Captain_Parks_Imaginary_Polar_ExpeditionCaptain Park’s Imaginary Polar Expedition on Cheapass Gamesin vuonna 2002 julkaisema lautapeli, jonka kantava idea on huijaus. Peli on suunniteltu 3-7 pelaajalle ja kuuden hengen testiporukka sai sen läpi hieman vaille kahdessa tunnissa. Pelille ei ole määritelty suositusikärajaa, mutta englanninkielen taitoa vaativana ja paljon luettavaa sisältävänä se soveltuu suunnilleen yläasteikäisille ja sitä vanhemmille.

Eletään vuotta 1898 Lontoossa. Kapteeni Park on hiljattain esitellyt paikallisella herrainkerholla Antarktikselle suuntautuneen matkansa tuomisia ja kertonut tarinoita huikeista seikkailuista. Totuus kuitenkin on, että hän on sepittänyt koko tarinan ja majaillut Lontoossa. Pelin tavoitteena onkin kapteenin esimerkkiä noudattaen kehitellä kuvitteellinen tarina kaukomaille suuntautuneesta tutkimusmatkasta ja erilaisten todisteiden turvin uskotella lontoolaiselle herrainkerholle matkan olleen täyttä totta. Jokainen “matkatarina” pisteytetään ja eniten pisteitä kerännyt huijari voittaa. Jännitystä peliin tuo kapteeni Park, joka ei pidä kanssahuijareiden aikeista ja liikkuu pelilaudalla aivan pelaajahahmojen kintereillä aikeenaan paljastaa heidän huijauksensa herrainkerholle.

Alkuun lienee paikallaan sanoa sananen Cheapass Gamesin filosofiasta, jonka voi kiteyttää niin että heidän pelinsä ovat erittäin pelkistettyjä rahan säästämiseksi ja moninkertaisen pelien oheiskrääsän kertymisen välttämiseksi. Näin ollen pakkauksessa on mukana vain kaikkein välttämättömin eli arvosteltavan pelin tapauksessa taiteltava pelilauta, kortit ja säännöt. Pelinappulat, kahdenlaiset pelimerkit ja jokin valinnainen arpomiseen sopiva väline (testiporukka käytti kuusisivuista noppaa) on lainattava toisista peleistä. Myös muistiinpanovälineitä tarvitaan pistekirjanpitoa varten.

Taustatarina muuntuu käytäntöön siten, että pelimerkkien symboloimat huijarit kiertävät A4-kokoisella paperisella pelilaudalla ympäri Lontoota keräten pelikorttien muodossa todistusaineistoa tarinansa höysteeksi. Pelikortteja on viidenlaisia: valokuvia, tavaroita, anekdootteja, sankaritarinoita sekä erikoisia faktoja. Jokainen korteista liittyy eri matkakohteisiin ja antaa tietyn määrän lisäpisteitä. Matkakohteita ovat Kiina, Afrikka, Antarktis, Amazon ja Mount Everest – näitä varten paketin mukana tulee oma lauta. Joku niistä on aina muodissa eli ensimmäinen siellä käynyt saa bonuspisteitä ja muotikohde tietysti vaihtuu jonkun siellä vierailtua. Uusi kohde arvotaan valinnaisella tavalla, esimerkiksi noppaa heittämällä. Tiettyjen paikkojen arvo kuitenkin laskee nopeasti: Antarktis on ensimmäisen vierailun jälkeen nopeasti koluttu eikä jaksa enää kiinnostaa, kun taas Kiinasta tai vaikkapa Afrikasta löytyy tutkittavaa pidemmäksikin aikaa.

