää musaa kyllä, etenkin Black Keysin Lonely Boyn tahtiin on mukava kaahailla. Miinusta tulee tosin siitä, että jostain syystä virallisiin kisoihin mennessä peli vaihtaa automaattisesti aseman Pulselle. Soittolistat ovat myös harmittavan lyhyitä, vain 22 kappaleen pituisia. Musiikkia tauottaa välillä radiojuontajien löpinät, joissa kerrotaan uutisia ja juoruja festivaaliin liittyen.

Forza Horizon on ainakin osaksi lokalisoitu, joten kaikki valikot ovat suomeksi sekä välivideot on tekstitetty. Kieli on peliin sopivaa ja kieliasu huoliteltua. Oudosti kuitenkaan esimerkiksi Alicen jutteluita korvanapin kautta tai radiojuontajien höpinöitä ei ole tekstitetty. Itselleni se ei ole mikään ongelma sinänsä, mutta vähän keskeneräinen olo siitä silti jäi. Jos lokalisoidaan, niin sitten olisi se syytä mielestäni tehdä kunnolla loppuun saakka.

Rally Expansion

Lähde: press.xbox360.com

Forza Horizoniin on julkaistu useita eri autopaketteja sekä tähän mennessä yksi lisäosa, Forza Horizon Rally Expansion. Nimensä mukaisesti kyseessä on isompi rallikisa, johon pääsee pelin päävalikosta. Hyvin lyhyen testauksen perusteella se on huomattavasti haastavampi kuin emopelinsä, sillä siinä pitää ajaa koko ajan lujaa mutta hallitusti. Yksi rallikisa koostuu myös useista, pitkistäkin etapeista ja etappien yhteenlasketut ajat määrittävät sijoituksen. Kisat tapahtuvat sorateillä ja maasto on hyvin kumpuilevaa, toisin kuin Horizonissa muuten. Lisäosaa ei ole lokalisoitu, siinä siis kaikki valikot ja tekstit ovat englanniksi.

Kaikenkaikkiaan Forza Horizon on yllättävän monipuolinen ja viihdyttävä peli, joka siis todistettavasti tempaa mukaansa myös autopelejä muuten välttelevän pelaajan. Moninpeliä en itse ehtinyt kokeilla, joten siitä kertoo avomieheni:

Moninpeli – Mikko Seppänen

Forza Horizonissa on myös runsas valikoima eri moninpelitiloja. Pelejä voi etsiä valmiiden listojen perusteella, tarkennetulla haulla tai sitten peliaulan voi pistää myös itse pystyyn. Asetuksissa pelin aulan haltija voi sitten esimerkiksi valita millaisia ajoapuja pelaajat saavat käyttää, mitä autoja on käytössä ja millaisella radoilla ajetaan.

Varsinaisista kisoista iso osa on hyvin samanlaisia mitä yksinpelissä voi ajaa. Tärkein ero yksinpeliin on se, että takaisinkelausta ei moninpelissä voi käyttää ja sen kyllä itse ainakin huomasi kun törmäili pitkin turvakaaria.

Tuntuisi myös että isossa osassa auloista on aina kisan vaihtuessa käytössä äänestys, jossa kaikki pelaajat saavat yhdessä päättää mitä autoluokkaa seuraavassa kisassa käytetään. Se pitää mukavasti vaihtelua yllä kun välillä saattaa päästä ajamaan hienoilla urheiluautoilla ja seuraava kisa ajetaankin perus-volkkarilla.

Mukavaa vaihtelua kilpa-ajoon tuo hauskat Playground-kisat joita on kolmea eri tyyppiä: Kissa ja hiiri, tartunta ja kuningas.

Forza maisemat

Lähde: press.xbox360.com

Kissa ja hiiri-kisoissa pelaa vastakkain kaksi joukkuetta, jotka koostuvat molemmat yhdestä hiirestä ja useammasta kissasta. Kisan tarkoituksena on saada oman joukkueen hiiri maaliin ensimmäisenä samalla kuin kissat estävät kaikin mahdollisin keinoin vastakkaisen joukkueen hiirtä. Asiaa helpottaa se että hiiret ajavat huomattavasti hitaammilla autoilla kuin kissat. Muutaman kisan perusteella tämä tila on todella hektistä ja hauskaa, varsinkin välillä pelin fysiikkamoottorin hieman ratkeillessa ja autojen lentäessä useita metriä ilmaan törmäysten seurauksena.

Tartunnassa yksi pelaaja aloittaa tartunnan saaneena ja pyrkii tartuttamaan muut pelaajat. Tarkoituksena on siis pakoilla mahdollisimman pitkään muita tartunnan saaneita ja jos itse saa tartunnan niin pyrkiä mahdollisimman nopeasti tartuttamaan loput pelaajat. Koska pelialue ei ole erityisen suuri niin peli ei kestä muutamaa minuuttia pidempään. Siitä huolimatta se on hauskaa kaahailua, piileskelyä ja sitten kun on saanut tartunnan, hektistä muiden takaa-ajoa.

Kuningas on hieman kuin hippaa, yksi pelaaja aloittaa kuninkaana ja muut sitten yrittävät saada tätä kiinni. Se kuka onnistuu koskettamaan, muuttuu kuninkaaksi ja sitten muut taas yrittävät jahdata tätä. Pelissä on tietty aikaraja ja se kuka on ollut pisimpään ajan loppuessa kuninkaana voittaa. Tämä oli Playground-peleistä ehkä se mistä vähiten välitin mutta sillä voi olla tekemistä sen kanssa että olin siinä aika huono…

Jos taas perinteiset kilpa-ajot eivätkä playground-pelit kiinnosta, moninpelissä voi myös pelata vapaa ajo-tilaa. Siinä voi kavereiden (tai tuntemattomien) kanssa ajella vapaasti yksinpelin hiekkalaatikkoalueella ja halutessaan suoritella erilaisia nopeushaasteita. Tai vaikkapa halutessaan sopia extempore kisat kartan päästä päähän. Tätä tilaa en ehtinyt paljoa pelaamaan mutta se vaikutti kyllä erinomaiselta varsinkin kavereiden kanssa yhdessä ajamiseen.

Moninpelissä kaikista pelimuodoista tienaa kokemuspisteitä, joita tarpeeksi keräämällä pääsee uudelle tasolle. Aina tason vaihtuessa peli arpoo erilaisista palkinnoista joihin kuuluu eri rahasummia ja uusia autoja. Näitä voitettuja palkintoja voi sitten käyttää sekä moninpeli- että yksinpelitiloissa. Myös moninpelissä suoritetut mainesuoritukset ovat yhteisiä yksinpelin kanssa. Tasot eivät välttämättä tuo hirveästi lisää moninpeliin mutta tuovat ne hieman motivaatiota pelata “vielä sen yhden pelin, kun pääsee uudelle tasolle ja ehkä saa jonkun kivan auton”.

Tiivistelmä

+ Iso alue, jossa mahdollista valita hyvinkin erilaisia pelitapoja
+ Hyvä pelattavuus ja vauhdin tuntu
+ Teeman ja tarinan mukaantuominen autopeliin
– Ei mahdollisuutta valita naishahmoa tai muokata muuten ulkonäköä
– Lokalisaatio ontuu hieman
– Päähahmon geneerisyys

Arvosana:

Todellinen nörttityttö

Todellinen nörttityttö