ReCore Vertical Key Art

Kansikuva pelistä ReCore, Armatude Studio 2016. Lähde: wikipedia.

Alustat: Xbox One (testattu), Microsoft Windows
Kehittäjä: Armatude Studio, Comcept, Asobo Studio
Julkaisija: Microsoft Studios
Genre:Toimintaseikkailu, tasohyppely
Ikäraja: 12

Minulla on viha-rakkaussuhde tähän peliin. Alkupuolisko siitä on aivan mahtava, mutta mitä pidemmälle siinä pääsee sitä turhauttavammaksi se käy.

ReCore sijoittuu Far Eden-planeetalle, joka pitäisi olla ihmiskunnan uusi koti. Maapallolla riehuva Dust Devil-epidemia on äitynyt niin pahaksi, että ihmiset ovat alkaneet etsiä uutta planeettaa asuttavaksi. Projektia vetää Mandate-yhtiö, jonka johdolla aloitetaan Far Edenin muokkaaminen ihmisille sopivaksi. Koska prosessi kestää satoja vuosia, on sitä varten kehitetty erilaisia corebot-nimellä kulkevia älykkäitä robotteja. Heidän työtään valvovat ihmiset nukkuvat planeetan pinnalla olevissa liikuteltavissa huoltoyksiköissään eli mönkijöissään cryounta.  He heräävät tietyin väliajoin korjaamaan ja huoltamaan laitteita sekä tekemään milloin mitäkin hommaa johon vaaditaan ihminen. Muu ihmiskunta nukkuu cryounta planeetan kiertoradalla olevissa avaruuslaivoissa odottaen planeetan ilmaston kesyyntymistä.

Pelihahmona toimiva nuori nainen, Joule Adams, herää cryounestaan sata vuotta myöhemmin kuin pitäisi. Muita ihmisiä ei näy missään, kehenkään ei saa yhteyttä ja robotit eivät ole tehneet heille määrättyjä tehtäviä. Ulkona odottaa aavikkoinen ja vihamielinen erämaa, jossa riehuvat hiekkamyrskyt ovat vaarallisia ihmisille. Joule lähtee korjaamaan ilmastonmuokkauslaitteita ja selvittämään mitä hänen nukkuessaan on tapahtunut. Apunaan hänellä on oma robottinsa Mack ja myöhemmin löytyvät kolme muuta ihmisille kumppaneiksi tehtyä robottia.

Pelikartta jakautuu kuuteen isompaan alueeseen, jotka avautuvat päätarinan edetessä. Välillä päätarina vie Joulen erilaisia haasteita viliseviin luolastoihin ja alueilta löytyy lukematon määrä pienempiäkin luolastoja joita voi koluta halutessaan. Luolastoihin ei kuitenkaan pääse heti käsiksi, vaan ne avautuvat vasta kun Joule on tietyllä kokemustasolla ja on kerännyt tietyn määrän sieltä täältä löytyviä prismatic core -pallosia. Pelimekaniikka koostuu vihollisten ammuskelusta, tasohyppelystä ja kumppanirobottien ominaisuuksien hyödyntämisestä. Näiden lisäksi tärkeää on kumppanirobottien haarniskoiden päivittäminen mönkijästä löytyvän työpöydän avulla ja päivityksiin tarvittavien materiaalien etsintä maastosta.

Ihastus

recore4

Kuvakaappaus pelistä ReCore. Armatude Studio 2016.

