warlords-of-draenor-800x600Pelitalo Blizzardin lippulaivan, World of Warcraftin uusimman lisäosan teema on julkaistu viime viikonlopun Blizzconissa. Paljon spekuloitu viides lisäosa tuntuu kosiskelevan uusien pelaajien sijaan vanhoja takaisin.

Ensi vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta ensimmäisen Warcraft-pelin julkaisusta. Onkin siis enemmän kuin hieman sopivaa, että World of Warcraftin seuraava lisäosa palaa ainakin osittain Warcraftin juurille – örkkeihin. Mists of Pandarian pääpahis, Horden korruptoitunut sotalordi Garrosh Hellscream palaa ajassa takaisin Draenoriin värvätäkseen alkuperäisen Iron Horden puolelleen. Draenor on tuttu jo WoWin ensimmäisestä lisäosasta, The Burning Crusadesta, joskin tällä kertaa pääsemme näkemään paikan ennen demoniherrojen astetta rankempia bakkanaaleja.

Burning Crusadea kaiholla kaipaaville pelaajille on siis tarjolla aimo annos nostalgiaa uudessa, kauniimmassa paketissa. Hahmojen ulkoasuun on luvassa useita parannuksia, ja etenkin kasvojen yksityiskohtia on muokattu vastaamaan nykypäivän pelaajan vaatimuksia. Tottahan se on, vanha WoW kalpenee uusien, kauniiden pelien rinnalla. Uudistuksia siis kuitenkin on luvassa, ja jos aiempaan kokemukseen on luottamista, maisemat tulevat olemaan mahtavia.

artwork-21-full

Muutoksia on luvassa myös pelaamiseen itseensä. PvE (player versus environment eli lohareiden ja muiden pahisten kyykyttäminen) tulee tarjoamaan entistä enemmän joustavuutta raidien kokoonpanon suhteen. Kynnys päästä vetämään loppupahiksia käkättimeen tulee siis olemaan entistä matalammalla. Suurin muutos tulee epäilemättä olemaan vaikeimman raiditason pelaajamäärän asettaminen kahteenkymmeneen – aiemmin killat ovat voineet valita joko 10 pelaajan tai 25 pelaajan raidin.

PvP (player versus player) ja siihen liittyvät muutokset ovat aiheuttaneet kauhistusta asiaan vihkiytyneiden parissa. Kartalle liitettävä uusi PvP-alue ja lentävien ratsujen kieltäminen lisäosan alkuvaiheessa ei riitä poistamaan tyrmistystä, jota Trial of the Gladiator on aiheuttanut. Aiemmin joustava areenasysteemi muuttuu niin, että jokaisen pelaajan varusteet asetetaan samalla tasolle ja areenapisteitä on mahdollista saada vain tiettyinä päivinä ja tiettyinä aikoina. Työssäkäyvien ja perheellisten voi olla hankalaa, jopa mahdotonta saada aikataulut osumaan tärppipäivien kanssa yksiin.

Yksi kiinnostavimmista uusista asioista on pelaajien omat talot, jonne voi rakentaa farmin, kauppoja ja muuta mukavaa oheistoimintaa. Farmin pyörittäminen tuli tutuksi jo Mists of Pandariassa, ja suuren suosion saavuttanutta kuokanheiluttelua halutaan ilmeisesti kehittää. Kiltataloja on kaivattu pelin betasta lähtien, mutta ne eivät ilmeisesti tule vieläkään tapahtumaan.artwork-11-full

Sekä uutta että vanhaa pelaajaa tullaan hemmottelemaan aiempaa paremmilla valikoilla ja mm. sillä, että pelitilille ostetut ja löydetyt tarvikkeet ovat paremmin tilin kaikkien hahmojen käytössä. Jokainen pelaaja saa myös valintansa mukaan yhden hahmon heti tasolle 90 (100 tulee olemaan uusi katto) jotta sekä uudet pelaajat että peliin tauolta palaavat voivat heti aloittaa uusimmasta mahdollisesta sisällöstä.

Monet ovat odottaneet maailman suurimman MMO:n kaatumista jo vuosia. Blizzard on vastannut haasteeseen sijoittamalla aina vaan enemmän rahaa ja resursseja pelin kehittämiseen, ja tällä kertaa myös vanhat pelaajat on otettu hyvin huomioon, joten ainakin allekirjoittanut odottaa lisäosaa nostalgiapöhinöissä. Lok’Tar Ogar, Draenorissa nähdään!

(Kuvat:  ©2004 Blizzard Entertainment, Inc. All rights reserved. World of Warcraft, Warcraft and Blizzard Entertainment are trademarks or registered trademarks of Blizzard Entertainment, Inc. in the U.S. and/or other countries.)