Joulukalenterin toisesta luukusta löytyy Nörttityttöjen kirjoittajakaartin lautapelisuosituksia.
 

Kuva: Mia Meri

 
Jonas: Magic Maze
Lautapelit.fi on julkaissut jo edellisenä vuonna ilmestyneen hillittömän stressaavan yhteistyöpelin. Idea on se että fantasiaseikkailijat ovat täydentämässä varusteitaan öisellä ostarilla. Pelissä kamppaillaan aikarajaa vastaan, satunnaisgeneroitua luolastomaista ostaria, sekä sitä erikoista piirrettä että nappuloita saa liikuttaa tietyllä tavalla vain yksi pelaaja, joten pelaajat joutuvat vuorottelemaan kun yksi pystyy liikuttelemaan pohjoiseen, toinen länteen ja kolmas liukuportaita ylös ja alas. Uloskin pitäisi löytää kun varashälytin soi. Kaikenkukkuraksi kokonaisuutta kampittaa se että pelin aikana ei saa puhua tai morsettaa pöytää naputtelemalla, kommunikoida voi vain liikuttamalla ison punaisen “TEE JOTAIN!” nappulan toisen pelaajan eteen tai tuijottamalla. Pelit kestävät 3-15 minuuttia.
 
Nea: Viticulture
Viticulturessa pelaajat hallinnoivat viinitiloja Italian auringossa, kamppaillen letkeässä hengessä parhaista paikoista istuttaa eri lajisia rypäleitä tai tilaisuuksista naurattaa rahaa tuovia turisteja tilavierailuillaan, taiteillen samalla tilausten ja tuotannon ristiaallokossa. Mekaanisesti peli on tyypillinen europeli, jossa pelaajat asettelevat vuorotellen työläisiään eri toimintopaikkoihin, nostavat tavoitteita antavia tilauskortteja ja keräävät pelloiltaan rypäleitä viinintekoon mahdollistaakseen loppupelin pistevyöryn. Kiintoisan koukun peliin antaa vuodenaikojen rytmitys, jossa pelaajat jakavat resurssinsa niin kesä- kuin talviajankin puuhiin. Peli alkaa jokseenkin verkkaisesti, kun kaikki lähinnä istuttavat köynnöksiään ja rakentavat isompia kellareita rypäleilleen, mutta kun maatalousinfra alkaa puksuttamaan, tulee myöhempinä vuosina hirveä kiirus myydä lastensa tulevaisuus vaikka pilkkahintaan jos sillä vain saa vielä yhden tilauksen kilautettua ennen naapureitaan.
 
Vehka: Tichu
Tichu ei ole lautapeli, vaan yhteistyökorttipeli, ja sellaisenakin varmasti monille tuttu klassikko. Pelissä käytetään perinteistä korttipaikkaa neljällä erikoisella jokerilla – koira, lohikäärme, Mahjong ja feeniks – höystettynä. Säännöt ovat yhdistelmä useita korttipelejä, kuten tikkiä ja pokeria, mutta keskiössä on tuttuun tapaan omista korteista eroon pääseminen. Tichusta erityisen hauskan tekee kuitenkin sen paripeliluonne. Et näe parisi kortteja, mutta pyrit silti pelaamaan hänen kanssaan yhteen siten, että jompi kumpi teistä voittaa. Kuulostaako monimutkaiselta? Sitä se ehkä näin selitettynä onkin, mutta Tichun oppiikin vain pelaamalla! (Ja kokeileminen kannattaa. Todennäköisesti jäät koukkuun!)
 
Nea: Scythe
Viticulturen tekijän tuoreempi suurprojekti Scythe tarjoaa uniikin yhdistelmän europelien terävää pistehinkkausta ja alueenvaltauspelien karttasotaa. Scythessä ensimmäisen dieselpunk-maailmansodan jälkeisessä Itä-Euroopassa nahistellaan valtatyhjiön täyttämisestä. Puksuttavat pohjolan höyryveneet nahistelevat neuvostoperäisten kävelytraktorien kanssa tundrien öljyvarannoista, karhuilla ratsastavat puolalaiset levittävät kommunismin ilosanomaa naapurivaltojen työläisille ja maaseuduilla ei edelleenkään saa pätevää hammashoitoa. Mekaanisesti pelissä pelataan vuoronperäisiä yhdistelmäpasianssivuoroja, joissa pelaajat optimoivat oman valtakuntansa logistiikkaa samalla kun käyvät kilpajuoksua tärkeiden resurssien lähteiden hallinnasta ja pyrkivät täyttämään mahdollisimman monta voittoehtoa ennen kuin joku ajaa pelin loppuun. Monista peleistä poiketen Scythessä ei ole asetettua vuororajaa, vaan peli päättyy kun joku saa kuudennen ehdon täytettyä, kuten rakennettua kaikki talonsa, ostettua kaikki työläisensä pöydälle jne. Optimointipelinä kiintoisaa on myös se, miten omien systeemiensä päivittäminen yhtä aikaa antaa enemmän iloa toisista toiminnoista ja halventaa toisten resurssihintaa. Peli sinänsä sisältää armeijanrakentelua ja taistelua, mutta joukkoja ei koskaan menetetä vaan vastustajat pakotetaan vetäytymään alueiltaan. Koska kyseessä on europeli, taisteluissa ei myöskään käytetä noppia vaan osapuolet uhraavat salassa valitsemansa määrän resurssejaan, mikä voi johtaa hyvinkin nopeisiin romahduksiin jos joku pakotetaan usean pelaajan toimesta polttamaan paljon sotavoimaa kerrallaan. Maininnan ansaitsee myös suosiomittari, joka kertoo kunkin pelaajan kansansuosiosta alueella. Korkea suosio antaa lopussa kovat kertoimet voittopisteisiin, mutta sitä voi pelin aikana polttaa hyötyäkseen erilaisista valintatilanteista enemmän.