Alusta: lautapeli
Suunnittelija: Jervis Johnson
Julkaisija: Games Workshop
Genre: roolipeli
Ikäraja: 10+

Heroquest  on monelle tuttu lautapeli jolla käännöksen johdosta on Suomessa vankka nostalginen asema, mutta harva tietää että sille oli jatko-osa. Advanced Heroquest antaa jo nimellään ymmärtää kyseessä olevan kehittyneemmän kokemuksen. Kansi lupaa fantasiataisteluita, 3D-roolipelaamista ja tuttuja sankareita tappelemassa örkkejä ja muita hirvityksiä vastaan. Kannesta voikin tarkasti katsoessa löytää koko alkuperäisen Heroquestin kaartin hirviöitä ja sankareita pienimmästä suurimpaan.

Advanced Heroquest, 3D roolipeli!

Se seuraava askel

Moni voisi luulla että enemmän Heroquestia olisi melkein automaattisesti parempi, mutta jostain syystä peli ei kuitenkaan ole kaikkien muistama ja rakastama klassikko. Kyseessä on lähinnä obskuuri muinaismuisto. Itsekin tutustuin peliin vasta vuosikymmeniä sen julkaisun jälkeen. Mistä sitten kiikastaa?

Yksi ilmeinen ongelma on se, että peli lupaa seikkailujen maailman, mutta antaa vain neljä erilaista sankaria, joukon seuraajia ja täysin identtisten rottamiesten joukon vastustajiksi. Missä ovat kannen lupaamat örkit, fimirit ja muut tutut roikaleet? Sääntökirjan kuvaamista kiehtovista haasteista nauttiakseen tarvitsee vieläpä hankkia mittava määrä erilaisia figuureja. Mukana tullut seikkailukin vaatii kuuden eri figuurin erikseen ostamisen. Pelin läpinäkyvä ja ilmeinen tapa tyrkyttää lisäostoksia on niin tökerö, ettei se edes naurata. Vähäinen itsehillintä tyrkytyksen suhteen olisi varmasti kantanut pitkälle.

Nyt on niiden Heroquestin alkuperäisten sankarienkin ristimänimet selvillä.

Toisaalta: jos omistaa jo Heroquestin, on ääni onkin kellossa ihan toinen. Advanced Heroquest on kyllä teknisesti itsenäisesti toimiva peli, mutta sen sisältö jää puutteelliseksi – paitsi jos pelin yhdistää vanhempaan Heroquestiin. Heroquestin örkeillä, luurangoilla, muumioilla ynnä muilla hirviöillä peliin tulee väriä. Pelissä on jopa alkuperäisen Heroquestin omistajille ohjeet miten käyttää sen huonekaluja, sankareita, hirviöitä ja jopa lautaakin. Samoilla sankareillakin voi jatkaa uusiin haasteisiin, tai kerrata vanhoja seikkailuja uusilla säännöillä. Tälläinen jatkuvuuden ajattelu on hieno yksityiskohta, mutta sitä väistämättä miettii, että olisiko tästä kannattanut olla rehellinen ja myydä tätä lisäsääntösettinä, joka laajentaa Heroquestin uusiin sfääreihin, eikä sittenkään itsenäisesti toimivana pelinä.

3D-roolipelaamista

Laatikon kannessa lukee 3D Roleplaying, joka pistää heti mielikuvituksen laukkaamaan. 3D-roolipelaamisella viitataan tietenkin figuurien käyttöön, luolaston oviin ja vapaasti pöydälla kiemurteleviin käytäviin.

Peliä voi pelata pelinjohtajan ja kavereiden kanssa tai yksinään. Pelinjohtajan rooli on erilainen kuin Heroquestissa, hän näkee vaivaa pelin eteen ja luo sääntöjen puitteissa lisää sisältöä sekä pyrkii tarjoamaan hyvän vastuksen sankarien pelaajille. Peli on selvästi roolipelimäisempi verrattuna siihen, että alkuperäisessä Heroquestissa pelinjohtaja on pelaajien vastustaja jonka tarkoitus on voittaa pelaajat.

Kiehtova yksityiskohta ovat säännöt yksinpelille: satunnaisista taulukoista maanalaisten maailmojen käytäväkompleksien esiin loihtiminen ja täyttäminen haasteilla ja hirviöillä ja tietysti niiden voittaminen – siinä on jo ideaa. On kuin pelaisi ROGUE-like videopeliä joka levittäytyy keittiön pöydälle. Pelin luolastot koostuvat irrallisista käytävistä ja huoneista, joten ne voivat mutkitella melko vapaasti ja muodostaa eriskummallisiakin kokonaisuuksia. Kaikki tämä ilman tietotekniikan kiroja!

