Digitaalisen tekemisen Instanssi järjestettiin tänä vuonna 3.-5.3.2017 Jyväskylän keskustan tuntumassa Schildtin lukion Voionmaan toimipisteen tiloissa. Instanssi on kaikille avoin Jyväskylän yliopiston tietotekniikan opiskelijoiden ainejärjestön Linkki Jyväskylä ry:n vuosittain järjestämä erityisesti demoskeneen keskittyvä digitaalisen tekemisen tapahtuma. Tänä vuonna tapahtumassa oltiin panostettu erityisesti aloittelevien demoilijoiden tukemiseen ja ohjelma houkutteli ensikertalaisia paikalle kokeneempien tekijöiden pitämillä Demotyöpajoilla ja kokemuksesta kumpuavilla luennoilla.

Perus pikkulanimeninkiin tottuneelle Instanssi oli visuaaliselta ilmeeltään yllättävän päheä. (kuvat kirjoittajan ottamia)

Perus pikkulanimeninkiin tottuneelle Instanssi oli visuaaliselta ilmeeltään yllättävän päheä.
(kuvat kirjoittajan ottamia)

Mitä on demotus?
Demoskene on jo 80-luvulla alkanut tietokoneharrastajien alakulttuuri, jossa ohjelmoidaan tietokoneelle esittelyohjelmia, demoja. Harjaantumattoman silmään demo näyttää vain animoidulta videonpätkältä, mutta kaikki ääniä ja kuvia myöten tehdään itse ja koodataan kasaan. Koodikieli ja demon monet muutkin osaset riippuvat paljon siitä, mille laitteelle demo tehdään ja demojen hienoudesta kisataan tietysti näiden mukaisissa sarjoissa. Varhaisimmat demottajien suosimat laitteet, Commodore 64:set ja Amigat ovat edelleen demottajien suosiossa, mutta demoja voidaan tehdä kaikille uusimmillekin pelialustoille. Vaikka koodaus on pitkälti pääosassa demojen tekemiseen tarvitaan myös kekseliäitä musiikintekijöitä ja visuaalisen taiteen eksperttejä.

Demotus on kovaa työtä ja vaatii kyllin polttoainetta.

Demotus on kovaa työtä ja vaatii kyllin polttoainetta.

Historian hämärässä demoskenen kerrotaan lähteneen liikkeille lain harmaalta puolelta piraattiskenestä. 1980-luvun ensimmäisten kotitietokoneiden pelien kopiosuojauksia murtavat ensimmäiset piraatoijat eli kräkkerit keksivät merkitä kopioimansa pelit pelin aluksi näkyvillä itsetehdyillä ja peliin lisätyillä teksteillä ja kuvilla, crack-introilla, saadakseen urotyöstään kunniaa. Piraattiryhmät kilpailivat lähinnä kräkkäystaidoista ja levittämisnopeudesta, mutta osa keksi alkaa vertailemaan myös crack-introjen paremmuutta. Pian niitä alettiin julkaista itsenäisinä teoksina ja piraattipiirien copypartejen yhteydessä järjestetyistä demokisoista demoskene hiljalleen eriytyi omiin tapahtumiinsa ja omaksi alakulttuurikseen. Mielenkiintoisena historiadeltaljina mainittakoon, että Jyväskylä oli varsin sopiva paikka allekirjoittaneen ensitutustumiseen demoskeneen, sillä Suomen ensimmäiset demopartyt, Finnish Gold/The Jezebels Union partyt järjestettiin nimenomaan Jyväskylässä ja sattumalta juurikin allekirjoittaneen syntymävuonna 1987.

Instanssi ja Jyväskylän demojuuret

Instanssin pitkä historia näkyy tapahtumatilassa – komeat värivalot loistavat jo pitkälle hämärään Jyväskylän kevättalven iltaan ja ohjastavat paikalle. Ensivaikutelma on kotoisa ja tyylikäs. Instanssi-lohikäärme seinällä säväyttää. Ovensuun info ja heti aulassa vastaan tuleva oheistoiminta-alue toimii kuin millä tahansa laneilla ja staffi on vielä tähän aikaan virkeää ja osaa opastaa ensikertalaista paikan käytännöissä.

