An RPG book
Kuva: James Bowe/ Creative Commons BY 2.0 /Flickr

A – Aloita tästä. Oletko uusi roolipelaaja vai vanhempi konkari? Näiden aakkosten myötä näet pilkahduksia roolipelaamisen moninaisesta ja kiehtovasta maailmasta. Nappaa seikkailuviittasi naulasta ja kiinnitä laserpistooli holsteriin, koska nyt mennään! Aluksi saat myös heti kättelyssä sata kokemuspistettä eli ekspaa eli xp:tä. Näitä kerätään suurimmassa osassa roolipeleistä tavalla tai toisella, ja kokemuspisteiden karttumisen myötä hahmosi voi nousta tasoilla ja oppia uusia taitoja tai mitä milloinkin. Ekspaa saat tekemällä peleissä erilaisia asioita, ja siten kokemus karttuu. Jahuu!

BBlightburg. Uusi suomalainen roolipeli, jonka tekijä on Mikko Karttunen. Hyvä esimerkki siitä, miten roolipelin takaa ei aina löydy isoa julkaisijaa, vaan toisinaan ihan kotimainen yksittäinen tyyppi tai pienempi porukka. Muita esimerkkejä suomalaisista pelisysteemeistä ovat esimerkiksi Miska Fredmanin Sotakarjut tai koko perheelle tarkoitettu seikkailupeli Astraterra, Tuukka Tenhusen Arius: The Ashen Age ja Vehka Hakosen (eli meikän) testivaiheessa oleva Ikuisuusvankila.*

C – Core Rulebook eli perussääntökirja. Suurimmalla osalla roolipelisysteemeistä on tällainen muodossa tai toisessa. Tunnetuin lienee Dungeons & Dragonsin Player’s Handbook, joka esittelee pelin säännöt ja johdattelee sen maailmaan. Usein eri pelisysteemeihin ja sarjoihin kuuluu perussääntökirjojen lisäksi erilaisia lisäosia, valmisseikkailuja ja muuta sen sellaista, joten sekaannuksien välttämiseksi kannattaa varmistaa uuteen systeemiin tutustuessa vaikkapa pelinjohtajalta, mitä kirjaa tai kirjoja seikkailussa käytetään.

DDungeons & Dragons. Klassikkopeli, jota monet pitävät parhaana roolipelisysteeminä. Tällä hetkellä suosituin lienee viides editio, mutta jotkut vannovat esimerkiksi 3,5:n nimeen. Editioilla tarkoitetaan samasta roolipelistä julkaistuja laitoksia joissa sääntöjä ja muita yksityiskohtia on muutettu ja päivitetty. Dungeons & Dragonsissa säännöt ovat muuttuneet useaan otteeseen, mutta sen miekka & magia -tyylinen fantasiamaailma jumalineen, rotuineen ja seikkailuineen on silti säilyttänyt viehätyksensä. Erinomainen valinta myös aloittelijalle!

E – Epäonnistuminen, apua! Joskus sitä vaan heittää nopalla täysin pieleen ja käy huonosti. Tätä kutsutaan usein failiksi, ja sitten sitä pahinta mahdollista heittotulosta critical failureksi. Seurauksena voi olla kaikenlaista ikävää, mutta kannattaa muistaa, että juuri se tekee pelaamisesta jännittävää! Jos mitään riskiä ei olisi, tuntuisiko seikkailu todella seikkailulta?

FFree League. Ruotsalainen pelifirma, joka julkaisee aivan erinomaisia roolipelikirjoja! Heiltä on ilmestynyt muun muassa Mutant Year Zero (zombeja ja postapokalyptistä menoa), Tales from the Loop (varhaisteinit selvittelevät kummallisia tapahtumia 80-luvun vaihtoehtoisessa Ruotsissa), Coriolis (sekalainen joukko sankareita yrittää selvitä avaruusaluksensa velan maksamisesta) ja Forbidden Lands (kuin D&D, mutta 80-luvun kultaisten muistojen pohjalta). Free Leaguen pelit ovat äärimmäisen aloittelijaystävällisiä, rikkaita ja hyvin tehtyjä. (Ja omia lemppareitani.)

G – GM eli game masteri eli pelinjohtaja (D&D:ssä DM eli dungeon master). Pelinjohtaja luo pelaajilleen raamit ja tarjoaa puitteet seikkailulle. Hänellä on paljon valtaa, mutta sen mukana tulee myös vastuuta. Hyvä pelinjohtaja antaa paljon tilaa pelaajilleen, kuuntelee heidän toiveitaan ja pitää huolta siitä, että esimerkiksi kysymyksiin vastataan ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan.

