Varoitetaan heti aluksi: tämän tekstin pääasiallisena tarkoituksena on valottaa hiukan erästä kieroutunutta ilonlähdettäni. Ja koskapa kieroutumia löytyy moneen junaan, selkiytettäköön vielä, että kyseessä on taulukkolaskimella leikkiminen. Ja vielä Facebook-pelin apuna.

Kyllä, Excelillä tai sen kopioilla, niillä oudoilla otuksilla, joihin laitetaan paljon numeroita ja sitten ehkä jokin laskutoimitus ja katsotaan, kuinka magia tapahtuu. Ja kyllä, olen tietoinen eriskummallisuuteni laajuudesta.

Taustaksi mainittakoon, että ensimmäisen kerran koulun atk-tuskien jälkeen päädyin taulukoilla leikkimään joskus muinoin, kun moderoin LJ-pohjaista roolipeliä. Aluksi tein itselleni taulukon seuratakseni pelin sisäisen turnauksen pistetilannetta, mutta hyvin pian taulukoin pelistä kaikkea, minkä saatoin numeroiksi laittaa. Peli hiipui ennen pitkää, kuten niillä on tapana tehdä, mutta taulukot jäivät.

Goals

Elämässä on hyvä olla tavoitteita.

Ongelman olemassaolon myönsin jotakuinkin silloin, kun lyhyen FarmVille-kauteni aikana huomasin taulukoivani sitä, mikä sato antaa parhaan kulta/aika -tehosuhteen.

Kyseenalaisesta farmarimenneisyydestäni huolimatta en nykyään juurikaan pelaa Facebook-pelejä. En siksi, että niihin suhtautuisin jotenkin nuivasti, tai etteivät ne olisi Oikeita Pelejä, vaan siksi, että olen kahteen eri otteeseen tietoisesti lopettanut niiden pelaamisen. (Pidämme nyt hetken hiljaisuuden mietiskelläksemme, kuinka onnistunut operaatio on ollut, kun se on täytynyt tehdä kahteen kertaan.) Tällä hetkellä tililleni onkin asennettuna vain kaksi peliä: karkinmurskaus, koska Facebook tallettaa kätevästi tilanteeni tabletilta, sekä Marvel: Avengers Alliance.

HelicarrierPintapuolisesti Avengers Alliance on verraten yksinkertainen peli. Pelaajalla on sankarihahmoja, joilla suoritetaan tehtäviä, eli taistellaan eritasoisia pelivastustajia vastaan. Taisteluista saadaan kokemuspisteitä, pomotaisteluista vielä vähän kivempaakin tavaraa. Hahmoja kehitetään vahvemmaksi, tavaraa kerätään, ja jos hyvin käy, saadaan pian uusia hahmoja ja tavaroita. Välillä pelissä on erikoisoperaatioita sekä pelaajien välisiä taisteluturnauksia, joissa molemmissa hyvät ja pitkälle kehitetyt sankarit tuppaavat viemään eteenpäin huomattavasti nopeammin kuin pelin varsin pieni alkukaarti.

Yksinkertainen peli on kuitenkin vain, jos tarkoituksena on vain välillä kuluttaa kymmenisen minuuttia naksuttelemalla. Jos luonteeseen kuuluu ripaustakaan kunnianhimoa tai Pokémon-mentaliteettia, joista jälkimmäisen uhriksi tunnustaudun, on hahmoja kerättävä mahdollisimman paljon, ellei sitten kaikki. Ja tämä käy vain komentopisteillä.

Mission

Mistä komentopisteitä saadaan. Kyllä, enimmäkseen tästä yhdestä tehtävästä.

Jos haluaa nopean ja helpon reitin, pisteitä voi toki ostaa, oikealla rahalla siis. Jos tähän suohon ei tahdo jalkaansa pistää, mutta kuitenkin tahtoisi laajentaa kaartiaan, peli muuttuu pian varsin mutkikkaaksi. Erikoisoperaatioiden sankarit saa ilmaiseksi, jos täyttää kaikki tähän liittyvät tehtävät, mutta perinteisesti yksi tai useampi tehtävistä vaatii tiettyjen sankareiden omistamista. Koska erikoisoperaatiot ovat aikarajoitettuja, voi kaikki komentopisteensä tuhlanneelta pelaajalta livetä pari ärräpäätä nähdessään listaltaan puuttuvia nimiä. Tällöin nimittäin edessä voi olla pitkällinenkin pisteidenkeräysputki, ja optimointi on tarpeen. Muulloinkin voi toisinaan vaivata päätään sillä, mikä sankari seuraavaksi ansaitsisi vaivalla kokoon raavitut pisteet myötäjäisikseen.

Näissä ongelmissa jotkut turvautuvat Wikiin, jotkut ystävien apuun, jotkut taas sattumaan. Minun pieni mieleni alkaa janota taulukoita.