Oheistoimintana oli heti aulassa ainakin retropelejä, lautapelejä ja tanssipelejä. Kuulemma jossain olisi ollut myös vr-lasit testailtavana.

Oheistoimintana oli heti aulassa muunmuassa retropelejä, lautapelejä ja tanssipelejä.

Ehdin hiippailla oheistoiminta-aulassa ujohkosti vain hetken ennen kuin bongaan tanssipelipisteeltä tutun Jyväskylän eSports-seurasta, mutta hän on paikalla vain tanssipelejä esittelemässä. Onneksi konepaikoilta löydän toisen JeSSeläisen joka kertoo aikovansa ehkä osallistua joihinkin kompoista jos saa tiimiläisensä paikalle ajoissa. Verrattuna paikallisiin laneihin väkeä on paikalla vähän, mutta naamat eivät ole tuttuja eSports-puolelta. Tämä onkin pitkälti ihan oma porukkansa, vaikka pelaaminenkin tuntuu monelle alkuillasta maistuvan. Tuttuni kertoo että kompoihin ei kovin paljon voi etukäteen valmistautua ja saan hänen puheestaan sellaisen käsityksen että demottajat toimivat lähinnä deadlinen tuottamalla palavalla kauhulla ja univajeella. Kolmas ennalta tuttu naama, tällä kertaa roolipelikerho Maropen kautta, tulee vastaan puheohjelman alkaessa ja kertoo tulleensa nimenomaan ottamaan vinkkejä oman demoilun aloittamiseen.

 

Yllättävän taiteellista koodaukseksi

Lauri Saikkosen ja Pauli Kemppisen Demotyöpajan vinkkejä kykeni niukin naukin ymmärtämään hataralla lukiokoodauskurssipohjalla kun näki yhtä aikaa koodin ja tuloksen. Vähänkin jos omaisin enemmän koodaustaustaa niin osaisin nyt tehdä vaikka ja mitä.

Lauri Saikkosen ja Pauli Kemppisen Demotyöpajan vinkkejä kykeni niukin naukin ymmärtämään lukiokoodauskurssipohjalla kun näki yhtä aikaa koodin ja tuloksen. Vähänkin jos omaisin enemmän koodaustaustaa niin osaisin nyt tehdä vaikka ja mitä.

Ohjelmalehtisen mukaan aloittajaystävällisiä luentoja on heti illan aluksi ja niihin koetankin Hitpointin häiritsemän pikavisiittini Instansseille osuttaa. Sampo “branch^Ivory” Savilampi tarjoilee ensimmäisenä ohjelmanumerona kokemuksia demojen tekemisen mokista ja hyvistä käytännöistä. Luento on yllättävän täynnä sellaista inside-läppää jota en ymmärrä ja viimeistään tässä tulee selväksi ettei pelkällä lanitaustalla päästä tässä skenessä mihinkään. Yleisfiilis on kuitenkin ystävällinen ja hämmästyksestä selvittyään luentojen pitäjät selittävät termejä auliisti. Totuus on kuitenkin se, etteivät nämä aloittelijaystävällisetkään ohjelmat häävisti aukea – koodaustaustaa pitäisi olla hieman sitä iänaikaista lukion c-alkeisohjelmointia enemmän.

Yksi tosin tulee selväksi: jos kuvittelinkin tänne saapuessani että demojen koodaus on silkkaa matemaattista koodinsuoltamista, erehdyin suuresti. Demojen visuaalista kerrontaa ja oivaltavuutta arvioidaan kuin parhaassakin taidenäyttelyssä ja demossa pitää myös kuulemma olla mielenkiintoinen tarina jotta sillä pärjää kompoissa. Väreillä hifistellään yhtä paljon kuin koodin kiemuroilla. Musiikkiin ja kuvan liikkeen tahtiin kiinnitetään huomiota ja musiikki tuntuu olevan hyvin isossa roolissa. Kun Savilampi näyttää muutaman esimerkin, hämmästyn. Tämähän on taidetta parhaimmillaan!