Ihastuin kovasti ReCoren maailmaan ja maisemiin. Harvemmassa scifitarinassa päästään näkemään planeetta, jonka maankaltaistaminen on vielä kesken. Joka puolella on massiivisia koneistoja, rakennelmia ja laitteita, jotka ovat selvästi suunniteltu robottien käytettäviksi. Hiekkaerämaa on kaunis ja luolastoista tulee vaihtelua ulkomaailman hiekanruskeaan värimaailmaan. Varsinainen tarina avautuu maastosta löytyvien äänitteiden kautta, jotka ovat kolmen ihmisen ja yhden robotin tekemiä. Kaikki äänitteiden ihmiset ovat jollain tavalla kytköksissä Mandate-yhtiöön ja tuovat esille eri puolia ihmiskunnan ponnisteluista uuden kotinsa eteen. Yksi heistä on myös Joulen isä, joten sitä kautta pelaajat saavat jonkinlaisen käsityksen Joulen persoonasta ja hänen suhteestaan isäänsä. Kaikkein mielenkiintoisimpia äänitteitä ovat kuitenkin Violet-nimisen robotin logit, sillä ne kertovat mitä Far Edenissä on tapahtunut sillä aikaa kun Joule on nukkunut. Pelintekijät ovat tosin tehneet niiden suhteen hyvin kummallisen ratkaisun. Kaikki Violetin äänitteet ovat sekä puhuttu että tekstitetty robottien omalla kielellä. Ainoastaan pelin keräilyversiossa on tullut mukana koodikiekko, jonka avulla robottien kielen voi kääntää englanniksi. Pelistä itsestään ei löydy mistään mitään ohjeita kielen kääntämiseen (eikä edes mainintaa, että niin voisi tehdä), mutta onneksi internet tulee apuun. Esimerkiksi täältä voi löytää logit käännettynä englanniksi. Suosittelen kuitenkin lukemaan ne vasta sitä mukaa, kun ne pelissä löytyvät. Tämä estää sen, ettei taustatarina avaudu liian aikaisin ja vie tehoa välianimaatioiden paljastuksilta.

Maailmankuvauksen ja taustatarinan lisäksi tykästyin Joulen robotteihin. Jokaiselle maankaltaistamista valvomaan lähetetylle ihmiselle on valittu oma kumppanirobotti. He täydentävät omistajansa luonteenpiirteitä ja työnkuvaa sekä ovat hyvin lojaaleja ja seurallisia. ReCoren robotit ovat virkistävän erilaisia siihen verrattuna, mitä scifitarinoissa yleensä kohdataan. Lähes kaikki robotit on suunniteltu eläinten näköisiksi ja oloisiksi. Jotkut jopa käyttäytyvätkin eläinten kaltaisesti, esimerkiksi Joulen Mack-koira kommunikoi koiramaisin haukahduksin ja kaivaa maasta esiin hautautuneita esineitä.

Tietysti pidin myös siitä, että päähahmona pelissä on nainen. Aivan liian harvoin vieläkin saan samaistua naishahmoon peleissä ja viihteessä ylipäänsä. Minusta on mahtavaa, että saan eläytyä naissankariin, joka pelottomasti tutkii vierasta planeettaa ja ratkaisee pulmia koulutuksensa ja robottiensa avulla. Harmi vain, että Joule jää persoonaltaan hyvin ohueksi, sillä hän ei juuri ajatuksiaan jaarittele. Minä olisin kaivannut Joulen omia äänilogeja, joihin hän olisi voinut äänittää kokemuksiaan ja tuntemuksiaan.

Vihastus

recore3

Kuvakaappaus pelistä ReCore. Armatude Studio 2016.

Yksi rasittavimmista asioista ReCoressa on sen keinotekoinen pitkitys. Viimeinen alue on viisikerroksinen torni, jonka kerroksiin ei noin vain pääsekään. Jokaisen kerroksen ovella vaadittu kokemustaso nousee muutamalla pykälällä sekä kerättyjen palleroiden määrä viidellä. Jos siis ”vapaaehtoisten” luolastojen koluaminen ei ole aiemmin maistunut, tässä vaiheessa niihin viimeistään pitää uskaltautua. Eikä siinä vielä kaikki! Joidenkin tyrmien päällä on lukittu kansi, johon pitää löytää maastossa piilottelevat pulttibotit. Useimmissa tämmöisissä tapauksessa pikkuiset botit piileskelevät suhteellisen lähellä, mutta esimerkiksi Shifting Sandsin massiivisen isolla alueella ne on siroteltu todella kauas varsinaisesta luolastosta.

