Gamescom tarjoili jälleen tänäkin vuonna hyvä tukun uutuuspelejä ja vanhoja suosikkeja jokaisen harrastajan makuun. Aurinko helli peliväestä täyttynyttä Kölniä kiitettävästi, eivätkä puitteet olisi voineet paremmat ollakaan. Perinteisesti messut antoivat kaikkensa sekä toimittajille että ihan tavalliselle yleisölle ja kävijämäärä olikin ennätysluokkaa.

11846764_10153509426772766_5790549590029750630_nHallikaupalla pelattavaa

Ensikertalaiselle messut saattavat olla hämmentävä tilanne, sillä erilaisia halleja löytyy runsain määrin; aktiivinen vieras käveleekin päivän aikana askeleen poikineen, kun pelkät välimatkat ovat nälkävuoden pituisia. Pelkästään kehittäjille, toimittajille ja muulle alan henkilöstölle suunnattuja business-halleja oli neljä, puhumattakaan niistä valtaisan kokoisista pelaajille pyhitetyistä areenoista, joista suurin osa Kölnin messuhallia koostui. Koska matkassa oltiin tekemässä juttuja pelialan julkaisuun, kului aika tasapuolisesti molempien maailmojen parhaista puolista nauttien.

Luonnollisesti jokaisella suurella studiolla, julkaisijalla ja laitevalmistajalla oli messuilla omat alueensa, joissa pelattavat pelit eivät todellakaan loppuneet kesken. Uutuuksiin sai helposti jonottaa useamman tunnin verran, jolloin mediatyöläisen etuajo-oikeus VIP-passin muodossa oli haluttua tavaraa. Monet fanit olivat varustautuneet kannettavin istuimin, joten ohittamisesta muodostui loppujen lopuksi jopa vähän kurja tilanne: toiset istuvat tuntikaupalla hikisessä messuhallissa odottelemassa osan luikahtaessa nenän edestä suljettujen ovien taakse. Toisaalta tilanne kuvaa myös hyvin konkreettisesti monien messuvieraiden viikkoa, sillä aika kuluu pitkälti erilaisissa jonoissa.

Suurten nimien rinnalla myös indie-kehittäjät olivat tapahtumassa hyvin esillä, ja näkyvyyttä helpotti etenkin laitevalmistajien siipien suojaan pääseminen. Sony, Microsoft ja Nintendo ovat kukin panostaneet omalla osallaan pienempien pelien tarjontaan omilla alustoillaan ja se näkyi messuillakin ilahduttavan paljon. Yhtenä helmenä löytyi myös täysin katu-uskottava retropeleihin keskittynyt alue, joka oli rauhallisen sijaintinsa vuoksi taivaallinen keidas muuten niin ruuhkaisten käytävien ja hallien viidakossa. Esillä oli vanhoja klassikoita laidasta laitaan, ja nähtiinpä vitriinissä myös Nintendon leluja ajalta ennen videopelejä.

11800213_10153513780077766_7861127395112489494_nPuuhastelua pelaamisen ulkopuolelta

Gamescom keräsi yhteen myös pelaamisen ja populäärikulttuurin ilmiöistä kiinnostuneita ihmisiä katselemaan ja kiertelemään – sekä tietenkin esiintymään. Cosplay-harrastajille oli varattu täysin oma alueensa, mutta näyttäviä ja taitaen valmistettuja asuja sai seurata messuhallin käytävillä koko viikon ajan. Monille pelit ja pelaaminen tuntui olevan täysin sivuseikka kaiken muun näettävän ja koettavan keskellä eikä tekeminen todellakaan loppunut kesken keneltäkään.

Vitoshallin alakerta täyttyi kaikesta ihanasta materiasta, kun erilaisten puljujen ja pytinkien kojut pystytettiin palvelemaan ostohimokkaita messuvieraita. Valtavassa tilassa sai aikaa kulumaan helposti tunnin jos toisenkin, ja täältä oli mahdollista ostaa kaikkea sateenkaaren värisestä alpakasta vaatteisiin, asusteisiin, peleihin, figuureihin, kirjoihin, sarjakuviin… Noh, kyllä te tiedätte. Moni nuoremman polven vieras oli saanut suostuteltua oman vanhempansa mukaan ja touhua sivusta seuranneilta ei varmasti jäänyt huomaamatta tasaiseen tahtiin kevenevät kukkarot. Loiste tavarapaljouden keskellä sukkuloineiden juniorien silmissä oli kuitenkin arvoltaan mittaamaton.

Enemmän on enemmän

Messujen valtava koko ei millään anna myöden yksittäiselle vieraalle kaiken näkemistä ja kokemista – jostain jää aina paitsi. Pahimpaan iltapäiväruuhkaan sattuessaan myös liikkuminen hankaloituu niin, että alueen päästä päähän matkatessa aikaa menee helposti hukkaan ihmismassan keskellä jumittaessa. Parhaimmillaan Gamescom onkin ammattilaispäivän aikana, jolloin paikalla on vain maltillinen määrä alan ammattilaisia ja muutamia onnekkaita pelaajia. Toisaalta taas ihmisvilinän ystäville tapahtuma on mitä oivallisin tilaisuus tavata samanmielisiä harrastajia sekä hankkia uusia ystäviä.

11822638_10153513779182766_659411302587847729_nGamescom on selkeästi enemmän pelaajille ja faneille suunnattu tapahtuma. Yleisöä hemmotellaan erilaisin näytöksin, tapahtumin ja tietenkin oheistavaroiden muodossa lähes jatkuvasti. Pelaajien halutaan viihtyvän, ja se näkyy. Kattava business-alue puolestaan mahdollistaa ammattilaisille lukuisten kontaktien hankkimisen ja pressitilaisuuksiin osallistumisen, mutta julkistukset ja nähtävissä oleva ennakkomateriaali ovat usein hyvin maltillisia. Usein isot paukut on ehditty pelata jo alkukesän E3-messuilla, joten suuri osa Gamescomilla nähtävästä materiaalista on monille toimittajillekin tuttua.

Oma ohjelmanumeronsa ovat tietenkin myös lukuisat iltaisin järjestettävät pippalot, joihin tälläkin reissulla tuli otettua osaa. Näistä kaikista vaikuttavin oli Microsoftin organisoima Xbox-faniristeily, joka tapahtui pitkin Reiniä lähes tuhatpäisellä porukalla seilaten. Elämä maistui yllättävän hyvältä auringonlaskua katsellen, saksalaista olutta siemaillen ja currywurstia napaan kiskoen. Hauskaa on aina, mutta kyllä se on hyvä, että Gamescom on kerran vuodessa vain.


Tekstin on kirjoittanut toimittaja Jenni Ahlapuro, joka kirjoittaa myös sunnuntaiblogia Pelaaja-lehden nettisivuille.