Pelaajauupumus – kun pelaaminen ei maistukaan

Pelaajauupumus on pelikulttuurin kasvaessa ja markkinoiden paisuessa yleistynyt ilmiö, jossa pelaaja syystä tai toisesta menettää kiinnostuksen pelaamiseen. Tällöin pelaaminen voi tuntua puuduttavalta, inhottavalta ja/tai elämää tuhlaavalta. Kaikkiin harrastuksiin on mahdollista kehittää inho tai väsymys, mutta keskustelupalstoja selaamalla vaikuttaa että pelaamisessa se on ehkä keskimääräistä yleisempää. Tähän voi liittyä pelaamisen luonne, sillä sitä voi tehdä niin helposti vuorokauden ajasta tai seuran määrästä riippumatta ja pitkiä aikoja kerrallaan. Aiemmin mielihyvää tuottaneeseen asiaan mielenkiinnon menetys voi olla oire masennuksesta, joten uupuneen on hyvä pohtia onko kyse vain väliaikaisesta kyllästymisestä harrastukseen vai masennuksesta, ja tarvittaessa ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon.

Pelaajauupumus tunnetaan internetissä ainakin gamer burnoutina ja video gaming burnoutina. Gaming fatiguella näytetään viittaavan myös muun tyyliseen uupumukseen. En koe burnout-käsitteen sisältäviä hyvinä termeinä sillä burnout on vakava tila, kun taas pelaajauupumus on kuitenkin vain enemmän tai vähemmän väliaikainen tylsistyminen. Olisi hyvä jos termille löytyisi toinen vakiintunut termi. Itse suosittelen suomenkieliseksi termiksi pelaajauupumusta tai peliuupumusta.

Pelaajauupumuksen monet syyt

Pelaajauupumuksen taustalla voi olla monenlaisia syitä. Yleisin syy on yksinkertaisesti liikapelaaminen ja siihen rutinoituminen, jolloin pelaamisen alkaa nähdä asiana joka ”täytyisi” tehdä vaikkapa joka ilta. Moni pelaaja pelaa säännöllisesti, mutta jos hauskan asian alkaa nähdä liian arkisena, se voi alkaa puuduttaa. Liikaan pelaamiseen liittyy myös grindaus eli tylsän toistuvan asian tekeminen, jotta pääsisi halutulle tasolle pelissä, ja se voikin liian suurissa määrin tehtynä muuttaa hauskan pelin puuduttavaksi ja saada pelaajan väsähtämään, kun hänen ”täytyisi” grindata tavoitteeseen päästäkseen.

Toisiksi yleisin syy liittyy moninpeleihin. Moninpelit aiheuttavat helposti painetta pelata paljon, esimerkiksi silloin kun jossakin moninpelissä esiintyvän killan jäsenet haluavat lähteä raidaamaan luolastoa. Tällöin pelaaja, joka ei ole itse juuri innostunut pelaamaan, lähtee ryhmäpaineen tai velvollisuuden tunteen vuoksi mukaan. Moninpeleissä on myös mahdollisuus joutua muiden ihmisten negatiivisten tunnepurkausten kohteeksi, jolloin se voi vaikuttaa pelaajan mielentilaan ja haluun pelata. Jotkut myös kokevat mahdottomana tai naurettavana sen, että heidän peliseuransa on väsynyt hauskaan asiaan. Se voi aiheuttaa syyllisyyttä pelaajauupumuksesta kärsivässä.

Kolmas yleinen syy lienee liika itsepäisyys, joka saa ajattelemaan, että jokin asia täytyy tehdä jollain tapaa. Pelaaja saattaa esimerkiksi kokea, että hänen on pakko pelata peli loppuun tai läpäistä se kovimmalla vaikeusasteella, vaikka ei pärjäisi siinä. Tavoitteita on hyvä olla olemassa ja pelit ovat itsensä haastamista, mutta kun asia muuttuu pakoksi, se usein muuttuu samalla vastenmieliseksi.

Huvittavasti myös liian hyvän pelin peluu voi aiheuttaa pelaajauupumuksen. Kun tämä erinomainen peli on läpipelattu, voivat hyvätkin pelit tuntua silti turhilta. Tässä muodossa pelaajauupumus yleensä menee nopeasti ohi, kun erinomaisen pelin aiheuttama tunnekokemus väistyy vähitellen.

Muita mainitsemisen arvoisia syitä ovat esimerkiksi liian monien pelien ostaminen (jolloin ne kaikki pitäisi tietenkin pelata läpi), ja niin kutsuttujen “loputtomien” pelien pelaaminen. Tällä tarkoitetaan pitkiä pelejä, joissa on paljon erilaisia tehtäviä, jolloin pelaaja saattaa hamstrata ne kaikki tehtäviksi ja huomata vasta myöhemmin tekevänsä jokaista mielenkiintoista tehtävää kohden ihan liian monta tylsää tehtävää. Yksi vakavampi syy voi olla myös elämän vastoinkäymisten pakeneminen pelaamiseen. Tämä voi toki johtaa myös peliriippuvuuteen, mutta joskus se johtaa myös siihen, että pelaaminen tuo mieleen vaikkapa avioeron aiheuttaman surun ja ahdistuksen.