Tuntuu siltä, että tämä pitkittäminen on peittämässä pelin keskeneräisyyttä. Robottiapurien haasteille varatussa valikossa on tilaa vielä yhdelle robotille, jota ei koskaan nähdä. Se kyllä mainitaan Violetin äänitteissä ja nähdään pelin alkukuvassa, joten todennäköisesti kyseinen robotti on jätetty ajanpuutteen takia pois. Kartalla on myös yksi alue, jossa ei ole juurikaan mitään eikä sinne päädytä päätarinan puitteissa. Sieltä löytyy vain yksi äänite, eikä aluetta ei voi juurikaan tutkia juoksuhiekan takia. Tahatonta pitkitystä löytyy sitten todella pitkistä lataustauoista. Pelin julkaisun aikaan ne olivat ilmeisesti vieläkin pidempiä ja ensimmäisen suuremman päivityksen piti korjata asiaa. Senkin jälkeen ne ovat välillä todella tuskastuttavia, varsinkin vaikeissa kohdissa missä kuolema korjaa nopeasti.

Toinen isompi peli-iloa karkottava asia oli Boltcutter-välipomo, joka oli infernaalisen vaikea. Se piilottelee erään päätehtävään kuuluvan tyrmän lopussa ja on yksi pelin vaikeimmista vastustajista. Yksi syy tähän on se, että alueelle pääsee jo silloin kun Joule on tasolla 10 ja Boltcutter on tasolla 15. Tämän lisäksi pelintekijät vaikeuttivat tappelua tahattomasti päivityksen yhteydessä. Ilmeisesti bugien takia pomon ja Joulen ympärille lisättiin voimakenttä, joka estää hahmojen liikkumista taistelukentän reuna-alueille. Reunoilla olisi kiviä, joiden taakse Joulella oli mahdollisuus alun perin piiloutua ja päästä ainakin välillä pakoon Boltcutterin ja sen apulaisten hyökkäyksiä. Tämän lisäksi voimakenttä teki mahdottomaksi löytää taktiikkavinkkejä Youtuben pelivideoista, sillä kaikki löytämäni videot oli tehty ennen päivitystä.

Pienempiä ärsytyksiä löytyy sieltä täältä: pikamatkaamaan pääsee vain erityisten pikamatkapaikkojen kautta jotka ovat samalla myös ainoita paikkoja, joissa mukana olevia robotteja voi vaihtaa. Joulen mönkijään pääsee pikamatkustamaan valikon kautta mistä tahansa, mutta sen suhteen kannattaa olla varovainen. Jos keskeltä luolastoa päättää vaihtaa maisemaa eikä vieressä ole pikamatkustuspaikkaa, samaan paikkaan ei pääse enää palaamaan vaan luolasto on koluttava alusta asti läpi uudestaan. Teleporttaaminen mönkijään mistä tahansa on toki hyödyllinen siinä tapauksessa, jos päätyy vahingossa paikkaan josta ei pääse ilman kuolemista pois. Ja sellaisiin paikkoihin on yllättävän helppo joutua. Kuoleman jälkeen Joule ilmaantuu yleensä tasan samaan paikkaan missä kuoli, joten ainoa tapa päästä tilanteesta eteenpäin on siirtyä mönkijään.

Lopuksi

recore2

Kuvakaappaus pelistä ReCore. Armatude Studio 2016.

ReCore olisi hyötynyt suuresti siitä, jos tekijöillä olisi ollut aikaa hioa pahimmat särmät pois. Nyt kokemus on ikävä kyllä hyvin epätasainen ja se saattaa olla luotaantyöntävä joillekin pelaajille. Kärsivällisyyttä sen läpäisemiseen ja tarinapätkien löytämiseen kyllä tarvitaan roppakaupalla, sitä en kiellä. Kaiken ärsytyksen, turhautumisen ja kiroilun jälkeenkin minä pidän kovasti ReCoresta ja näen siinä hiomattoman timantin. Rohkaisen kokeilemaan peliä sen vioista huolimatta ja todellakin toivon, että mielenkiintoinen tarinamaailma saa jatkoa ainakin lisäosan verran.

Tiivistelmä:

+ Naispääosa
+ Mielenkiintoinen maailma ja taustatarina
+ Valloittavat robotit

-Liian vaikea välipomo
-Keinotekoinen pitkitys
-Tuskastuttavan pitkät lataustauot

Arvosana:

Ihan söpö naapurin tyttö.

Ihan söpö naapurin tyttö.

**********

Peli on saatu ilmaisena arvostelukappaleena.