Demoskene vaikuttaa monen ulkopuolisen silmään ensin aika kilpailulliselta ja jopa vähän kuppikuntaiselta touhulta – huonompia demoja julkaistaan salanimillä ettei maine tahriudu ja demoja hiotaan paljolti nimenomaan oman tiimin sisällä. Lauri “shaiggon” Saikkonen ja Pauli “msqrt” Kemppinen kuitenkin vakuuttavat, että neuvoja saa ja tulokkaat otetaan mielellään mukaan. Kaksikko onkin tässä Instanssissa järjestämässä ensimmäisiä demojaan tekeville suunnattua Demotyöpajaa juuri siksi että uudet pääsisivät alkuun. Heidän mukaansa demoskene ei varsinaisesti ole ukkoutumassa mutta uusi veri ei lainkaan haittaisi.

Saikkosen ja Kemppisen demopajapisteellä on vielä alkuillasta sen verran hiljaista etteivät tietämättömämmätkään kysymykset selvästi ala tympimään. Miehet arvelevat, että moni demottaja ainakin näin alkuun varmasti vähän ujostelee avun pyytämistä. Vaikuttaa siltä, että sisäänpäinlämpiävyys on kuitenkin tässä porukassa aika helposti murrettu – tarvitsee vain mennä kysymään.

Miten tähän pääsee mukaan?

Jos jonkinlaista ohjelmointitaustaa löytyy, demoilu on hyvä tapa laittaa koodi käyttöön ja tehdä sillä jotain luovaa. Alusta jolle ensimmäisen demonsa lähtee tekemään kannattaa kuitenkin valita huolella, jottei joudu Sampo Savilammen tavoin opettelemaan jokaista retrovehkeen ruuvia ulkoa. Vaikkei ohjelmointia osaisi eikä se kiinnostaisi, demoiluun pääsee mukaan myös musiikin- tai grafiikantuottajana. Kuten Saikkonen ja Kemppinen opastivat, helpoin tapa lähteä mukaan voi olla lyöttäytyä jonkun sujuvasti koodia suoltavan tutun kylkeen mukaan oppimaan.

Demopartyjen perustarpeet ovat konepaikat kompoihin eli kisoihin osallistujille ja iso screeni jolta tuotoksia katsella. Alkuillasta konepaikoilla moni kerkesi vielä harrastaa myös ihan lanihommia.

Demopartyjen perustarpeet ovat konepaikat kompoihin eli kisoihin osallistujille ja iso screeni jolta tuotoksia katsella. Alkuillasta konepaikoilla moni kerkesi vielä harrastaa myös ihan lanihommia.

Koska enää demoja ei lähetellä disketeillä tai korpuilla postin mukana, demoskene toimii tietenkin pääosin internetissä, joten aiheesta kiinnostuneen kannattaa aloittaa esimerkiksi Pouet.net -portaalista tai sitten marssia ihan suoraan johonkin Instanssin kaltaiseen demotapahtumaan. Suomen suurin demoskenetapahtuma on tietenkin Assembly, joka suurelle yleisölle on kuitenkin ehkä tunnetumpi lanitapahtumana. Assemblyjen archivesta voi katsoa vanhoja kilpailujen demoja videotallenteina. Demoskene on kuitenkin läsnä monilla muillakin isommilla lanitapahtumilla, joten kannattaa tietokonetapahtumissa pitää silmänsä auki jos demot kiinnostaa. Instanssin lisäksi Saikkonen ja Kemppinen kehottavat seuraamaan myös Graffathon-tapahtumaa joka järjestetään Otaniemessä ja on suunnattu Instanssin tapaan aloittelijoille.