Mikä avuksi pelaajauupumukseen?

Pelaajauupumuksen paras ratkaisu on yksinkertaisesti se, että ei pelaa. Monelle videopelipelaajalle pelaajan identiteetti on tärkeä, ja siksi pelaaminen on jotain sellaista, mitä heidän ”pitäisi” tehdä säännöllisesti, koska he aina ennenkin tehneet sitä säännöllisesti. Tottumus on usein hyvä asia, mutta ei välttämättä tässä tapauksessa. Uupuneen kannattaa muistuttaa itseään siitä, että hän on muutakin kuin pelaaja. Rutiinista irtipääsyssä tärkeintä on se, että löytää uusia juttuja joilla sen korvata, sillä muuten sitä helposti päätyy vain tuijottamaan ruutua ja selaamaan pelikirjastoaan. Uuden jutun on hyvä olla jotain, mitä voi tehdä samaan aikaan kuin normaalisti pelaisi. Jotta uuden asian löytäminen olisi aluksi helppoa, sen ei välttämättä tarvitse vaatia muita ihmisiä tai tiettyä aikaa päivästä. Esimerksiksi lukeminen, piirtäminen tai soittimen soittaminen ovat hyviä korvikkeita. Uudesta innostuminen on hyvä tapa myös tuoda takaisin intoa vanhoihin mielenkiinnon kohteisiin, tai löytää jokin sellainen asia, johon on halunnut tutustua tai jonka on halunnut oppia.

Mikäli pelien hylkäys kokonaan tuntuu oudolta tai uupunut haluaa pelata kokeeksi hiukan, avuksi ovat sellaiset pelit, joita on helppo pelata lyhyitä aikoja kerrallaan ja innostuessa enemmän. Esimerkiksi monet mobiilipelit ovat tälläisia, samoin kuin rytmipelit ja Stardew Valley. Pitkäaikainen pelaaja voi taas löytää innon palaamalla lapsuudessaan pelaamansa pelin pariin ja sen aiheuttamaan nostalgiaan. Mikäli uupumus liittyy vain tietyn genren peleihin, voi olla hyvä kokeilla pelata jotain toista genreä ja hypätä vaikka räiskinnöistä huonepakopeleihin.

Jos uupumukseen taas liittyy elämäntilanteen muutos, on hyvä kokeilla pelata sellaista peliä, joka tasapainottaa elämäntilannetta. Esimerkiksi uudessa työssä aloittaminen tai opiskellessa koekausi voivat saada lukemista tai pohtimista vaativat pelit tuntumaan inhottavilta, jolloin voi olla hyvä kokeilla jotain nopeatempoista ja kevyempää ajattelua vaativaa peliä.

Ylpeys on myös mahdollinen syy uupumukselle. Jos et vain pääse jotakin peliä läpi, on yksinpelissä ihan luvallista huijata vaikkapa huijauskoodilla tai jumalamodilla eli ladattavalla pelin osalla, joka muutttaa sen ominaisuudet niin, että pelihahmosi muuttuu esimerkiksi kuolemattomaksi tai saa lisäelämiä.

Omakohtainen kokemus

Oma pelaajauupumukseni ei ehkä ole se tyypillisin ja siihen liittyy myös surullisuus, eikä se siten ole ihan tyylipuhdas tapaus. Lähdin noin yhdeksän kuukautta pelattuani Wurm-pelin serveriltä eli pelipalvelimella, jolla moninpelin tiedot sijaitsevat. Lähtöä edelsi noin sata päivää kun tunsin oloni yksinäiseksi, sillä suurin osa ihmisistä joita pidin hauskoina kavereina tai jopa ystävinä olivat lähteneet sieltä tai lopettaneet pelaamisen täysin. Jouduin itsekin lähtemään erinäisten syiden takia, ja yhtäkkiä olin ilman jotakin sellaista, jonka parissa olin viettänyt aikaa liki päivittäin pitkään.Tunsin, että olin lähtenyt kotoani, enkä voinut palata sinne. Kokeilin pelata toisella serverillä, mutta tuntui mahdottomalta aloittaa kaikki taas alusta ja olla yksin siihen asti, että tutustuisin muihin.

Päädyin siis tuijottamaan Steamin pelikirjastoani ja kokeilemaan pelejä ,vain turhautuakseni niihin muutamassa minuutissa. Onneksi tajusin, ettei minun ole pakko pelata, ja annoin itselleni vapauden tehdä juttuja jotka eivät turhauttaneet minua. Aloin pian myös pelaamaan Stardew Valleyta, joka rentona ja helposti vain lyhyitä aikojakin pelattavana pelinä imaisi mukaansa. En osaa vieläkään palata Wurmin pariin tai sitoutua kunnolla pelin pelaamiseen alusta loppuun, mutta muuten olen päässyt eroon vastenmielisyydestä pelaamista kohtaan.