Kirjoittaja ei ole terapeutti, vaan sellaisen asiakas.

Heli Suutari: Kaikki kääntyy hyväksi – 365 ajatusta itsensä auttamisesta

Kaikki kääntyy hyväksi on kokoelma erilaisia ajatuksia ja ajattelemisen aiheita ihmisille, jotka haluavat eroon murehtimisesta, miellyttämisestä ja riippuvuuksista. Kirjassa on 365 ajatusta, joita voi pohtia vuoden aikana omina päivinään, tai muuten vain omaan tahtiin. Kirjassa käsitellään muun muassa turhista taisteluista luopumista (ajatus 46), kiireestä irtautumista (ajatus 111), muiden puolesta elämistä (254) ja luottamuksen vahvistamista (305).

Kuvahaun tulos: kaikki kääntyy hyväksi heli suutari
Kuva: Goodread

Mielestäni kirja voi olla erinomainen opus henkilöille, jotka eivät ennen tai pitkään aikaan ole lukeneet elämäntaito-oppaita tai käyneet terapiassa. Oman ajatusmaailman muuttaminen pienissä palasissa on minusta erittäin toimivaa, ja tämä kirja antaa siihen menetelmän: yksi ajatus päivässä. Voisin kuvitella lukijan kirjoittavan vihkoon kirjasta nousseita ajatuksia läpi vuoden ja palaavan myöhemmin katsomaan, kuinka oma ajatusmaailma on muuttunut. Jo terapiassa käyneille kirja varmaankin toimisi muutoksen ylläpitäjänä.

Henkilökohtaisesti kirja ei päässyt suosikkikirjojeni joukkoon. Kirjoitustapa me-muodossaan (”haluaisimme viheltää pelin poikki”) herättää minussa vastareaktion. Jos me-muoto ei häiritse, etkä ole käynyt oikeassa terapiassa, tämä kirja voi olla sinulle.

Kimmo Takanen: Tunne lukkosi – vapaudu tunteiden vallasta

Tunne lukkosi on elämäntaito-oppaiden moderni klassikko. Kirjan avulla lukija tunnistaa omat lapsuudesta johtuvat tunnelukkonsa, ja saa neuvoja niiden käsittelyyn. Tunnelukkoja ovat muun muassa kietoutuneisuus, kaltoin kohtelu, hyväksynnän haku ja epäonnistuminen.

Kuvahaun tulos: Kimmo Takanen: Tunne lukkosi – vapaudu tunteiden vallasta
Kuva: Goodreads

Jos luet vain yhden self help -kirjan elämässäsi etkä aio käydä terapiassa, lue tämä kirja. Kirja sopii mielestäni hyvin henkilöille, jotka eivät ole pohtineet lapsuuttaan, tunne-elämäänsä tai niiden vaikutusta toimintatapoihinsa. Kirjassa painotetaan paljon juuri lapsuuden ja vanhempien vaikutusta, siellä kirjoittajan mukaan juuri siellä tunnelukot syntyvät, ja kehotetaan työskentelemään oman sisäisen lapsen kanssa. Kirja on kirjoitettu me- ja sinä-muodoissa.

Minun kohdallani aika ja oikea terapia on ehkä ajanut tämän kirjan ohi. Saan hyvin vähän iloa siitä, että luen kuvausta itsestäni tai tunnelukostani, ja lopuksi minulle kerrotaan, miten paljon parempi ihminen olisin, jos hankkiutuisin eroon kyseisestä lukosta. ”Kohti täydellisyyttä ja sen ohi!” Millaisia ovat ihmiset, jotka saavat alle 11 pistettä kaikista lukoista? Pitäisikö meidän kaikkien olla sellaisia?

Liisa Uusitalo-Arola: Uuvuksissa – kirja sinulle, joka tahdot voimasi takaisin

Uuvuksissa on kirja siitä, kuinka uupumus kehittyy, kuinka siitä voi toipua ja kuinka johtaa omaa hyvinvointiaan, jotta uupumus ei uusiudu. Kirjassa kerrotaan esimerkiksi stressihormonien erittymisestä sekä masennuksen, ahdistuksen ja uupumisen eroista, minkä jälkeen jatketaan askeliin, joilla uupumisesta voi päästä työn iloon. Kirjassa viitataan paljon työhön, mutta huomioidaan, että elämä on osiensa summa – ei riitä, että vain yhteen palikkaan koskee. Kirjassa on runsaasti tehtäviä, jotka vaihtelevat rasti ruutuun -tehtävistä hyvinkin aikaavieviin kirjoitustehtäviin.

Kuvahaun tulos: Uuvuksissa – kirja sinulle, joka tahdot voimasi takaisin
Kuva: ekirjasto

Kirja on erinomainen. En ole vielä päässyt siinä aivan loppuun, mutta halusin kirjoittaa siitä jo nyt, koska esimerkiksi tehtävä sivulla 100 on niin silmiä avaava. Siinä aloitetaan sata kirjaa lause ”En halua enää…” ja sitten listataan isoja ja pieniä asioita, mitä ikinä ei haluakaan enää elämässään. Vastaavasti pari sivua myöhemmin listataan asioita, joita elämään halutaan enemmän. Kirja sitten antaa neuvoja, kuinka näitä asioita voi jäsentää ja muutoksia mahdollistaa.

Henkilökohtaisesti haluan toki suositella kirjaa kaikille, myös oikeassa terapiassa käyneille. Minulle yllä mainittu tehtävä oli hyvä herätys: tehtävänannon mukaan listaamiseen kuluu noin 10-15 minuuttia – minulla meni monta tuntia, ja pääsin riville 76. Se itsessään on hyvä asia, sillä elämässäni on näköjään hyvin vähän korjattavaa, se ei ole yksi iso roskispalo. Samalla huomasin, että monet listan asiat olivat omissa käsissäni ja pystyin käyttämään listaa tehtävälistana. Jos joka päivä harmittaa, että kuulokkeiden johto on sotkussa laukun hihnan kanssa, kannattaa ehkä ostaa langattomat kuulokkeet – näin esimerkiksi.