Alustat: Windows, Xbox One, PS4 (testattu)
Kehittäjä:Tarsier Studios
Julkaisija: Bandai Namco Entertainment
Genre: Kauhu pulmapeli
Ikäraja: 16

Trigger warning: lapsia hädässä!

Ruotsalainen Tarsier Studios on tehnyt paljon värikkäitä lapsiystävällisiä pelejä (mm. Little Big Planet ja Tearaway Unfolded), joten luulisi, että Little Nightmares jatkaisi samaan malliin. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa, vaan kyseessä on kauhupeli, joka piirretystä ulkonäöstään huolimatta on suunnattu aikuisille. Pelin aikana voi nähdä todella painajaismaisia asioita, muun muassa viittauksia keskitysleireihin ja holokaustiin löytyy ympäristöstä. Peli ei ole millään lailla lapsiystävällinen, ja voi olla triggeröivä.

Kenkämeri

Pieni keltaiseen sadetakkiin pukeutunut lapsi (pelin kehittäjän mukaan tyttö), nimeltään Six, herää matkalaukusta. Kaikki hänen ympärillään on harmaata ja masentavaa, ainut valopilkku on hän ja hänen sytkärinsä. Tästä peli vain alkaa, ilman selittelyitä ja ilman tutorialpätkää. Pelissä ei ole dialogia eikä välivideoita. Tarina jää vähän hämärän peittoon, eikä paikkoja voi tutkiskella tarkemmin. Ainut selvä asia on, että jostain syystä sinun pitää paeta, eikä jäädä kiinni. Minulle päähenkilön nimi, Six, tuli selväksi kuin sain yhden trophyn, niin vähän peli kertoo tarinasta. Pelin piirretty ulkonäkö vie ajatukset lastenpeleihin, mutta hyvin pian pelaaja huomaa olevansa hyvin synkässä maailmassa. Esimerkiksi osassa jossa oppii, miten maailma toimii, näkee jalat jotka riippuvat katosta alas. Synkkä sydäntä tykyttävä kauhuilmapiiri välittyy hyvin ilman jumpscare-kohtauksia. Minusta pahinta oli nähdä lapsia häkeissä pystymättä auttamaan heitä.

Katosta roikkuu jalat – itsemurha?

Peli on sidescroller, jossa tapauskohtaisesti liikutaan oikealle tai vasemmalle tai edestakaisin. Pientä liikettä myös syvyyssuuntaan esiintyy, mutta ei paljoa. Varoituksen sana: peli voi aiheuttaa matkapahoinvointia, koska ruutu keinuu laivamaisesti. Tämä laivan keinunta vaikuttaa välillä myös pelin kulkuun. Muuten peli on puzzlepeli jossa ratkotaan etenemistä vaikeuttavia ongelmia. Oven avaus voi olla hyvin vaikeata pienelle tyypille isossa maailmassa. Välillä saa ratkoa miten pahiksia pääsee pakoon, tai sitten on vain juostava henkensä edestä. Erilaiset pahikset myös vaativat eri suuntautumistapoja, eri ratkaisuja. Esimerkiksi sokeat monsterit vaativat hiljaisuutta liikkumisessa tai tavaroiden heittämistä, jotta houkuttelisi pahiksen pois tieltä, koska heillä on tosi tarkka kuulo. Minua harmitti eniten se, että onnistumisen ja kuoleman välillä oli joskus vain muutama pikseli, tai se, että sattui liikkumaan hiukan väärään suuntaan. Hyvin tarkasti sai mennä, että onnistui, varsinkin välillä syvyyssuunnassa liikkumista oli vaikea arvioida, ja se tuotti välillä ongelmia. Oli kohtia, joissa olin keksinyt ratkaisun, ja tiesin mitä piti tehdä, mutta silti tarvitsin monta yritystä ennen kuin onnistuin. Checkpointit, josta aloittettiin uudelleen, olivat joskus kaukana, ja kun teki saman pätkän kymmenettä kertaa vain koska yksi hyppy ei onnistunut, rupesi ärsyttämään. En usko olevani niin huono pelaaja, että kaikki olisi ollut minusta kiinni, joten peli ei ole helpoimmasta päästä.

Peli on hyvin erikoinen katselmus kehittäjien painajaisiin. Hyvin tunnelmallinen ja luo kunnon kauhupelin ilmapiirin. Tämä on hyvä kauhupeli, joka käsittelee hyvinkin synkkiä asioita, vaikka vain viittauksissaan. Tunnelma on hyvä, mutta pelimekaniikassa ja toteutuksessa on parannettavaa.

Tiivistelmä

+ Ilmapiiri
+ Ongelmanratkaisu

– Pelimekaniikan toteutus
– Tarina

Arvosana

Ihan söpö naapurin tyttö.

Peli on saatu ilmaisena arvostelukappaleena