H – Hitpoints. Yleensä näillä tarkoitetaan hahmosi kestopisteitä/elinvoimapisteitä/osumapisteitä eli sitä, kuinka paljon vahinkoa se kestää ennen kuin pyörtyy/kuolee/muuta ikävää. Kaikki systeemit eivät hipareita käytä, mutta suurin osa muodossa tai toisessa kylläkin.

I – Internet on uusien ja vanhojen pelaajien ystävä! Monista peleistä löytyy omia wikejä, joihin on koottu tietoa vaikkapa loitsuista tai hahmoluokista. Youtube on pullollaan ohje- ja arvosteluvideoita. Podcasteja riittää. Facebookista löytyy keskusteluryhmiä. Toisin sanoen: jos haluat tutustua roolipelaamiseen, googlaamallakin pääsee jo pitkälle.

J – Jäähyväiset. Joskus roolipelissä hahmo kuolee – ja se on ihan okei! Hyvä pelinjohtaja hoitaa kuitenkin tällaiset tilanteet yhdessä pelaajan kanssa, koska toivottavaa olisi, että hahmon tarina kerrottaisiin kunnialla loppuun. Tietenkin on myös pelejä, joissa tarkoituskin on niittää hahmoja kasaan kuin viljaa, mutta yleisesti ottaen pelihahmon kuolema on iso asia ja saattaa vaatia jopa surutyötä, sillä tuleehan hahmoista usein pelaajille hyvin rakkaita. Keskustele etukäteen PJ:n kanssa siitä, millaisiin asioihin haluaisit varautua, ja mitä tehdään, jos hahmo kuolee.

K – Kampanja. Roolipelejä pelataan usein lyhyempinä tai pidempinä kampanjoina, jotka saattavat kestää vaikkapa neljästä pelikerrasta kymmeneen vuoteen. Tällaisia kokonaisuuksia kutsutaan kampanjoiksi.

L – Lomake. Suurimmassa osassa roolipeleistä on tällainen. Siinä kerrotaan hahmosta tärkeimmät asiat, kuten vaikkapa elinvoimapisteet, taidot, mukaan haalitut varusteet, luonteenpiirteet, ikä ja niin edelleen. Eri peleissä on hyvin erilaisia, mutta hyvä pelinjohtaja on valmis auttamaan pelaajiaan täyttämään lomakkeen, jos jossain kohtaa tahtoo mennä kynä tai sormi suuhun.

MMonster of the Week eli viikon hirviö. TV-sarjoistakin tuttu käsite, jossa yksittäiset pelikerrat kietoutuvat jonkin hirviön nitistämisen ympärille. Erityisen suosittua one-shot-peleissä tai silloin, kun kampanja vaatii pientä makupalaa kahden suuremman kokonaisuuden väliin.

N – Nopat. Nopat ovat yksi roolipelaajien suurista heikkouksista ja jotkut roolipelaajat ovat jopa sitä mieltä, että noppia ei voi koskaan olla liikaa. Aloittelijalle riittää kuitenkin usein yksi setti, joka sisältää nopat d4, d6, d8, d10, d12 ja d20. (Numero kertoo nopan sivujen määrän.) Jotkin systeemit käyttävät vain osaa näistä tai esimerkiksi pelkästään kuusisivuisia noppia, joten sekin kannattaa varmistaa etukäteen.

© Henna Uslin

O – Onnistuminen, jee! Se (critical) failuren vastakohta eli success – tai parhaimmillaan critical success. Usein se paras heitto tapahtuu silloin kun sitä ei todellakaan tarvittaisi, eli vaikkapa tinkiessäsi saattueen matkaeväistä saatkin neljä leipää ihan ilmaiseksi. Mutta ai että, joskus sen tulee heittäneeksi taistelussa ja silloin lohikäärme saattaakin mennä yhdellä iskulla poikki ja pinoon. Wohoo!

P – Pelinjohtajan käsikirja. Salaistakin salaisempi opus, joka on tarkoitettu vain pelinjohtajan silmille. Älä koske, ellet halua spoilaantua monista siisteistä jutuista – tai halua itse kokeilla pelinjohtamista. Ennemmin tai myöhemmin kannattaa, koska se on kivaa!

Q – Quest eli tehtävä. Usein roolipeleissä hahmot joutuvat suorittamaan tällaisia. Kampanjaa saattaa ohjata yksi päätehtävä – esimerkiksi pahan lohikäärmejumalan kukistaminen – mutta sen lisäksi pelaajilla on usein tapana eksyä suorittamaan kaikenmoisia sivutehtäviä. Tällaisia voivat olla vaikkapa kadonneen viulun etsiminen, vahingossa herätetyn hiljaisuuden jumalan heräämisen kumoaminen ja lemmenkipeän sfinksin taltuttaminen.