Pelilauta ja illan eväät

Pelilauta ja illan eväät

Lontoota hyvin löyhästi kuvaava pelilauta koostuu ruuduista joilla on erilaisia funktioita. Neljästä kahvilaruudusta voi kerätä käteen käteen uusia kortteja ja niitä voi pelata pöytään myöhempää käyttöä varten esimerkiksi antiikkikauppa- ja lehtikojuruuduissa. Anekdootit pelataan pöytään Gymnasium-ruuduissa ja sankarikortit Hall of Fame-ruuduissa. Hotellissa voi hetkeksi piiloutua kapteenin tieltä ja markkinoilla voi käydä vaihtamassa kädessä olevia kortteja parempien toivossa. Peli alkaa herrainklubiruudusta ja sinne palataan pisteyttämään matka. Tällä välin kyseistä ruutua pitää välttää, muutoinhan tulisi nähdyksi ja menettäisi kerätyt kuukaudet! Pelivuoro kiertää vastapäivään ja aina vuoronsa alussa saa pelaaja pelimerkin merkkaamaan yhtä “matkoilla” vietettyä kuukautta. Herrainkerholta täytyy olla pois tietty määrä kuukausia eli kerätä tarvittava määrä pelimerkkejä ennen kuin pöytään pelatut kokemuskortit voi lunastaa. Pelin mukana tulee taulukko kuukausien määrittelyä varten. Liikkumissuunta laudalla on pelaajan vapaasti valittavissa, ainoastaan kapteeni Park liikkuu laudalla ruutujen numeroiden määräämässä järjestyksessä. Kapteeni liikkuu aina kun joku pelaa kortin pöytään. Pelaajan vuoron päättyessä vasta, kun hän päätyy ruutuun josta saa vain uusia kortteja tai kädestä pelattavat kortit loppuvat, saattaa kapteeni liikkua yllättävän pitkälle yhden vuoron aikana. Kapteenin liikkeitä kannattaa pitää tarkasti silmällä, sillä sattuminen tämän kanssa samaan ruutuun tarkoittaa jo kerätyistä kuukausimerkeistä luopumista, kun kapteeni pääsee kertomaan näköhavaintonsa herrainkerholla!

Kerrytettyään vähimmäismäärän poissaolokuukausia voi pelaaja itse päättää haluaako heti pisteyttää korttinsa vai hankkia niitä lisää suuremman pistemäärän toivossa. Jälkimmäisessä taktiikassa on kuitenkin riski törmätä kapteeni Parkiin ja menettää kerätyt kuukaudet. Pisteitä kertyy kuukausien määrästä, valitusta matkakohteesta ja erilaisista kokemuskorteista. Pisteet lasketaan yhteen ja merkitään muistiin. Pelaajien lukumäärä määrää myös minimipisteet jotka ensimmäisenä saavuttanut voittaa. Testissä voittoon vaadittiin kaksi matkaa.

Muodissa oli Afrikka

Muodissa oli Afrikka

Pistekilvoittelu jää kuitenkin toiseksi pelikorttien pohjalta syntyville matkatarinoille jotka ovat koko pelin suola. Jokaisessa kortissa on huumorilla höystetty kuvaus sen sisällöstä, esimerkiksi valokuvasta, esineestä tai yllättävästä tapahtumasta. Pisteyttämään saapunut pelaaja kertoo näitä vapaasti yhdistelemällä matkastaan ja näin syntyneet uskomattomat seikkailut naurattivat koko peliporukkaa.

Kokonaisuutena Captain Park’s Imaginary Polar Expedition on erittäin positiivinen kokemus. Säännöt ovat yksinkertaiset, toimivat ja ne on helppo omaksua. Peli lähti nopeasti rullaamaan omalla painollaan ja sääntöjen kertaamiselle tuli vain pari kertaa tarvetta. Negatiivista sanottavaa on hyvin vähän. Cheapass Gamesin periaate valmistaa vain äärimmilleen yksinkertaistettuja pelejä on sekä hyvä että huono asia. Pelit ovat halpoja ja helppoja kuljettaa, mutta esimerkiksi kahvilaolosuhteissa pelaaminen vaati improvisointia pelimerkkien unohduttua kotiin. Kaiken kaikkiaan Captain Park’s Imaginary Polar Expedition on kevyt ja erittäin viihdyttävä peli joka soveltuu erinomaisesti rentoihin illanviettoihin tai vaikkapa seurapeliksi baari-iltaan.

Pelaajien kommentteja:
Tanja: Säännöt olivat yksinkertaiset ja helpot omaksua. Lisäksi kokemuskorttien tekstit olivat hauskoja.
Ilse: Hyppäsin mukaan kesken pelin, mutta sääntöjen omaksuminen nopeasti oli helppoa ja pääsin ongelmitta mukaan.
Anna-Maria: Monipuolinen peli, jossa taktikointi ja sattuma ovat tasapainossa. Tästä huolimatta on mahdollista kokeilla menestyksekkäästi eri taktiikoita laudalla liikkumiseen.
Juha: Pelaajamäärä vaikuttaa huomattavasti pelin kulkuun, joten jokainen pelikerta on erilainen ja tekee pelistä monipuolisen.

Peli on Cheapass Gamesilta loppu mutta edelleen tilattavissa nobleknight.comin kautta.

Tiivistelmä:

+ Yksinkertaiset ja helposti omaksuttavat säännöt.
+ Pakkaus on kevyt ja vähän tilaa vievä, joten se kulkee helposti mukana vaikka illanviettoon.
+ Peli on huijaustarinoineen todella viihdyttävä.

– Pelimerkit ja arvat on lainattava muista peleistä joten vaatii hieman ylimääräistä vaivaa.

Arvosana:

Todellinen nörttityttö

Todellinen nörttityttö