Pum!

Velhon loitsuilla on taktinen merkitys – PUM!

Hahmonkehitystä

Parasta Advanced Heroquestissa on mahdollisuus luoda ihan oma hahmo samaan tapaan kuin roolipeleissä. Kyseessä on melkein oikea roolipeli, joka muistuttaa hieman vanhan koulukunnan roolipelaamista ja Warhammer Fantasy -roolipeliä. Tämän voisi kuvitella olevan sukua aloittelijoille suunnatuille roolipeleille, sellaisille kuten esimerkiksi Dungeons & Dragons -roolipelin Basic Set.

Aarretta hamuamassa kun örkit yllättävät.

Vanhan koulukunnan pelaamista peli muistuttaa sikäli, että hahmojen elämä seikkailuista toiseen on piinaavan kallista, aarteita voi tuoda ulos vain rajoitetun määrän ja palkolliset ovat välttämätön paha, jos mielii muuttaa seikkailemisen taloudellisesti kannattavaksi. Eli peli on muutakin kuin pelkkää tappelua: selviytyminen on taloudesta huolen pitämistä, sen lisäksi että yrittää välttää örkkien ja rottamiesten murhaamaksi joutumista.

Warhammer Fantasy Roleplaying taas tulee mieleen hahmojen ominaisuuksista ja pelimekaniikasta, kuten nerokkaista Fate-pisteistä jota käyttämällä voi pelastaa henkensä. Maailma on myös sama kuin Warhammerissa ja se luo ihan eri tavalla fiilistä kuin alkuperäisen Heroquestin karkeasti luonnosteltu ja hyvin geneerinen fantasia. Toisaalta yhdistelmä taktista taistelua luolastoissa ruudukoilla tuo myös mieleen vuosikymmeniä myöhemmin “figushakiksi” moititut Dungeons & Dragons-roolipelin versiot (3- ja 4-laitokset). Säännöissäkin on yhtymäkohtia, esimerkiksi death zone on kuin alkeellisempi versio attack of opportunity -säännöstä jossa vastustajaan kiinni liikkuminen vaikuttaa molempien toimintaan taistelussa. Advanced Heroquest onkin oikeastaan unohdettu edelläkävijä.

Peli on siis sekä rujon viihdyttävää seikkailusta toiseen selviytymistä ja vastoinkäymisten kanssa kamppailua että edellä aikaansa ollutta luolastontyhjennystä.

Kenelle tätä suosittelisi?

Advanced Heroquest on erikoinen yhdistelmä lauta- ja roolipeliä olematta puhtaasti kumpaakaan. Sen vuoksi sitä on vaikea suositella kovin monelle. Aikanaan kohderyhmäksi on varmaan tarkoitettu Heroquestista juuri tarpeeksi saanut nuori nörtintaimi, jolla pysyvät kehittyneemmät säännöt hallussa. Sääntökirjaa tosin ei ole kirjoitettu huolella ja sitä joutuu katsomaan ristiin rastiin. Esimerkiksi jo alussa on epäselvää aloittaako hahmo 65 kultarahaa taskussaan vaiko 50-80 kultarahaa nopanheiton mukaan. Nopista puheen ollen, heti alkuun kerrotaan että tarvitaan vain 12-tahoisia, mutta myös 4-, 6- ja 8-tahoisiakin, noppia viskotaan rajoitetuissa määrin. Sääntökirjaa lukiessa käy selväksi, että sen tulkitseminen vaatii aikaisempaa kokemusta vastaavista peleistä tai aivan ilmiömäistä päättelykykyä, eli ihan aloittelijalle tätä ei suosittelisi.

Toisaalta jos lauta- ja roolipelit, joissa pengotaan luolastoja ovat jo tuttuja, voi pelin lähestymistapa iskeä. Paremmin toteutettujakin pelejä aiheesta on, mutta ihan samanlaista sekoitusta ei. Monen kehittyneemmän pelin, joiden voisi sanoa olevan Advanced Heroquestin jälkeläisiä, kuten Warhammer Questin tai Shadows of Brimstonen suosittelukaan ei ole ihan mutkatonta, sillä ne eivät tarjoa samaa roolipelimäistä vapautta. Advanced Heroquest onkin outolintu: ehdottomasti kokeilemisen arvoinen jos tilaisuus tarjoutuu, mutta ei kuitenkaan valitettavasti klassikkoainesta.