RRopecon. Vuosittainen aika-avaruusvääristymä, joka kestää yhden viikonlopun ja mahdollistaa tapaamisen muiden roolipelinörttien kanssa. Roolipelejä, valvomista, lautapelejä, kivoja ihmisiä, Nörttityttöjen Turvasatama ja kaikkea siistiä! Tule ja koe!

SShadowrun. Legendaarinen cyberpunk-peli, jossa pelataan hämärähommia hoitavia shadowrunnereita tulevaisuuden maailmassa, jossa taikuus ja huipputeknologia kohtaavat. Pelin maailma on upea sekoitus fantasiaa ja scifiä, mutta ainakin viides editio sääntökirjasta aivan karmea hahmonluontia yrittäessä. No, kuutoseditio on ilmestynyt, toivotaan parasta.

T – Turvallinen tila! Roolipelaamisen pitäisi olla hauskaa ja tuntua kaikista hyvältä, joten on tärkeää, että ryhmässä keskustellaan esimerkiksi siitä, millaisia teemoja pelaajat ovat valmiita pelaamaan. Kenenkään ei pitäisi joutua tuntemaan oloaan syrjityksi tai kiusatuksi, joten ota rohkeasti asia puheeksi vaikkapa pelinjohtajan kanssa, jos tuntuu siltä, että jokin ahdistaa.

U – Uusi systeemi? Usein tuttuun ja turvalliseen pelisysteemiin jämähtäminen tuntuu houkuttelevalta vaihtoehdolta, mutta toisinaan kannattaa kokeilla jotakin uutta. Milloin viimeksi teit uuden hahmon tai uskaltauduit tutkailemaan ennestään tuntematonta maailmaa? Olisiko sen aika?

V – Valmisseikkailu. Monissa systeemeissä tällaisia on tarjolla aloitteleville tai kokeneemmillekin pelinjohtajille. Valmisseikkailuja löytyy laidasta laitaan, mutta niitä ei kannata karsastaa, sillä usein niiden joukosta löytyy todellisia helmiä.

W – Wanhat ja wiisaat. Usein pelihahmot saavat kokemuspisteitä ja sitä myöten tasoja, ja ennemmin tai myöhemmin heistä voi tulla niin voimakkaita, että on eläköitymisen aika.

X – X merkitsee sitä kohtaa kartalla, missä aarre on. Tai no, ei läheskään aina, mutta silloin kun niin on, tiedossa on loottia! Kun pelissä löydetään aarrekätkö tai tutkitaan ruumis, saattavat pelaajat saada haltuunsa uusia kallisarvoisia tavaroita… tai sitten happopilven päin naamaa. Kukapa tietää?

Y – Yömyöhäinen. Jotkut tykkäävät pelata roolipelejä yömyöhään asti, jotkut vain viikonloppuisin, jotkus Discordissa… Tyyli on vapaa ja jos paikkakunnaltasi ei sopivaa porukkaa löydy, kannattaa kysellä netistä. Myös internetin avustuksella pelaaminen voi olla tosi kivaa!

Z – Zero Session. Nollasessiossa pelinjohtaja tapaa pelaajat, keskustelee kampanjasta ja sen tavoitteista, selittää esimerkiksi sääntöjärjestelmiä, auttaa hahmonluonnissa ja niin edelleen. Tarkoituksena on rakentaa pohja tulevalle kampanjalle. Kaikki pelinjohtajat eivät tällaista järjestä, mutta suosittelen lämpimästi!

Å – Åraëthrediel. Esimerkki sellaisesta roolipelihahmosta, jonka nimeä kukaan ei muista tai osaa lausua. No, ei se mitään, jokainen tyylillään!

Ä – Älä panikoi! Roolipelaaminen voi jännittää, mutta hei, osaat varmasti! Tarvitset vain hippusen mielikuvitusta, avoimen mielen ja rohkeutta etsiä itsellesi porukan.

Ö – Öm, mitenkäs se sääntö menikään? Toisinaan sääntökirjojen plärääminen on välttämätöntä, mutta se on ihan okei! Kukaan ei yleensä voi muistaa kaikkea, ja juuri sitä varten niissä kirjoissa on esimerkiksi sisällysluettelot. (Jotka eivät aina ole kovin kattavia tai pidä paikkaansa. Kyllä, puhun taas Shadowrunista. Huoh.)

*Pelit valittu puhtaasti sillä perusteella, että niitä on tämän artikkelin kirjoittanut kokeillut ja voi avoimesti suositella. Kaikki ovat erinomaisia, tukekaa kotimaista!