Peliin liittyvä työkirja koostuu tällä hetkellä kolmesta eri taulukosta. Ensimmäiseen olen koonnut kaikki saatavilla olevat hahmot, joita en vielä ole itselleni värvännyt, sekä kunkin komentopistehinta. Seuraavat sarakkeet ovatkin sitten pelin toisen kauden lukuhin liittyviä. Kunkin luvun täydelliseen pelaamiseen liittyy erinäisiä tehtäviä ja suorituksia, jotka vaativat eri hahmojen omistamista. Taulukkoon olenkin merkinnyt, moneenko tehtävään kutakin hahmoa tarvitaan eri luvuissa. Näistä taulukko sitten laskee minulle kaksi painotusta, yhden sen mukaan, moneenko tehtävään hahmoa vaaditaan, toisen suoraan lukujen mukaan. Lisäksi se ystävällisesti kiusaa minua muistuttamalla, kuinka kovin monta komentopistettä kunkin luvun palkinnon lunastamiseen on vielä matkaa. Taulukko on järjestettävissä uudelleen kunkin sarakkeen mukaan, joten saan nopeasti näkyviin sen, mistä hahmosta olisi seuraavaksi kipein puute.

Recruit

Virtuaaliset pikselisankarit on harkittava hyvin tarkkaan.

Totta kai teen edelleen lopullisen värväyspäätökseni sen mukaan, mistä hahmosta pidän eniten, mutta nytpähän ainakin näen saman tien, kuinka epäedullinen moinen hairahdus on.

Toinen taulukko on nimeltään 12.2. Nimi viittaa pelin ensimmäisen kauden kahdennentoista luvun toiseen tehtävään, joka sattuu olemaan pelin paras paikka kerätä komentopisteitä. Koska tehtävä koostuu lyhimmillään kahdesta pomotappelusta, joista kummastakin saa kerättyä palkkion, on sillä kaikkein paras pisteitä/energia -palautus. Kysymys onkin vain sitten siitä, kuinka hyvä se itse asiassa onkaan.

Löysin jokin aika sitten pelin fanituottoisesta Wikistä analyysin siitä, millä todennäköisyydellä pisteitä pomoilta putoaa. Omaan kokemukseeni nähden numerot olivat hiukan alakanttiin, joten looginen jatkumo oli ryhtyä keräämään dataa. Nyt joka kerta tehtävää pelatessani merkitsen saamani pisteet tai niiden puutteen listan jatkoksi. Taulukko sitten uskollisesti päivittää keskimääräisen tuoton läpijuoksua kohden sekä kummastakin taistelusta erikseen että tehtävästä yhteensä. Samalla voin seurata, miten pitkiä kuivia kausia on odotettavissa. Nykyinen datamääräni, joka koostuu yli 400 taistelusta, on toistaiseksi antanut korkeintaan seitsemän taistelun mittaisia pisteettömiä kausia. Tämä voi kenties kuulostaa masentavalta tiedolta, mutta kuuden hedelmättömän taistelun jälkeen on usein varsin lohdullista muistaa, ettei tämä todennäköisesti jatku kauaa.

Toisaalta, samainen taulukko jaksaa muistuttaa, että yli puolet taisteluista tuottaa tasan nolla komentopistettä. Onpahan sitten ainakin vika todennäköisyyksissä eikä minun tuurissani.

12-2

Uskokaa pois, tuo lista jatkuu hyvin, hyvin kauas alas.

Viimeinen taulukko sisältää yksinkertaisesti tavoitteita. Tällä hetkellä olen haaveikseni esittänyt Hämähäkkimiehen rajoitetun ajan saatavilla olevat vaihtoehtopuvut sekä kasan varapisteitä kuun vaihteeseen mennessä. Tämä tulee muuttumaan, kunhan seuraava erikoisoperaatio julkistetaan, mutta siksipä se onkin helposti muutettavista. Syöttäessäni sisään tämänhetkisen pistetilanteeni uskollinen apurini laskee, montako pistettä tavoitteestani uupuu ja montako pistettä minun pitäisi päivässä havitella siihen päästäkseni. Lisäksi se luonnollisesti vinkkaa, monellako keskivertojuoksulla sen optimitehtävän läpi tämä onnistuisi, päivässä tai ylipäänsä. Tämä arvo päivittyy aina sen mukaan, miten viereisen taulukon data elää.

Tietenkään taulukot eivät suinkaan ole välttämättömiä. Tahkoaisin luultavasti edelleen 12.2. -tehtävää, vaikken osaisikaan saman tien sanoa, montako pistettä se on minulle viimeisen sadan läpijuoksun aikana tuottanut. Pyrkisin edelleen värväämään ensiksi ne hahmot, jotka johtavat haluaamani palkkioon, vaikkakin tärkeysjärjestyksen miettiminen olisi hitusen työläämpää. Ja tavoitteisiini pyrkisin varmaan aivan yhtä innokkaasti tai innottomasti, päivästä riippuen, vaikken tietäisikään tarvittavaa pistemäärää päiväosuuden tarkkuudella.

Mutta mistäs minä sitten taulukoita tekisin?

Battle

Jokaisesta hyvästä pelistä löytyy ainakin yksi kumiankka. Liekinheitin on plussaa.