Blizzard yllätti ja lahjoitti Nörttitytöille pyytämättä arvostelukappaleen Rise of Shadows -laajennuksesta, joten tässäpä sitä ollaan. Onneksi tällä kertaa yllätys oli mieluinen, sillä minulle Rise of Shadows on tarjonnut parasta Hearthstonea hetkeen. Kun Magic the Gathering -korttipeli avasi vähän yli vuosi sitten oman, aiempaa ketterämmän verkkopeliversionsa, MTG: Arenan, alkoi Hearthstone menettää pelaajiaan sille. Toukokuussa ilmestynyt laajennus on kuitenkin pitkästä aikaa sen verran miellyttävää pelattavaa, että sitä pelaa jopa MTG: Arenaa mieluummin. Ainakin hetken.

Mikäkö tämä Hearthstone sitten on? Kyseessä on ilmaiseksi pelattava virtuaalinen korttipeli, jossa pelataan muita pelaajia tai tekoälyä vastaan. Pakka rakennetaan peruspelimoodissa kolmestakymmenestä kortista, jotka löytyvät omasta kokoelmasta. Varianttejakin löytyy: Areenassa pakka rakennetaan satunnaisista korteista, valmisseikkailuissa niiden omilla säännöillä – jotka saattavatkin sitten olla mitä tahansa. Pelin oppii nopeasti ja siinä on aluksi kattava tutoriaali. Rahaa HS tuottaa tekijöilleen siten, että kortteja voi saada nopeammin ostamalla niitä.

Mitä uutta itse korteissa?

Rise of Shadows tarjoaa paljon uusia hauskoja kortteja, jotka ovat jo tuottaneet ympärilleen uudenlaisia pakkatyyppejä. Löytyy maagia, joka loitsii pöydän täyteen erilaisia kätyreitä (engl. minion); roguea, joka nostaa koko pakan tyhjäksi ja pelaa sitten pöydän täyteen elementaaleja ja warrioria, joka sekoittaa vastustajan pakan täyteen pommeja. [i]Rise of Shadows[/i] onnistuukin mielestäni olemaan edeltävää lisäosaa, Rastakhan’s Rumblea, monipuolisempi ja hauskempi pelattava.

Chef Nomi täyttää pöytäsi elementaaleilla, mutta vain, jos pakassasi ei ole enää yhtään korttia. Uhka vai mahdollisuus? (Kuva: Blizzard.)

Parasta Rise of Shadowsissa on sen tasaväkisyys. Usein uuden setin tullessa jotkin korteista ovat rikki ja aiheuttavat sen, että muutamaa samanlaista pakkatyyppiä pelataan, eikä niille ole helppo pärjätä. Tällä kertaa hirvittäviä pelinmurskaaja-komboja ei kuitenkaan tunnu olevan, joten laajennuksesta ja uusista korteista on voinut nauttia vapaammin. Lisäksi juuri alkanut uusi pelivuosi (Hearthstonessa vuosi vaihtuu vasta myöhäiskeväällä) takaa sen, että uudenkin pelaajan on helppo hypätä mukaan, sillä suuri osa vanhoista korteista on nyt taas siirtynyt standard-formaatista (joka sisältää vain muutaman uusimman laajennuksen) wild-formaattiin (joka taas sisältää kaikki mahdolliset vanhemmatkin kortit).

Omiksi suosikeiksini ovat toistaiseksi nousseet juuri aiemmin mainitsemani maagi loitsuista satunnaisesti putkahtelevine kätyreineen ja rogue, joka pelaa riskillä. On ilo nähdä pelissä pitkästä aikaa satunnaisuutta, sillä usein voittopakat ovat nojanneet siihen, että mahdollisimman paljon täytyy olla ennakoitavissa ja oma peli noudattaa hyvin samankaltaisia lainalaisuuksia ottelusta toiseen. Siksi Rise of Shadows onkin raikas tuulahdus.

Mitä uutta muutoin?

Hearthstone on jo pitkään tarjonnut peruspelin ohelle sekä Areenan että vaihtuvia seikkailuja. Tämän laajennuksen myötä myös Areena muuttui, ja siinä missä aiemmin se on joitakin poikkeustapahtumia lukuun ottamatta sisältänyt vain standard-formaatin kortteja, nyt Areenassa on mukana myös vaihtuva määrä vanhoja laajennuksia, eivätkä kaikki standard-laajennuksetkaan ole mukana samalla kertaa. Tämä tarjoaa vaihtelua, mutta myös uusille pelaajille mahdollisuuden testata erilaisia vanhoja kortteja, joita heillä ei vielä ole. (Vanhempiakin kortteja on mahdollista saada käyttämällä niihin pelin omaa kortintekoainetta, dustia, jota saa tuhoamalla korteistaan kaksoiskappaleita tai niitä kortteja, joita ei itse tarvitse.)

Vaihtuvassa seikkailussa Rise of Shadows heittää pelaajan ryöstöretkeä, jossa pahisten liika – mielikuvituksellisesti nimetty E. V. I. L. – pyrkii

Dalaran Heist -seikkailu kutsuu ryöstämään Dalaranin tarkoin vartioidut aarteet. (Kuva: Blizzard)

ryöstämään Dalaranin pankin. Tarina koostuu useista luvuista, joita julkaistaan viikko kerrallaan, ja jotka voi ostaa joko pelinsisäisellä, itse kerätyllä kullalla, tai maksamalla niistä oikeaa rahaa. Ensimmäinen luku on kokonaan maksuton. Pelirakenne on aiemmista laajennuksista tuttu, sillä pakkaa rakennetaan jokaisessa luvussa matkan varrella ja lisäksi sitä saa vahvistaa aarteilla, mutta Dalaran Heist -seikkailu on aiempia monipuolisempi, sillä siinä riittää pidemmäksi aikaa uutta materiaalia. Vaikka kaava onkin sellaisenaan tuttu, Dalaran Heist on tähän mennessä ilmestyneistä pelaamistani Hearthstone-seikkailuista parhaita, ellei jopa paras.

Kannattaako tätä pelata?

Mielestäni kyllä. Vaikka olisitkin ollut jonkin aikaa poissa Hearthstonen parista, tämä laajennus tarjoaa jotakin sekä uusille että vanhoille pelaajille. Jos pelkästään Dalaran Heist on hauskaa pelattavaa, joskin uusien lukujen avaaminen vaatii myös jonkin verran peruspelin tahkoamista – ellei sitten halua maksaa. HS ei ole pay-to-win-peli, mutta aikasyöppö se voi kyllä helposti olla, ellei pelaaja pidä varaansa.