Richard_Wagner_by_Caesar_Willich_ca_1862

Richard Wagner by Caesar Willich
via Wikimedia Commons

Nörttitytöille tarjottiin mahdollisuus osallistua Ylen järjestämään Wagner-iltaan viime viikon tiistaina. Ohjelmassa oli Wagneriin liittyvä paneelikeskustelu sekä mahdollisuus katsoa etukäteen Nibelungin sormus -sarjan ensimmäinen osa Reininkulta. Keskustelupaneelissa fantasian kautta asiaa käsitteli Ropecon ry:n edustaja, joten myös larppauksen ja larpin järjestämisen näkökulma oli esillä. Olin aiemmin tutustunut Wagneriin ja tämän tuotantoon vain pintapuolisesti ja lähdinkin mukaan tapahtumaan innokkaana oppimaan lisää.

Tapahtumassa ei siis ollut kyseessä Viivi ja Wagner sarjakuvista tuttu possu vaan saksalainen säveltäjä Richard Wagner (1813-1883). Tämän tunnetuimpiin oopperateoksiin lukeutuvat Sormus-tetralogian lisäksi mm. Lentävä Hollantilainen, Nürnbergin mestarilaulajat sekä Tristan ja Isolde. Nibelungin sormukseen Wagner otti vaikutteita mm. saksalaisesta ja skandinaavisesta mytologiasta ja loi näiden pohjalta eeppisen sarjansa.

Ooppera Reininkulta alkaa kun maahismainen Alberich hylkää rakkauden voidakseen takoa Reininkullasta mahtisormuksen. Sormuksen avulla tämä alistaa kansansa nibelungit. Toisaalla sodan jumala Wotan tekee sopimuksen jättiläisten kanssa ja joutuu anastamaan nibelungien kulta-aarteen ja täten saa käsiinsä Sormuksen. Mahtisormuksen voima on kavala ja turmeleva, kuten etäisesti samaa asiaa käsittelevässä Taru sormusten herrassa. Sen enempää paljastamatta kenelle käy kalpaten tarinan edetessä, kannattaa katsoa ooppera hyvän tarinankin kannalta.

Richard Wagnerin 200-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Yle on esittänyt säveltäjän tuotantoa niin radiosta kuin televisiostakin. Ohjelman huipentuma eli New Yorkin Metropolitan oopperassa taltioitu Sormus-tetralogia esitetään Yle Teemalla toukokuussa. Reininkulta esitetään tiistaina 21.5. klo 18 ja loput sarjasta seuraavina päivinä. Lisätietoja Ylen sivuilta.

Reininkulta kestää vaivaiset kaksi ja puoli tuntia koko Sormus-tetralogian yli 15 tunnista. Vaikka ajatus pitkästä paikallaan istumisesta saattaa tuntua kauhistuttavalta niin hyvällä varustautumisella aika kuluu nopeasti. Metropolitanin suurtuotannossa visuaalinen ilme oli uskomaton ja laulajat vetivät osuutensa hienosti. Yli 40 tonnin painoinen alati liikkuva lava, lempinimeltään Beast, saisi livenä nähtynä varmasti haukkomaan henkeä, mutta myös ruudulta se näytti vaikuttavalta.

Kokonaisuutena mukavan rento tapahtuma antoi hyvän sysäyksen tutustua Wagnerin tuotantoon ja oopperan maailmaan vähän enemmänkin. Elämäni aikana olen käynyt oopperassa vain kerran, joten Reininkulta oli toinen ooppera, jonka olen nyt nähnyt. Reininkulta voi ajoittain tuntua hieman hidastempoiselta, mutta se on uudelle oopperanörtille fantasiateemansa vuoksi pehmeä aloitus. Odotan sarjan seuraavan osan esitystä, sillä eihän mielenkiintoista sarjaa voi kesken jättää.